Gå till innehåll

Fosfat och SPS


oualid

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Ni som har LYCKATS med SPS vad har ni för värde på fosfaten?

Vissa påstår att det ska vara hög medan andra påstår att det ska vara låg.

Med hög menar jag > 1 ppm

Med låg menar jag runt 0.03 ppm

 

Vad har ni för värde?

 

/Oualid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många säger ju att man ska sträva efter att ha så lågt som möjligt. De som kör zeolit och zeovit metoder, vill ju ha så lågt fosfat som möjligt för att få fram fina färger på sina sps:er (om jag förstått det rätt, är ingen expert på dessa metoder då jag inte kör det själv).

 

Själv har jag ett fosfatvärde på 0,075 ppm och det funkar utmärkt. (Mäter med Hanna Checker, fosfor). Jag har fått det berättat för mig att har man bra och stark belysning så klarar korallerna högre fosfatvärden. Själv har jag Ocean Akvariums Revljus (Led).

 

Jag har en kompis som har ännu högre fosfatvärde i sitt kar (som varit i gång i 6-7 år). Han har ett fosfatvärde på 0,15 ppm. Hans sps-er ser väldigt fina ut. Han har Hydra led belysning.  

 

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med ZEOvit för snart fyra månader sedan. Fosfat låg då på 0,13 ppm och alla SPS trivdes bra, men färgerna var mörka och neonskarpa, speciellt under blåljus.

Nu med lågt fosfat har framförallt mina Acropora fått en ljusare, i mitt tycke snyggare, färgton som inte är lika overkligt skarpt neonfärgad utan mer lik hur det ser ut på det vilda revet. Tillväxtsättet har också ändrat sig, några Acropora tenderar att växa mer på bredden än tidigare då de bara sköt iväg på längden. Grenarna har alltså blivit betydligt tjockare. Jag vet inte om detta har med den sänkta fosfathalten att göra, men tanken har slagit mig. Uppmätt fosfat i förrgår, 0,0215 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kanske kunna vara mer ljus i fall du fått klarare vatten i samband med zeo.

3 timmar sedan, Ouscazz sa:

 Tillväxtsättet har också ändrat sig, några Acropora tenderar att växa mer på bredden än tidigare då de bara sköt iväg på längden. Grenarna har alltså blivit betydligt tjockare. Jag vet inte om detta har med den sänkta fosfathalten att göra, men tanken har slagit mig. Uppmätt fosfat i förrgår, 0,0215 ppm.

 

Har vattnet blivit klarare/mindre gulfärgat av zeon så skulle det kunna ge lite bättre par-värden så korallerna inte sträcker sig efter ljuset lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kanske kunna vara mer ljus i fall du fått klarare vatten i samband med zeo.
 
Har vattnet blivit klarare/mindre gulfärgat av zeon så skulle det kunna ge lite bättre par-värden så korallerna inte sträcker sig efter ljuset lika mycket.


Det kan vara så. Vattnet är avsevärt klarare med Zeometoden.



Skickat från en iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2017-03-28 at 22:16, oualid sa:

Hej.

 

Ni som har LYCKATS med SPS vad har ni för värde på fosfaten?

Vissa påstår att det ska vara hög medan andra påstår att det ska vara låg.

Med hög menar jag > 1 ppm

Med låg menar jag runt 0.03 ppm

 

Vad har ni för värde?

 

/Oualid

Det skall absolut inte vara högt om du skall lyckas med sps. Men ej för lågt heller. 

Under 0.015 risk för död

men redan över 0.06 kan du tappa lite färg o få mer bruna o lite för mörka koraller

Över 0.08 finns studier som pekar på försämrad kalkbildning.

 

Jag tycker det funkar bäst om man ligger ligger mellan 0.02-0.04...vill du polera fram de där extra, försök ligga närmare 0.02...men var försiktig...gå ej lägre.

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 16/04/2017 at 21:40, jonasroman sa:

Det skall absolut inte vara högt om du skall lyckas med sps. Men ej för lågt heller. 

Under 0.015 risk för död

men redan över 0.06 kan du tappa lite färg o få mer bruna o lite för mörka koraller

Över 0.08 finns studier som pekar på försämrad kalkbildning.

