Gå till innehåll

Bubble King Skimmer Vs ATI Bubble Master


wrang

Rekommenderade inlägg

Visseligen är skummarna idag nästan det samma men ville bara visa likheten på dessa två

Bubble King Skimmer 300

För akvarium 1200 – 3000L

air suction 2,400L/h

300er-intern-4_gross.jpg

300mm-schaeumer-pfanne.jpgschaeumer5.jpg

ATI Bubble Master

För akvarium upp till 3000 Liter

Diameter 300mm

air suction 2,000L/h

91f726421b1950b2c32d670df1c67872.jpg

b4be0a335fb63faac78427d3216fa49b.jpg

944498c23c192b8ddcac4e15d734df82.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen praktisk erfarenhet på skillnaden mellan dessa men man kan köpa 3 st Bubble Master till priset av 1 Bubble King. Det jag har läst på olika tyska forum så fungerar båda skummarna suveränt.

Det har varit en diskussion mellen Oliver Pritzel ( Ati-ägare) och Klaus Jensen (jobbar för Royal Exclusive) ang vilken tätning som ska användas till pumparna. När man pumpar runt en vatten/luftblandning med mer en 1000 liter/luft/timma blir det som att köra pumpen nästan torr, detta ställer betydligt högre krav på lager och axel. Ati använder Eheim som pumpleverantör med en speciell axel/ lager av Zirkoniumoxid och en starkare magnet och R.E. använder Red dragonpumparna ( vet inte vilken typ av axel/lager den har). Det jag läste mellan raderan var att R.E. var lite närvösa pga prisskillnaden ( ganska förödande om man kan köpa en nästan likvärdig produkt till mindre än 1/3-del av priset). Bifogar lite ytterliggare bilder på bubble master

post-808-14468912436649_thumb.jpg

post-808-14468912436822_thumb.jpg

post-808-14468912437001_thumb.jpg

post-808-14468912437157_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar kul att det varit nån mer som kollat å sökt efter produktguider

Såg du nått om Eheim pumpen var med en venturi på insuget som BK även använder

Om de använder zirkoniumoxid så lär det hålla.

Metaller för högtemperaturändamål beläggs med oxidations- och nötningsbeständiga metaller, keramer eller blandningar av dessa. Exempel är turbinskovlar och detaljer i jetmotorers brännkammare, som skyddas av zirkoniumoxid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dialogen mellan Oliver och Klaus är riktig rolig, kolla in http://www.riffaquaristikforum.de/forum/thread.php?threadid=8681&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=3. Forumet skulle göra ett test mellan BM(Bubble Master) och BK(Bubble King)300 intern, men Klaus blev nästan paranoid och backade ur, det slutade med att han avslutade sitt konto på det forumet.

På ett annat forum (http://www.fischekopp.de/index2.html) anklagade Klaus en kille för att vara Oliver pga att han hade bytt ut en BK mot en BM och hävdade att BM gav mindre och bättre luftbubblor !.

