Gå till innehåll

Lång semester-???


taspan78

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa !

 

En fråga ...om man vill åka på semester i 3-4 veckor hur kan man fixa det med vattnet som evaporate ? 

Jag har en 650l red sea Max som har en  i5-6 dagars RO vattnet som finns i reservoar.

Hur kan man fixa det för att kunna vara längre? Självklart ska man ha någon som kan gå förbi då och då för att kolla om allt är ok men ren praktiskt hur kan man gå på semester längre än en vecka?

några tips?

Min tanke är att förbereda RO vatten i en vattentunna t.ex 100L RO vatten och att be en vän till mig att lägga till vatten när det behövs....vad tycker ni?Är oppen för alla förslag och alla punkter !!!

Nåt annat som jag måste tänka på?

 

tack på förhand!!!!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vid något tillfälle ställt en extra dunk vid sidan om ATO reservoaren och dragit en slang emellan, då sugs det ju helt enkelt ur båda. 

Se bara till att inte ATO:n kan hänga sig och trycka i allt vatten 10 minuter efter du stängt ytterdörren :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att minska avdunstningen? Prova med täckglas, minskad belysning och höjd luftfuktighet i bostaden (genom höjd rumstemperatur och minskad ventilation).

 

Du kan även sätta en timer på vattenfyllningen så att den stängs av efter en vecka, precis innan reservoaren blivit tom (för att skydda pumpen från att gå torr). Sänk även salthalten i karet så lågt djuren klarar innan du åker, så kanske den inte hinner stiga för mycket medan du är borta. Detta fungerar förstås inte om du har t ex ytavrinning som är beroende av konstant vattennivå.

 

Nackdelen med att be vänner om hjälp är att de kan förstöra saker av misstag. Eller så råkar saker gå sönder av sig själva under precis samma tidsperiod och så blir vännen oskyldigt misstänkt. En webbkamera kanske kan vara en god idé?

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Kajjan said:

Se bara till att inte ATO:n kan hänga sig och trycka i allt vatten 10 minuter efter du stängt ytterdörren :)

Risken är dessvärre överhängande. :-/ Möjligen kan man installera extra nivåflottörer som stänger av pumpen om vattennivån stiger för mycket, åtminstone Tunze säljer sådana.

 

En annan viktig sak är att aldrig göra nya installationer/rengöring/service av tekniken precis innan man åker, eftersom man inte hinner kontrollera att allt fungerar som det skall då.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vilken påfyllning du har men Tunze har en optisk och en mekanisk nivågivare, dessutom kan man väl ställa hur länge pumpen får lov att gå innan den stängs av. 

 

Kopplar du slangen på en flottör som stryper vattenflödet när den aktiveras så har du 3 säkerhetssteg, 4 om man minskar tiden pumpen får gå.

Låter det sista vara osagt och tror även det krävs en manuell återställning om den skulle lösa ut. 

 

Annars kan du väl göra 100 liter vatten och sedan be en vän fylla på din osmosbehållare då och då med vatten från den....

Mvh

Kim

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Kimozabe said:

dessutom kan man väl ställa hur länge pumpen får lov att gå innan den stängs av.

Just det! Detta märkte jag härom dagen när vattennivån var nån cm för låg i akvariet (eftersom jag slängt lite sand), och jag tänkte låta osmolatorn fylla på resten. Detta fungerade inte alls eftersom den helt enkelt stängde av sig efter 10 minuter. Frågan är om detta skulle hjälpa vid eventuellt fel på kretskortet...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, Kimozabe said:

dessutom kan man väl ställa hur länge pumpen får lov att gå innan den stängs av.

Verkar som om tiden är fast inställd på 10 minuter, det är styrkan på pumpen och varningssignalerna man kan ändra på (enligt manualen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig helg själv!

 

Undras om man kan minska ämnesomsättningen (och därmed behovet av foder) genom att sänka temperaturen så lågt djuren tål?

 

Fast skall man vara borta 3-4 veckor är det kanske trots allt bäst att någon pålitlig person kan hålla uppsikt så inget går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...