Gå till innehåll

Revet i Tyresö


Thomas Salt

Rekommenderade inlägg

En ny rekort dyr fisk blev handlat i dag :) kg pris nogon stan mellam guld och diamanter... 

 

Fik tag på en Navarcus av en slump kan man vel säje och har fråget lite rundt i hvilken ordning mine drömfisk skal i akvariet; 

1) Diacanthus

2) Navarcus

3) Goldflake

 

Så det blev til den mindste fisk jag har köpt, en odlad Diacanthus, under 2 cm, men äter bra i butikken. 

Tackor Aquariatech Europe.

 

Holler på at avklimatisera den på time 3 nu :) 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min odlat Diacanthus mår veldig bra, tog lite tid at blive van vid 400 liter akvarium helt sälv, men den har hittet sine gömställe och så får den mat som faen, bråtom med at få den tjok och fin :)

Har slåangt i massor af skiver och lite LPS och dom gillar värligen all den mat där flyter rundt 3-4 ggr om dagen. 

 

Ny Hanna mätning i dag.... 

 

PO4 = 0,07 yeaaaa

NO3 = 0,3 boooo

 

Så drar i brömsen med Nopox, NO3 vill jag gerne ha upp på mindst 3, så där skal doseres en del ATI N, och när den er slut er det KNO3

 

Fik en delvis svar från TritonLAB "I am not aware of Al99 consuming dKH but I will check with Ehsan and confirm this with you."

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jävel NEPTUNE Systems! 

 

Hårde ord men fortjent. 

 

I måndags när jag vaknade upptäckte jag att en korall, eller en del av en korall var helt vit (död), ja det är vad som händer. Min LPS, skivor och ZOA verkade inte vara i toppform så jag bestämde mig för att under dagen skulle jag mäta KH, PO4 och NO3 trots att det bara var 2 dagar sedan sist.

 

Morgonen blev lunch, men så plötsligt såg jag lite vatten på golvet, vad fan kom det ifrån?

Joo min ATO eller snarare min Apex hade satt sig, trots att båda sensorerna visade att de var stängda så den hade varit igång oavbrutet sedan söndag 01:30. Vi tackar NEPTUNE Systems.

Det ska dock sägas att jag inte haft problem med detta på 5 år.

 

Som grafen visar sjönk salthalten något; (

Jag hade säkert 10 kg väldigt gammalt salt liggande, (hoppas det var salt) som jag slängde i direkt, och idag fick Aquariatech Europe hålla det lite extra öppet (tack!).

Just nu, enligt APEX, har jag 28,1 PPM i salthalt, sonden är inte kalibrerad och ligger i träsket så jag har inte litat på den på väldigt länge.

Min refraktometer som jag har kalibrerat 15 gånger idag säger 1 016 i salthalt...

 

Fick ett bra snack med Amir om mitt lilla problem, han var som jag inte helt i panik, för det kan regna mycket på havet och salthalten är inte 100% konstant, men den borde gå upp lika fort som det bara går utan det blir en chock för fiskar och koraller. (fler än de redan är)

 

Hur är det med korallerna, eftersom de fortfarande verkar vara OK, skulle jag nästan gå så långt som att säga att vissa verkar ha njutit av resan, om det är första indikationen på att de alla kommer att dö, ja det är dags att visa.

 

Till er som undrar så har jag akvariet på kontoret, gamla garaget och det är fall i golvet så inga skador, vattnet har precis runnit ner i brunnen.

