Gå till innehåll

Är hållare för nori onödigt?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Tidigare har jag satt fast nori på olika sorters hållare, men på sista tiden har jag helt enkelt lagt en bit direkt i akvariet. I början flyter biten förstås omkring, men efter ett par minuter biter min kirurg tag i den, drar ner den under ytan och ruskar på den för att få loss mindre stycken som genast slukas. Ser inga direkta problem med detta, är hållare egentligen helt onödiga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fördelen är väl att maten inte hamnar i ytavrinningen.

 

jag har satt fast en algklämma på en magnet, då sugproppen har en förmåga att bli dålig ganska så fort.

 

man kan bygga en själv genom att köpa den minsta magneten och ta en påsklämma från IKEA. man får kolla plasten först bara!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Beror ju på hur mycket du matar med.

 

Jag har stora kirurger och matar dem med minst 5 ark/dag. Alltså 5 ark från Asia-mat butik. Inte sådana små akvarie-ark som man får köpt på akvarie butiken ;)

Släpper jag det löst i akvariet så blir smutsighetsgraden väldigt mycket högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har gjort en lösning där en klämma i plast från Triton satts fast med ett spännband(stripe) i en levande sten. Först tar man bort sugproppen och i det hål som blir efter sugproppen, där för man in stripen och sedan klämmer man fast spenat, räkor, ja allt möjligt som man vill mata med av större karaktär.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker personligen att https://reefbuilders.com/2015/04/20/innovative-marine-gourmet-grazer-put-feeding-clips-work/ är det bästa som hänt sedan incognito-mode på webbläsare!
Den är väldigt bra på att hålla fast bladen och fiskarna får picka/arbeta lite för att få sin mat. Jag klämmer fast en klump Mass-sticks då och då med, och det håller fast det fint med.
En nackdel(?) är att man även matar snäckor/sjöborrar med den, om man låter den sitta länge (som jag gör).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2017-06-20 at 18:08, BatmanGefle sa:

Jag tycker personligen att https://reefbuilders.com/2015/04/20/innovative-marine-gourmet-grazer-put-feeding-clips-work/ är det bästa som hänt sedan incognito-mode på webbläsare!
Den är väldigt bra på att hålla fast bladen och fiskarna får picka/arbeta lite för att få sin mat. Jag klämmer fast en klump Mass-sticks då och då med, och det håller fast det fint med.
En nackdel(?) är att man även matar snäckor/sjöborrar med den, om man låter den sitta länge (som jag gör).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Finns den att köpa i Sverige? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns den att köpa i Sverige?

Absolut. Jag kände mig lite okarakteristiskt korrekt och ville inte länka till en enskild, svensk affär, därav Reefbuilderlänken...
Men om jag ska vara okorrekt så finns t ex en butik på Varlabergsvägen i Kungsbacka som har den i lager, så du har den på posten om två dagar.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, BatmanGefle sa:


Absolut. Jag kände mig lite okarakteristiskt korrekt och ville inte länka till en enskild, svensk affär, därav Reefbuilderlänken...
Men om jag ska vara okorrekt så finns t ex en butik på Varlabergsvägen i Kungsbacka som har den i lager, så du har den på posten om två dagar.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Tack! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
On 2018-07-31 at 20:04, Christian J sa:

Jag har nu börjat dela norin i frimärksstora bitar, det verkar som om min kirurg blir extra upphetsad av att plocka små bitar från ytan jämfört med att få alltihop i ett stycke.

Speciellt min vitbröstade älskar när jag smular lite i vattnet så det flyger runt nori som om det vore flakes. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-20 at 18:08, BatmanGefle sa:

Jag tycker personligen att https://reefbuilders.com/2015/04/20/innovative-marine-gourmet-grazer-put-feeding-clips-work/ är det bästa som hänt sedan incognito-mode på webbläsare!
Den är väldigt bra på att hålla fast bladen och fiskarna får picka/arbeta lite för att få sin mat. Jag klämmer fast en klump Mass-sticks då och då med, och det håller fast det fint med.
En nackdel(?) är att man även matar snäckor/sjöborrar med den, om man låter den sitta länge (som jag gör).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Har läst en del som menade på att den var kass för den håller sig ej stängd efter ett tags användande. 

Har du haft din länge? Var nämligen inne på att köpa en tills jag läste om problemet. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min började också läcka in till magneten. Var inne på att köpa en ny då jag tycker produkten i övrigt är super. Men börjar ana att det kanske inte bara är jag som haft otur med min, den kanske har för dålig konstruktion av inneslutningen?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Kiwi sa:

Brukar bara köra en gummisnodd runt sen stor fraggplugg. Men då får man ju det där att stora bitar lossnar ibland


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej

japp blir likadant med klämman kirurgerna sliter loss stora bitar jag vill inte ha en massa nori som flyter runt därför är det mycket bättre med en sån hållare.

det är vad jag tycker

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...