Gå till innehåll

Maxpect gyre eller vanliga cirkulationspumpumpar?


Ted

Rekommenderade inlägg

Maxpect gyre eller vanliga cirkulationspumpumpar?

 

Vad säger ni - vad är att föredra - maxspect gyre eller vanliga Cirkulationspumpar – typ

ECOTECH MARINE, JECOD, TUNZE?

För och nackdelar - ge mig era bästa argument!

I dag har jag en Maxpect - men funderar på att byta.

T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flödesmässigt tycker jag Gyren är oslagbar, den är ju också klart diskretast av pumparna på marknaden - den nya kontrollern är trevligare än den gamla.

Men i ärlighetens namn hade Maxspect kunnat lägga några spänn till på byggkvalitet , dock ingår ju numera extra bussningar och rotorer i kitet - å andra sidan är det ingen av de andra som är/har varit problemfria heller.....

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar pumpar! Jag tycker om alla och alla går skapa fina akvarium med. Här är lite vad jag tycker:

 

Grova returpumpar som cirkulation, går även sätta i en så kallad "closed loop". Här går det variera hur mycket som helst, sätter man på ett roterande utblås tex får man ett riktigt tufft flöde. Du kan även montera till exempel ett strilrör på utblåset som ger ett stort brett flöde, mycket fördelaktigt. Dessa brukar dock dra ganska mycket effekt vilket kan vara en nackdel om man har mycket prylar då det värmer vattnet. Tar även mycket plats att dra rören.

 

Vanlig cirkulationspump eller powerhead. Här har vi en miniatyr av returpumpen i princip, men de är mer flexibla för det mesta och går placera lite smidigare. Drar även mindre el, går ofta montera klockor på med filtervadd eller liknande i vilket kan vara smidigt om man har lite skräp i vattnet ibland. Finns massor av kul och intressanta. Får mycket kritik för att de ger ett så starkt och koncentrerat flöde. Men flödet når även längre samt att även om det är en hård stråle relativt mot andra metoder så mattas det ändå av fort, det drar även med sig omkringliggande vattnet bra. Nackdelen är nog mest att de är lite stora och klumpiga.

 

Luftpump! Att cirkulera vattnet med luft har många fantastiska egenskaper, men det har några besvärliga sidoeffekter som gör att i princip ingen i saltvatten använder detta idag. På den positiva sidan så ger det ett otroligt milt flöde som uppskattas av de flesta simmande djur och även koraller. Då stenarna oftast placeras på akvariets botten går man även en konstant flöde från botten till toppen som gör att det syrerika ytvattnet reser mot botten på ett effektivt sätt. Flödet ökar även med höjden på akvariet då luftbubblorna accelererar. Det är hysteriskt energieffektivt med implementerat på rätt sätt med en en bra pump och det tillför i princip ingen värme till vattnet, eller kyla heller. Det är i stort sett neutralt temperaturmässigt. Då stenen även är fri från mekaniska delar så är det i princip omöjligt att ha ihjäl fiskar eller anemoner med de.  Till nackdelarna är att om man inte tycker om att se bubblor så är lite lite lurigt att installera på ett dolt sätt, men det går. En annan nackdel är att det låter när bubblorna spricker samt att det blir salt överallt om man inte har ett skvättskydd ovanför karet.

 

Streamers. Det vanligaste i våra kar, nästan en grundpelare för korallrevsakvaristiken. De är ganska mångsidiga, nätta och smidiga samt slutar ganska lite el så de är inte så varma. Producerar ett stort brett flöde som fördelas ganska bra över ett kortare avstånd. Har man en grov pump är det heller inget begränsande med avståndet. Men de är lite tråkiga, man kan inte driva saker direkt som man kan med andra pumpar. De ger bara flöde. Ibland är det allt man behöver.

 

I valet mellan Gyre och styrbar streamer går jag nog helst på streamers. Gyre pumparna är tuffa och innovativa. Men de är ju besvärliga och låter mycket. De har mycket barnsjukdomar. Streamer pumparna bygger på ett väldigt väl beprövat koncept så att tävla med de är lite taskigt, men kvarstår gör ändå faktumet att gyre pumparna är långt ifrån underhållsfria. Streamer pumparna är även mindre och det går rikta flödet i fler vinklar i många fall där utrymme är snålt. Det går därför gömma de ganska bra med lite planering. Något som är svårt med gyre som oftast sitter väldigt synliga i öppet vatten för att bäst utnyttja deras flöde.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...