Salinitet.png

  • Ledsen 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad surt! 1.016 är helt klart inte bra men som sagt, koraller kan klara av en del svängningar. 
Dock får det regna bra mycket för att något liknande det här skulle hända så det är nog extremfall vad de pallar med. 
Precis som du sa så är det bra att ta det lite lugnt med att höja salthalten igen. Fiskar (även koraller om ja minns rätt) har enklare att klara en snabb sänkning av salthalten än det omvända.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , MichaelE skrev:

Fan vad surt! 1.016 är helt klart inte bra men som sagt, koraller kan klara av en del svängningar. 
Dock får det regna bra mycket för att något liknande det här skulle hända så det är nog extremfall vad de pallar med. 
Precis som du sa så är det bra att ta det lite lugnt med att höja salthalten igen. Fiskar (även koraller om ja minns rätt) har enklare att klara en snabb sänkning av salthalten än det omvända.

Håller med om att fisk generellt sett klarar av lite lägre salthalt väl. Ett tag användes det ju till och med som ett sätt för att genomföra karantän på vissa känsliga fiskar (sg 1,009). Tricket, som jag fick det förklarat, var inte att få ner det till det utan att ta det lugnt när man ska upp till normala nivåer igen.

 

Ett tips som jag använt när jag velat justera ämnen över längre tid är att använda ATO för detta. Jag gör själv det nu med mitt Kalium värde som ska upp. Du skulle kunna tillsätta koncentrerat saltvatten i din ATO och på så sätt höja salthalten i karet över tid allteftersom vatten avdunstar och du skummar karet och på så sätt tar bort vatten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Status dag 2...

 

25 kg salt i går har under natten stabiliseret sig i hele systemet och APEX säjer 28,1 mens refraktometret säjar 25 eller 1,020 ish. 

Så 25 kg salt kommer i under dagen, Samme metod som i går, et par kg i timen. 

Digital mäter i butik mäter 1,021 (ny kalibreret) 

 

Lägra djyr ser ut till at trives, 

 

Ingen mera döde koraller i dag, men flera har forandrat färg, ser nästen ut som om jag har glömt at slukke lamperne under et par dygn. Så en del koraller er riktig snygge i färgen... 

Polyp extension fins på dom flesta koraller, 

 

@OR20, ja om jag hadde ATO traditionelt set haddde jag nok inte haft dette problem, min ATO styrs vid at pumpen på Osmosen dras i gång, och sen stänges när der er fyldt. 

Nu har jag bestält en optisk sensor til min GHL, så hoppes den kommer funge bra, men kansche jag skal fundera om jag kan ha en fail-safe mekanisme till framtidens problem... Bör vel gå at programera GHL så den max kör 1 time, eller som jag har gjort tidligera enbart låtet den köre 1-2 timer per dag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag litar absolut inte på ett automatiseringssystem!

Jag skulle i så fall köra normal ATO + timer för tillsatser och köra automatiken enbart som övervakning för att varna om något går fel. 

Om jag hade oändligt med pengar skulle jag ha ett system till att styra och ett annat med batteribackup helt separat för att övervaka och varna. Och inte inte köra det över husets lokala nätverk då det dör vid strömavbrott.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Stig, du har helt ret, denne gång var det tydligen "logikken" i min APEX där gik fell, da både sensorer har sagt "Stängt" men mjykvaren har en bugg så den har fortsat at köre. Så helt enkelt fel på mon APEX. 

Händer dette hvert 5 år er det fortfarande DYRT! Så noget skal göres 

 

Svårt at gardera sig mot mjykvarefel i så jag får helt enkelt lägge på "redudante" system. 

 

1) Inskaffer et 100 liters akvarium som resuvior som blir mit ATO, sätter på en timer så den max kan fylle på det som dunster på 24 timer + 20-30%

2) Automatisk påfylning af ATO på 100 liter i stedet för at denne går direkte i akvariet, her også med en timer +20-30%

3) Vattenlekage sensor for alarm koplet till GHL som så stänger system 1 och 2. 

 

Status dag 3...

25 kg salt i systemet igen i går, stabiliseret sig over natten så nu säjer APEX Salinitet 38, refraktometer 1,023 ish, får kolle om Auariatech Europe har inne en digital mäter til salu, jag liter inte helt på hverken APEX eller min färgblindhet :) 

KH 8,8 hvilket er bra da den seneste salt har KH 10.