 

Jag tycker det funkar bäst om man ligger ligger mellan 0.02-0.04...vill du polera fram de där extra, försök ligga närmare 0.02...men var försiktig...gå ej lägre.

 

Men om fosfaten ska vara så låg och dessutom nitraten inte får vara > 1,0 ppm var kommer näringen till korallerna ifrån?

 

Nu har jag sänkt fosfaten till 0,1 ppm och ser att SPS dör en efter en. Jag har sänkt gradvis...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man ska ha klart för sig att med jakten på nollpunkten balanserar man på slak lina - korallerna behöver tillföras näring för att inte svälta ihjäl!

Men en annan problematik är också påtaglig, nämligen att våra mätmetoder inte är helt tillförlitliga.

Så min rekommendation är Po4 0.02-0.03 och No3 mellan 3-7 Kh7-8

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-28 at 22:16, oualid sa:

Hej.

 

Ni som har LYCKATS med SPS vad har ni för värde på fosfaten?

Vissa påstår att det ska vara hög medan andra påstår att det ska vara låg.

Med hög menar jag > 1 ppm

Med låg menar jag runt 0.03 ppm

 

Vad har ni för värde?

 

/Oualid

Det finns förhoppningsvis ingen som påstår att det skall vara högt. Det skall ligga i närheten av naturens värden, men för säkerhets skull ett snäpp över så man inte riskerar att nolla det- Så exakt kan man natuligtvis aldrig styra näringsvärden (definitivt inte nitrat heller) men det är i alla fall ett riktvärde att enligt mig ligga mellan 0.02-0.04 ppm. Naturen ligger oftast på 0.02ppm. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-29 at 09:49, Ouscazz sa:

Jag började med ZEOvit för snart fyra månader sedan. Fosfat låg då på 0,13 ppm och alla SPS trivdes bra, men färgerna var mörka och neonskarpa, speciellt under blåljus.

Nu med lågt fosfat har framförallt mina Acropora fått en ljusare, i mitt tycke snyggare, färgton som inte är lika overkligt skarpt neonfärgad utan mer lik hur det ser ut på det vilda revet. Tillväxtsättet har också ändrat sig, några Acropora tenderar att växa mer på bredden än tidigare då de bara sköt iväg på längden. Grenarna har alltså blivit betydligt tjockare. Jag vet inte om detta har med den sänkta fosfathalten att göra, men tanken har slagit mig. Uppmätt fosfat i förrgår, 0,0215 ppm.

Det finns teoretiska modeller som förklara hur fosfat hämmar kalkbildning, kanske redan vid värden över 0.08ppm. Så visst kan det stämma att dina koraller nu växer bättre med lägre fosfat. det tror jag helt klart är ett samband.

Fosfat kan hämma kalkbildning (enligt teorierna) genom att tex binda Ca, till Calciumfosfat o därmed försvåra bildning av CaCO3, kalk. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, oualid sa:

 

Men om fosfaten ska vara så låg och dessutom nitraten inte får vara > 1,0 ppm var kommer näringen till korallerna ifrån?

 

Nu har jag sänkt fosfaten till 0,1 ppm och ser att SPS dör en efter en. Jag har sänkt gradvis...

 

0.1?? det är ju fortfarande skyhögt...menar du inte 0.01? Isåfall är det för lågt, och 0.1 på tok för högt. koraller dör nog inte av 0.1 men blir mörka och växer sämre pgr av att fosfat i den nivån kan hämma kalkbildning (vet att inte alla håller med om det).

 

Näringen räcker helt enkelt om du har fosfat 0.02 och nitrat runt 1 ppm, för det räcker för att zooxanthellerna skall må bra och dessa i sin tur ger näring sen åt korallen.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en modern stark lysdiodbelysning kan du ha betydligt högre fosfatvärde utan att färgerna på korallerna försämras. Jag rekommenderar alltid runt 0,1 till nybörjare.

