Gå till innehåll

Nytt spännande fynd


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

5 timmar sedan, Kimozabe sa:

Skulle kunna vara glasrosor men bilden är så dålig att jag fick chansa på var det du har hittat finns på bilden :) 

 

Mvh

Kim

Haha..ja iPhone 7 plus...den skulle ju ha en super lins...

 

Den bruna prylen i mitten på bilden, den är mjuk och svajar lite flödet. Och nu när jag vet vad jag skall googla på så stämmer det det är en glasros. Som jag förstår vill man inte ha dem ? 

Ändrat av Jokkmokksjocke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa bryr sig inte så mycket om glasrosor, jag skyr dom som pesten och gör vad jag kan för att eliminera dom. 

Har provat att både bränna ihjäl dom och red sea aiptasia x. Jag gillade gasbrännare men jag riskerar att döda mina kära brittle stars. 

Båda verkar fungera men jag hittar då och då 1-3 st på nya ställen. 

Kan vara så att dom hinner sprida sig när jag använder aiptasia x. 

Glasrosorna är ibland svåra att upptäcka så det kan helt enkelt vara så att jag missar dom innan dom vuxit till sig. 

 

Ska eventuellt försöka få tag på berghia snäckor. 

Lycka till med din/dina glasrosor oavsett vad du väljer att göra/inte göra :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Kimozabe sa:

Vissa bryr sig inte så mycket om glasrosor, jag skyr dom som pesten och gör vad jag kan för att eliminera dom. 

Har provat att både bränna ihjäl dom och red sea aiptasia x. Jag gillade gasbrännare men jag riskerar att döda mina kära brittle stars. 

Båda verkar fungera men jag hittar då och då 1-3 st på nya ställen. 

Kan vara så att dom hinner sprida sig när jag använder aiptasia x. 

Glasrosorna är ibland svåra att upptäcka så det kan helt enkelt vara så att jag missar dom innan dom vuxit till sig. 

 

Ska eventuellt försöka få tag på berghia snäckor. 

Lycka till med din/dina glasrosor oavsett vad du väljer att göra/inte göra :) 

Mvh

Kim

 

Tack, just nu får den vara. Men kan tycka att de inte är så snygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

Sant kanske, men det verkar sjukt effektivt med de där medlet. Fick med mig de hem från triton idag :-)
Men nu har du satt grillor i huvudet ..haha.

 

Allt du kan låta bli att hälla i karet är bra, tro mig. Fall inte i fällan att köpa en massa gift och elände för att få bort än det ena och än det andra som kommer att dyka upp i karet.

Jag har också glasrosor i mitt kar, min pepparminträka håller de små glasrosorna borta. Jag tar bort de jag ser att den inte rör, antingen mekaniskt eller med kokande vatten. Skulle aldrig få för mig att hålla något kemiskt skräp i karet för att få bort glasrosor.

 

Med nystartat kar, utan koraller... du har inget glasrosproblem... ta upp stenen och hugg bort glasrosen, enklare blir det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jokkmokksjocke sa:

Sant kanske, men det verkar sjukt effektivt med de där medlet.

Det är inget mirakelmedel. T ex för mig så kommer >90% tillbaka efter några dagar, även om jag vet att för vissa fungerar det bra. 

Gör som Ouscazz säger och skaffa en pepparmintsräka (jag gjorde det med, men jag misstänker att min Sally Lightfoot gjorde processen kort med dem så jag provar olika andra metoder nu; näst på tur står kokande vatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt så hittade jag något nytt idag....ni tycker säkert jag är larvig med allt men detta är så sjukt häftigt!

Köpte lite eremiter och snäckor idag. När jag skulle ställa ner den ena så ser jag något som rör sig....blev först lite skraj men så ser jag att det är en liten snäcka på kanske 1cm. Den måste ha kommit med stenen. Är typ grönbrun och går runt å åter alger :-)

 

 

IMG_4002.JPG

IMG_4003.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall fundera till på Söndag, blir nog pepparminträka...


Pepparminträka är "second best", vissa äter karet rent från glasrosor, andra rör inte dom. Allra bäst är att lyfta ur stenen och spetta bort anemonen. Nu skriver jag inte det fler gånger.



Skickat från en iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Ouscazz sa:

 


Pepparminträka är "second best", vissa äter karet rent från glasrosor, andra rör inte dom. Allra bäst är att lyfta ur stenen och spetta bort anemonen. Nu skriver jag inte det fler gånger.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

 

 

I hear u :-)

 

Jag sover på saken, roligast vore om de biologiska tar han om de biologiska....men blir väl att spätta bort dem. De sitter på samma sten, men den ligger så finns unders i högen...

 

Någon kommentar på snäckan @Ouscazz skall kolla reeflex sen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...