 

2 störra kolonier SPS holler på at dö, och 4-6 mindre kolonier er ramt af RTD. Min Ultra Bleeding Apple kommer ej klare sig heller och dom LPS jag har har blekts enormt, så där vet jag först hvad händer efter somran. 

 

Så jag fundera på at sluta booste salt til jag når 1,024, hvilket jag burde ha ni (svår at tyde refraktometret), och enbart dosera lite i taget over et par veckor til jag kommer upp på 1,026. Kommer dosera en del närring och bakterier i dag, så får vi hoppes där er like läng kö i akvariebutikken som i kötaffäran i dag :)

 

IPC test får gå iväg om en vecka, 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Status dag 4... 

I dag igen er det vel mest varmen man kæmper med, og min AC går i dag på max. 28,8 grader som max i går det er jeg tilfreds med. 

2-3 pinde har bukket under men ellers ser akvariet sundt ud, en del koraller har sat på turbo og sat nye tilväkst zoner, de kunne sikkert godt lide at der blev byttet "lidt" vand for første gang i år. 

 

Kør et IPC test inden ferien, og ellers får det passe sig selv, ud i solen :) 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Tjoho i sommer "varmen". 

 

Dax för en uppadatering tycker jag, och denne gång i färger :)

 

Efter min ulykke med vattnet har akvariet fået stå och passe sig sälv lite mens jag har väret i trädgården. 

Jag har ej forloret flere koraller, men det er nu mera tur än nogot annet. 

 

KH 6,3

PO4 0,38

NO3 5,6

 

Cyano på ca halvdelen af sandet och sen gik min lampa som står i mit refugium sönder i varmen. Bra det för det käns som om jag skal göre rent under mine makroalger... 

 

Min kalkreaktor har hängt sig noget ställe, så jo där fins godt om projekter at myse med nästa vecka innan man börjer at jobbe igen. 

 

Ser ingen idee i at göre for mycka innan jag har renset min sump, så jag doserade KH (ATI) och slängte i lite nyt PO4 remover. 

Cyano.jpg

1500341326_Sumpderskalrensesrefugium.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Problem... 

 

Nu har jag ej lyst at göre dette igen, som i ALDRIG... 

 

Jag vil montera en 8k pump i sump 2 (360 liter) som skal få makroalgerne at "snurra" samt at ditrius inte kan lägge sig på botten. 

Problemet er vis strömsvikt så får jag vatten på gulvet da min retursump på 360 knabt kan svälge returvattnet från DT. 

 

Fins där en anordning som "tömmar röret" i tolfälle av strömsvikt? 

 

Jag har en PC Backup som jag i snart 3 år har planerat at montera, men da den ej tåler salt, eller vatten blir det et stort projekt, och jag går gerna med livrem och seler. 

 

Nu er jag ekstremt spännt på hur korallarne reagera på denne förandring.

 

 

Pumpproblem.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha, ja i blandt er man faen inte for smart :) 

 

Et 10 mm hull er bara bra så får jag lite cirkulation langs utan også. 

 

Testade med en 6k pumb i går, tror det er lagom trods den "slår sönder" algerne, så det blir nok et rör med en del 10 mm huller i. 

Om den så skal lägge som på skissen eller på botten, det får jag teste mig fram till. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Voooop, Fra i går til i dag har KH gået fra 7,92 til 7,78 (0,168 diff) så nu dosera jag med 12 ml i minuttet med alkreaktoren (avstängt på nätten). 

 

Veldig tydligt at koraller gillar läget numera. 

 

Så dagens projekt var at få igång Ozon reaktoren igen... Viste sig at "back-flow" ventilen hadde sat sig samtidig med at in-pumpan også hadde sat sig grundet en snigeljävel. 

 

 

Ozonr2022.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano....

