Gå till innehåll

BTA eller ej?


Nelli

Rekommenderade inlägg

Hej, vill fråga om någon känner till det... Den första anemonen inköptes för ca ett år sen och såg precis som den andra gör idag (inköpt för ungefär en månad sen, från samma "föräldrar"). Skillnaden är att den ena har förvandlats till BTA inom några dagar, utan den andra ser fortfarande som icke BTA. Både trivs i respektive kar, äter bra, osv. Så jag undrar - vad beror dess form på? Åldern, kön eller något annat?

anemoner.JPG.a12eb587d9979e6a543efb9cc9bc006c.JPG

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bägge är BTA men den högra har inte utvecklat bubblorna. varför är jättesvårt att förklara - men det är väldigt vanligt.  Det är något i miljön som gör att bubblor utvecklas/inte utvecklas - vad är väldigt oklart. Ljus och vattenrörelse har föreslagits. Det kan vara kloner i samma akvarium som utvecklas olika, en del med bubblor och en del utan. Samma exemplar kan också gå från det ena stadiet till det andra. Kommer dina två exemplar från samma förälder så är de genetiskt likadana eftersom det rör sig om kloning

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, för svaret! Ärligt talat tyckte jag att de var misshandlade hos säljare (mörkt, smutsigt, etc) och därför ingen av dem (fanns flera) hade en enda bubbla, samt höll på att delas ut konstans. Visste inte ens att de var BTA... innan bubblorna började formas. Och den, med bubblor - växte upp och utvecklades hos mig i samma karet där den andra sitter nu. Fick flyta den gamla pga clownerna börjat kriga... Idag undrar om jag klandrat mannen utan anledning, eftersom både anemoner mår riktigt bra och växte rejält hos mig... men är fortfarande olika..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förmodligen... mina slutsatser dragit jag efter att ha läst allt jag hittat om anemons krav till trivsel och det jag såg var raka motsatsen... därför trodde jag att dem delades konstant eftersom kände sig livshotade... my mistake, probably:) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla sa:

  Ni har rätt båda två. 

Trivs anemonen växer den.

Får den en chock (vattenbyte t.ex) delar den sig. 

Det är möjligt att chock kan trigga delning men i mitt gamla mycket stabila kar delade sig min BT oavbrutet. Tog över en till Sjöfartsmuseet som gått i deras ytterst stabila kar utan vattenbyte eller chocker. Den fortsätter dela sig som pesten. David har svurit mer än en gång över den gåvan :) . I bägge karen har det varit väldigt bra förhållanden och stabila! Så jag köper inte det helt @stigigemla.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åldern är ju från tiden före första delningen så den kan vara riktigt gammal.

Den första jag hade växte till runt 25 cm med lite vattenbyte (0,2%) varje dag. 

Den delade sig 2 dagar efter ett 5% vattenbyte. Och sedan igen efter ett litet besök i en pump.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om något finns då är det plats:) min teori - om BTA får rätt belysning och fodring blir dem som det ska, med bubblor... om jag har rätt skaffar mina senare köpta sina bubblor, så  småningom:). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

absolut! om de får tillräckligt med bra ljus... vilket de knappt hade under sin utveckling... därför tror jag på att så fort de blir riktigt nöjda, kommer bubblor. om inte... my mistake:) lovar att rapportera:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt tidigare - bubblorna har inget med skötseln att göra - ibland har de bubblor - ibland inte, till och med i samma kar. Hemma hos mig hade de inga bubblor, på sjöfartsmussetet har de både haft och inte haft bubblor - mest inte haft. Hemma hos den personen som hade individen från början (genetiskt sett är det samma individ oavsett hur mycket den delar sig) hade den alltid bubblor. Samtliga kar inte speciell misskötta, bra med ljus, bra med cirkulation, både låga och höga näringsvärde samt andra bra parametrar.

 

Rent teoretiskt skulle man kunna misstänka att de får bubblor när ljuset eller matningen är för dålig.  Detta på grund av att bubblorna ökar ytan för fotosyntesen och uppfångandet av ljuset. Men det finns inget bevis för det heller - men i mitt och sjöfartsmuseets fall så är det inte brist på ljus - det kan jag lova dig.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...