Gå till innehåll

Vilken typ av lysrör bör jag ha?


Ek_off

Rekommenderade inlägg

Har tre T8 lysrör idag och för tillfället har jag några gamla sylvania-rör sittandes där som jag använde till sötvatten för ett par år sedan!

 

Vilka lysrör bör jag ha? och i vilken fördelning?

Det jag menar då är till exempel

Hagen glo - marine-glo

eller hagen glo - life-glo osv.

 

sen en följdfråga, är alla lysrör med samma mått? även om de är från olika märken? typ ett standardmått!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 T8 rör är extremt lite till ett saltkar på 300 liter. Men har du inga koraller kan det säkert gå bra.

Det finns standardlängder för T8. De är 60, 90, 120  och 150 cm för 18, 30, 36 0ch 58w. Extremt gamla typer kan vara på 20, 30, 40 och 65w för samma längder.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där har jag inte tänkt på innan men 30 och 58 W rören ger ju faktiskt ett intensivare ljus då de har högre effekt per cm rör än 18 och 36 rören. är 30W rören en kvarlämning från den gamla tiden som aldrig effektiviserades energimässigt som 20 och 40 W rören verkar ha gjort? Då vi ändå pratar lite om T8 så tycker jag att T8 15w 44 cm är en ganska vanlig storlek i akvariesammanhang, även om jag hoppas det inte är tre sådana du har över karet. Tyvärr verkar ju T8 fasas ut allt mer och det är nästan bara 18 och 36 W rör som finns att få tag på i många fall. Fast tittar man på akvarierör finns det nog en del 30w fortfarande då det är en så pass vanlig längd. Fast T8 är väl på väg ut även i akvariesammanhang.

 

Vad är det för mått på akvariet och vilken typ av rör är det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

 

Akvariet är 100x50x50(BxDxH)

och rören är 90 långa(30W) och är 1 med blått ljus, 1 med nåt rött ljus, och en med vitt ljus! Märke sylvania.

 

Hade tänkt uppgradera till en Maxspect Razor 180W såfort min ekonomi tillåter dock, så kanske ska vänta med att byta tills dess?

och tror ni att en Maxspect Razor 180W är lagom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...