 

Hadde 2 flaskor med phytoplankton stående i kylen, ca 1 - 1½ dl i hver flaske, gissar dom har stået där i 3 mdr, uten kärlek. 

Men testade ogh efter 5 dagor, boooom :)

 

Bra skit!!! 

 

Planera at mäta NO3 och PO4 i morgen, derefter dosera 2 liter, och mäta igen söndag. 

 

Tänker addere en https://www.aquariatech.eu/product/paracentropyge-multifasciata-banded-angel men fundera på om den skal i för eller efter en goldflake? 

 

Har en Navarcis i DT, en snabt väksende Diacanthus i min sump. 

1253850499_Phyto2022.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Thomas Salt said:

Cyano....

 

Hadde 2 flaskor med phytoplankton stående i kylen, ca 1 - 1½ dl i hver flaske, gissar dom har stået där i 3 mdr, uten kärlek. 

Men testade ogh efter 5 dagor, boooom :)

 

Bra skit!!! 

 

Planera at mäta NO3 och PO4 i morgen, derefter dosera 2 liter, och mäta igen söndag. 

 

Tänker addere en https://www.aquariatech.eu/product/paracentropyge-multifasciata-banded-angel men fundera på om den skal i för eller efter en goldflake? 

 

Har en Navarcis i DT, en snabt väksende Diacanthus i min sump. 

1253850499_Phyto2022.jpg

Den bör definitivt åka i innan en goldflake om möjligt. Goldflaken är rejält mycket mer aggressiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter rengöring af macro alge sumpen börjar där at hände saker i akvaiet. 

 

Fårbrukningen på kalkreaktoren er dublat så jag nu dosera 22 ml i minuttet 14 timer i dygnet. 

 

Har lagt med hög PO4 nu länge så dags at ta tak i dette også NO3 på 5,0 och PO4 på 0,37 i måndags. 

Hadde lite flytende PO4 remover liggende som jag testede med och det fungede väl OK.

Onsdag kom lönen lempligt så fik i gång Nopox 60 ml och en Exxodus-BAC brick, då var PO4 0,27 och NO3 var 4,2. 

Torsdag NO3 2,7 och PO4 var 0,05 så 60 ml PO4 doseret

I dag NO3 1,7 och PO4 var 0,14 så 30 ml Nopox och 100 ml NO3, nu kan den upp :)

 

Cyano bakterierne mår inte direkt bra längra, men dom fins kvar visse ställe i sandet och på nora sten. Et par veckor med låg korrekt balanceret närring och dom er helt borte. 

 

Min odlat Diacanthus fik lite ny kompisser i sumpen/karantän, 3 stk sandvändera en Genicanthus bellus "Bellus Angel", jag har en stor dam i DT som behöver en kompis, en Genicanthus lamarck "Lamark Angel" samt en Fjärrilfisk da jag har fået många glasros i karantänen. Vi får de om den kommer med upp i det stora när gänget skal introduceres om en månad eller tre. 

 

Tanken er at alla fisk i karantän skal vära snälle, och aktiva så när jag får en Goldflake så kommer den at hitte rätt direkt. 

 

Målet er en eller to Rhinomuraena quaesita/Enchelycore pardalis i år til DT eller pernament boense i karantän, får börja med 1 til DT och se om det går. 

 

Stingray er på önskalistan, men må erkänna at akvariet ej er lempligt (cirkulationen) til en så stor och klumpig fisk, men leker med tanken om en haj eller to, där fins jo dom som blir under 50 cm, så det kansche skulle vära nogot coolt. 

 

Innan vi kommer så langt er planen doc at få hjem en Achilles som skal i, det blir ej heller helt enkelt gissar jag om jag ej kan få hjem en liten rackera som mina Flavamesor eller Xanturum ej bryr sig om. 

Hadde en pytte liten Sohal dom ej brydde sig om tils han blev stor/tokig :) och sen var det för sent. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...