Vet inte vilken som är bäst, men det är helt klart att Royal Exclusive är riktigt nervösa över Ati.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde att Klaus äger R-E. Om vi nu ska jämföra Mastern med en BK 300 så får inte jag ihop det. BK 300 har en pump som pumpar 6000 l/h och Mastern 2500 l/h, att Mastern skulle ha samma prestanda har jag svårt att tro, men det går säkert att jämföra den med den minsta BK:n.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer säkert att Klaus äger R-E. Det var Klaus eget förslag att jämföra med en BK300. Det stämmer att BK300har ett högre vattenflöde men de har samma indrag av luft ( enligt angivna data) dvs ungefär 2000 l/h. Och båda skummarna ska klara akvarium upp till 3000 liter ( enligt tillverkarnas data)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl för att de säger att Mastern klarar ett akvarie upp till 3000 liter som BK 300 också gör. Om man tittar på Deltec och H&S så får de ju hänga på ett gäng Eheim pumpar för att klara ett akvarie på 3000 liter. Jag tycker det låter lite oseriöst, men det finns ju ingen standard för hur man mäter kapacitet på skummare, så man kan ju skriva vad som helst. Det är säkert en bra skummare, men jag skulle ta kapaciteten med en nypa salt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en chans att någon av de klarar 3000L kar möjligtvis med ett par fiskar. Här är ett bra exempel på hur tillverkarna överdriver sina produkters prestanda om man jämför dessa båda skummare så måste naturligtvis bubble kingen vara den som klarar av mest liter i alla fall för det är en viss skillnad på pump. Kanske upp till 1000L med normalbefolkat akvarium för bubblekingen och mindre kar eller fisk till den andra skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan man diskutera hur tillverkarna anger sina kapaciteter , men trots allt så är BK och BM otroligt effektiva med att dra med sig luft. Tex. Deltec behöver tre pumpar (AP703) för att uppnå de värden som BK och BM klarar med 1 pump ( dvs ca 2000 l luft/h). Detta gör att de är energieffektiva samt har en väldigt bra kapacitet.

Det som bla avgör effektiviteten på en skummare är kontaktytan och kontakttiden mellan luft och vatten. Har man mindre bubblor samt trycker in mer luft så bör effektiviteten öka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja med den eheim pumpen så kan man ju undra lite varför denna skulle funka ser mer ut som ett trasselbo som impeller mot BK taggimpeller ;)

Kul att det verkligen kommer upp en diskution som detta utöver de vanliga frågorna. Jag som säkert många andra utan att erkänna det att teknik för mig é det roligaste :smiley9: Funkar karet bra som det gör för mig så får man leta efter nått annat att surra om.

/

Stollt Teknik nisse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det stämmer men enligt Ati så bildar "trasselboet" mindre luftbubblor än nålinpellern.

Håller med om att teknik är roligt. Dammsuger olika forum i sverige/tyskland/usa för info då jag planerar ett nytt hörnkar på 1250 liter. Har inte bestämmt mig om jag ska köpa en ny skummare eller bygga om min TF500 till en sumpmodell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl för att de säger att Mastern klarar ett akvarie upp till 3000 liter som BK 300 också gör. Om man tittar på Deltec och H&S så får de ju hänga på ett gäng Eheim pumpar för att klara ett akvarie på 3000 liter. Jag tycker det låter lite oseriöst, men det finns ju ingen standard för hur man mäter kapacitet på skummare, så man kan ju skriva vad som helst. Det är säkert en bra skummare, men jag skulle ta kapaciteten med en nypa salt.

/Janne

Helt klart du har rätt: Jag har en H&S med 4st Eheim Den klarar mitt 3000 l kar och kanse lite till. Tyvärr är det så att om dom skriver 1200-3000l så stryk det sista!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att RE och Ati klarar av det som de "gamla" rävarna, ex Deltec och H&S inte klarar av ! Dvs att med bara en pump suga in ca 2000 l luft/h. Då får man ju en mycket mer effektiv och energisnål skummare och då kanske de klarar av de angivna 3000 liter. När man konstruerar en skummare vill man ha så stor kontaktyta och tid mellan luft och vatten. Det kan man lösa antingen med att tillföra mindre luft och ha längre uppehållstid ( de höga skummarna) eller så trycker man in mängder av luft i en kort skummare antingen genom 1 st effektiv pump eller flera pumpar beroende på hur mycket luft de klarar av att dra med sig. Trolig anledningen till att inte Deltec & H&S har klarat av att dra med sig mer än 6-700 l luft/pump/h är hur man utformar tätningen, för där ligger svårigheten med den här typen av skummare. Pga att luft och vatten blandas i pumphuset så ställs det större krav på axel och lager. Redan att köra pumpar i saltvatten ställer helt andra krav på lager och axel än i sötvatten.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...