Naturen ligger troligen oftast kring 0,06 om man lägger ihop organisk bunden fosfat med den oorganiska. Den organiska fosfaten är bunden i svävalger, bakterier mm och våra vanliga tester klarar inte av att mäta den. Jag har sett ett antal mätvärden från stora barriärrevet där alla hamnade på ungefär 0,06. Jag tror det var i Plos One eller kanske på australia.gov.au men har inte hittat det igen.

Och stenkoraller tar upp svävalgerna så de har alltid tillgång till fosfat även om det är mycket mindre av den oorganiska.

I Zeovitmetoden tar korallerna upp fosfat från den bakteriehaltiga mulmen som man skakar ut i karet varje dag.

De gamla gubbarna som haft stenkoraller i många år har alla högre fosfatvärde. Se här: https://www.reef2reef.com/ams/tank-parameters-of-some-masters.263/

Den här är dessutom jätterolig: 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-25 at 12:52, stigigemla sa:

Med en modern stark lysdiodbelysning kan du ha betydligt högre fosfatvärde utan att färgerna på korallerna försämras. Jag rekommenderar alltid runt 0,1 till nybörjare.

Naturen ligger troligen oftast kring 0,06 om man lägger ihop organisk bunden fosfat med den oorganiska. Den organiska fosfaten är bunden i svävalger, bakterier mm och våra vanliga tester klarar inte av att mäta den. Jag har sett ett antal mätvärden från stora barriärrevet där alla hamnade på ungefär 0,06. Jag tror det var i Plos One eller kanske på australia.gov.au men har inte hittat det igen.

Och stenkoraller tar upp svävalgerna så de har alltid tillgång till fosfat även om det är mycket mindre av den oorganiska.

I Zeovitmetoden tar korallerna upp fosfat från den bakteriehaltiga mulmen som man skakar ut i karet varje dag.

De gamla gubbarna som haft stenkoraller i många år har alla högre fosfatvärde. Se här: https://www.reef2reef.com/ams/tank-parameters-of-some-masters.263/

Den här är dessutom jätterolig: 

 

Är det verkligen så Stig att stenkoraller tar upp phytoplankton? Traditionelt säger man ju att de endast tar upp zooplankton, som det finns mkt lite av i ett akvarium. Därmed är jag inte säker på att  att korallerna så lätt kan få sitt fosforbehov i ett akvarium via den organiska fosforpoolen. Det bekräftas av att koraller dör om den oorganiska fosforn(fosfat) nollas helt med tex Rowaphos. Jag tror dom flesta som frågar oss om fosforvärden därför menar just oorganisk, och där brukar man ju mest läsa att det ligger på 0.02 eller ännu lägre. Tillfälligt kanske det kan stiga, den oorganiska, men om vi pratar om medeltal.  I havet tål nog däremot korallen(läs zooxanthellen) ett lägre fosfatvärde än i ett kar, eftersom den just där kan tillgodogöra sig sin fosfor även genom den organiska=zooplankton o bakterier. Detta sker inte i ett akvarium i samma utsträckning varvid korallen blir mer sårbar när zooxanthellen får för lite oorganisk fosfor(fosfat) Det är ju zooxanthellen i första hand (om vi inte kör zeovit) som skall omvandla oorganisk fosfor(fosfat)  till organisk till korallen. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det säljs ju diverse algpreparat som korallnäring. Enligt min uppfattning tillgodogör sig koraller organisk fosfat. En indikation på detta är hur korallernas polypexpansion ökar när man tillsätter aminosyror. Naturligtvis innehåller inte aminosyrorna fosfat men jag ser dem som en signalsubstans att här närmar sig animalisk näring.

Och lite grann håller jag med Jonas i en punkt men slutsatsen blir annorlunda. I akvarievatten finns det förhållandes lite organisk bunden fosfat. Min slutsats är då att vi bör ha en högre halt oorganisk fosfat så att korallerna kan ta upp en mängd som liknar den de tar upp i naturen. Teoretiskt runt 0,06 men gärna lite säkerhetsmarginal uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att ni använder fel begrepp. Fosfat är alltid oorganiskt. Alger, zooxantheller och växter är inte ute efter fosfaten i sig utan den fosfor som finns i fosfaten. Rätt begrepp för den fosfor som är bundet i organiskt material blir då organiskt bunden fosfor. Denna kan koraldjuret tillgodogöra sig genom att äta elker odla bakterier i sitt slem - som sedan äts. Zooxanthellerna kan dock inte direkt använda denna utan är beroende av fosfat löst i vattnet (ortofosfat)

 

MVH L asse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade över 2,5 ppm när jag kollade på Hanna checker för två månader sen. Ja, över 2,5 ppm!

