Gå till innehåll

Fisk på avvänjning


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har fått plocka ut en del kirurger då de gav sig på en del lps:er.

 

Normalt har jag bara haft erfarenhet av kirurger som har gått på enkla "foder"koraller och då är det acanthastrea och tracyphyllia som blir hårt utsatta. De korallerna blir gärna uppätna och fiskar som normalt inte är så farliga mot korallerna stämmer in i foderkvarnen och hjälper till med slakten. När de väl har börjat på den sortens koraller så är det ofta ett val mellan korallerna eller fisken.

Men nu har jag ett annat dilemma.

Har en A. lineatus som roar sig med att simma runt och bita av topparna utav enstaka lps:er. Han/hon har valt ut några enstaka koraller som återkommer i en ganska fast rutin och alltid med samma agenda.

 

Simma bort till grön goniopora och bit av några "huvud" (tentakler/munn på polyperna) och spotta ut, simma vidare till lila goniopora och "sug" på polyperna så de drar in sig i korallen, simma vidare bort til de neongröna euphylliorna och bit av några utav "hammarna" (lämnar alla andra färger i fred, har 4 st olika) och så sist upp till Duncan och naffsa lite på de högra polyperna (lämnar de vänstra helt i fred)..

Den rundan gör han flera gånger/dag.

Han äter inte korallerna utan genomför bara denna rutinen.

Förslag på vad han gör och hur jag kan vänja honom av vid det?

Han är inte hungrig för han får konstant mat. Matar med nori och pellets från nyos.

 

/Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att de har ett algbetarbeteende som måste få utlopp även om de inte är hungriga? Jämför med katter, som gärna smyger på möss och fåglar även om de får mat hemma och inte ens äter upp sina byten. Kirurgerna kanske tycker att korallerna liknar makroalger, testa att ge dem lite sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mig att nori kanske har fel utseende eller är för lätt att beta av, så oavsett hur mätt och välnärd fisken är kanske den ändå känner ett behov av att nafsa på något eller kämpa lite för maten. Men även http://www.advancedaquarist.com/2009/12/fish nämner att just lineatus kan nafsa på koraller, så det kanske är normalt för den arten.

 

Jag ger bara min Zebrasoma nori 2ggr om dagen vilket han äter upp inom ett par minuter, trots det ser han ganska rund ut.

 

Testa även spenat, skalade ärtor, broccoli och wakame.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kunna vara någon form av mental störning eller tvångsbeteende också. Ganska vanligt förekommande bland landdjur i fångenskap, och yttrar sig då ofta som överdrivet putsande. Å andra sidan har du ju ett ganska stort akvarium, och jag vet inte hur mycket fiskar drabbas av sånt här.

 

Testa att möblera om lite så fisken får nya sinnesintryck och inte kan genomföra sin vanliga runda.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd!

Har själv inte varit med om att kirurger nafsar i sig koraller, däremot kejsare... Men alla vettiga akvarister vet ju att koraller och kejsare kan vara en svår kombo.... Jag låter de små liven hållas....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Har nu konstaterat att det beror på fisk-personligheten.. och att specifika arter har lite mer "lätt" för att fall in i korallträsket. 

 

Har nu haft 8 olika kirurger som äter på koraller.

Tar dem bara ut och ersätter dem med mindre exemplar som har ett bättre beteende. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...