Gå till innehåll

För hög nitrat


Danijel

Rekommenderade inlägg

Har nu startat upp ett 75 liters akvarium och efter 3 veckor har jag

ytterst lite ammonium , inget nitrit men väldigt hög nitrat ,frågan är skall jag vänta tills det stabiliserat sig eller kan jag göra något. Använder red seas uppstarts kit och har gjort vattenbyten

/Danijel

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det bara att vänta, hur är det med städpatrull kan jag ha en sådan. Har redan en snigel och krabbor som kom med den levande stenen, så det borde gå  och dem lever eller skall jag vänta är frågan 

 

Ändrat av Danijel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte rimligt att ett helt nystartat akvarium har så hög nitrat. Så jag har några frågor för att bena ut vad som kan vara fel:

 

När började du mäta nitrat?

När är utgångsdatumet på testena? Både nitrit och nitrattestet.

Om du blandar till lite färskt saltvatten och mäter på det, vad får du då för nitratvärde?

Sötvattnet som du blandar med saltet vid vattenbyte, är det direkt från vattenkranen eller är det osmos?

 

Nitrattester visar helt fel om det samtidigt finns nitrit i vattnet. Så gör ett nitrittest igen och kolla om det finns minsta lilla färgskiftning i testvattnet. Om det gör det kan du inte lita på nitrattestet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

när jag mäter så kollar jag från sidan.enligt red sea  reef mature PRO kit så är det redan 3 dagen och sedan följer man schemat på när nitrit och nitrate och allt annat som skall mätas.utgångsdatum för nitrit är 2019 06 och nitrat 2019 01.använder endast osmos när jag gör saltvatten och vatten byten skall kolla nitritet igen

 

mvh

 

Danijel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Danijel said:

när jag mäter så kollar jag från sidan.

Enligt manualen för Saliferts nitrattest skall man normalt kolla uppifrån, kollar man från sidan måste man dela resultatet med tio.

 

Fast även 10ppm låter mycket för ett nystartat kar. Vilken typ av sten använder du? Har du tillsatt mycket foder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Danijel sa:

Hej

när jag mäter så kollar jag från sidan.enligt red sea  reef mature PRO kit så är det redan 3 dagen och sedan följer man schemat på när nitrit och nitrate och allt annat som skall mätas.utgångsdatum för nitrit är 2019 06 och nitrat 2019 01.använder endast osmos när jag gör saltvatten och vatten byten skall kolla nitritet igen

 

mvh

 

Danijel

 

Om du tittar från sidan och färgen stämmer med 100ppm så skall du dela värdet med 10, alltså har du 10ppm NO3.

RS Reef Mature Kit innehåller väl kolkälla, Nopox, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Du kan påskynda utvecklingen genom att exempelvis tillföra 20 ml nitrivec (sera) per 100 liter och dag. Här finns en liten redogörelse hur jag brukar starta mina akvarium

 

TS kör med Red Sea Mature Pro Kit. http://www.redseafish.com/reef-care-program/marine-care-program/reef-mature-pro-kit/

Kan man blanda in Nitrivec i den proceduren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väl lite som kaka på kaka, de flesta bakterielösningar/startkulturer innehåller ungefär samma bakteriestammar - samma med bakteriebränslen.

Nitrattester är känsliga för många andra störfaktorer och är därför ganska "lättlurade", så stirra dig inte blind på detta - du har vad jag förstår ingen nämnvärd biologisk aktivitet i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakteriekultur är svåra att överdosera. Jag är skeptisk till alla kombipreparat för både heterotrofa och autotrofa bakterier. Organisk kolkälka är ngt man skall undvika om man skall få igång nitrifikationen.

 

MVH Lasse med hälsning från Florens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...