Jag hade inga algblomning och mjukkollerna mådde bra, även fiskarna.

Däremot varje gång jag köpte SPS dog de ut efter nån månad.

Då upptäckte ja att PO4 var otroligt hög, 2,5 ppm.

När jag började sänka PO4 med GFO gradvis upptäckte jag att resterande SPS dog ut mycket snabbare än tidigare och nu är nästan alla borta.

 

Vad råder ni mig. Ska jag fortsätta att dra ner PO4 till 0,02 ppm?

Nu är halten 0,1 ppm, ja det stämmer 0,1 ppm.

Jag använder GFO, filtersocka och Chaetomorpha. Det sägs att Chaetomorpha absorberar bode PO4 och NO3 men jag märker ingen skillnad.

Mängden av Chaetomorpha i sumpen är ungefär 4 handflator. 

Ca, Mg och Kh ser bra ut och jag använder osmosvatten.

 

/Oualid

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sänkningen kan bli för snabb även om du menar att den är långsam. Sänkte du värdet över dagar eller över veckor?

Jag har haft fosfathalt mellan 0,01-0,3 i mitt akvarium (enligt hanna) och alla korallerna ser bra ut oavsett. Det jag märker vid extremt låga värden är att en del lps:er blir vita runt munnen. Så någon form av brist är det säkert i samband med för lågt fosfat i en lps:tank.

Jag hade arbetat vidare med att hålla fosfaten låg över en längre period och därefter försökt stabilisera den på en mer naturlig nivå men i det lägre spektrat. Säg 0,03-0,06

Det kan ta tid innan chaetomorphan tar upp näring ordentligt och börjar växa för att konsumera både no3 och po4 och det behovs ganska stora mängder för att det skall vara effektivt.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Oualid. Fosfat kommer inte ensam. Det är en restprodukt av tillförd mat. Och det finns andra ämnen i maten som också blir kvar i vattnet. Jag skulle börja med 10 st 20 liters vattenbyten varannan dag. På så sätt halverar du de oönskade ämnena i vattnet. Jag skulle också använda aktivt kol - ungefär 2 dl som byts varannan vecka till att börja med.

Ser karet bättre ut efter denna kur så gör en till.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

@Oualid. Fosfat kommer inte ensam. Det är en restprodukt av tillförd mat. Och det finns andra ämnen i maten som också blir kvar i vattnet. Jag skulle börja med 10 st 20 liters vattenbyten varannan dag. På så sätt halverar du de oönskade ämnena i vattnet. Jag skulle också använda aktivt kol - ungefär 2 dl som byts varannan vecka till att börja med.

Ser karet bättre ut efter denna kur så gör en till.

 

 

Det ska jag göra.

 

Enligt ReefBum ska man helst satsa på högimport och högexport av näringen i systemet.

Med högimport menas att man ska mata ordentligt.

Med högexport menas menas att man ska ha effektiv filtrering och bra skummare.

Vad är din åsikt?

Ska man mata ofta?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-26 at 13:38, oualid sa:

 

Det ska jag göra.

 

Enligt ReefBum ska man helst satsa på högimport och högexport av näringen i systemet.

Med högimport menas att man ska mata ordentligt.

Med högexport menas menas att man ska ha effektiv filtrering och bra skummare.

Vad är din åsikt?

Ska man mata ofta?

 

 

Det tror jag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-25 at 22:36, oualid sa:

Jag hade över 2,5 ppm när jag kollade på Hanna checker för två månader sen. Ja, över 2,5 ppm!

Jag hade inga algblomning och mjukkollerna mådde bra, även fiskarna.

Däremot varje gång jag köpte SPS dog de ut efter nån månad.

Då upptäckte ja att PO4 var otroligt hög, 2,5 ppm.

När jag började sänka PO4 med GFO gradvis upptäckte jag att resterande SPS dog ut mycket snabbare än tidigare och nu är nästan alla borta.

 

Vad råder ni mig. Ska jag fortsätta att dra ner PO4 till 0,02 ppm?

Nu är halten 0,1 ppm, ja det stämmer 0,1 ppm.

Jag använder GFO, filtersocka och Chaetomorpha. Det sägs att Chaetomorpha absorberar bode PO4 och NO3 men jag märker ingen skillnad.

Mängden av Chaetomorpha i sumpen är ungefär 4 handflator. 

Ca, Mg och Kh ser bra ut och jag använder osmosvatten.

 

/Oualid

 

Tycker absolut du skall ta ner fosfaten, lägg dig på de rekommenderade värdena. 0.04 är perfekt, med säkerhetsmarginal. OBS, detta förutsätter att du mätt rätt o verkligen har så högt fosfat. 

Alla alger oavsett art absorberar N o P, MEN i en helt annan relation är tex bakterier. 

Makroalger absorberar N o P ungefär i kvoten 90/1!!, inte 16/1 som phytoplankton.

Om makroalger ej växer trots mkt nitrat o fosfat saknas nåt mer, där jag tror järn o jod är de vanligaste ämnena som isåfall tagit slut eller begränsar (där jag tror järn  i sin tur är mer vanligt som begränsare än jod).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-25 at 21:41, Lasse sa:

Jag tror att ni använder fel begrepp. Fosfat är alltid oorganiskt. Alger, zooxantheller och växter är inte ute efter fosfaten i sig utan den fosfor som finns i fosfaten. Rätt begrepp för den fosfor som är bundet i organiskt material blir då organiskt bunden fosfor. Denna kan koraldjuret tillgodogöra sig genom att äta elker odla bakterier i sitt slem - som sedan äts. Zooxanthellerna kan dock inte direkt använda denna utan är beroende av fosfat löst i vattnet (ortofosfat)

 

MVH L asse

exakt! jag slarvade själv med begreppen även om jag tänkte rätt o vet det du skriver så väl. Rättat mitt inlägg ovan så det språkligt blir korrekt. Bra påpekande Lasse:_)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-25 at 17:28, stigigemla sa:

Det säljs ju diverse algpreparat som korallnäring. Enligt min uppfattning tillgodogör sig koraller organisk fosfat. En indikation på detta är hur korallernas polypexpansion ökar när man tillsätter aminosyror. Naturligtvis innehåller inte aminosyrorna fosfat men jag ser dem som en signalsubstans att här närmar sig animalisk näring.

Och lite grann håller jag med Jonas i en punkt men slutsatsen blir annorlunda. I akvarievatten finns det förhållandes lite organisk bunden fosfat. Min slutsats är då att vi bör ha en högre halt oorganisk fosfat så att korallerna kan ta upp en mängd som liknar den de tar upp i naturen. Teoretiskt runt 0,06 men gärna lite säkerhetsmarginal uppåt.

@stigigemladär håller jag inte med för koraller tar ej upp oorganisk fosfor(fosfat) utan det är zooxanthellerna som gör det enbart. Fast det kanske var det du menade? Men då tycker jag 0.06 är i mesta laget, för det kan innebära att zooxanthellen växer för mkt, = får mkt fotosyntes=ej välmående korall. Korallen reglerar ju sin zooxanthelldensitet inom ramen för vissa gränser så dess fotosyntes blir lagom hela tiden.(samma med ljuset, mer ljus=reglerar ner zoox). MEN om nitrat och/eller fosfat-halten åt zooxanthellen blir för höga  kommer zooxanthellen växa till i ett antal som inte längre korallen kan styra över. Zooxdensiteten  blir alltså mer Nitrat  o fosfat-styrd än korallstyrd! Det är orsaken enligt mig till att en korall kan må mindre bra vid för höga näringvärden av oorganisk natur. Det går alltså inte Stig att bara ersätta organisk fosfor med oorganisk(dvs fosfat) o tro att det skall ha samma effekt på korallen. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...