Gå till innehåll

Uppstart av saltvattensakvarium enligt Lasses metod


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Ouscazz locked och unlocked this ämne
  • 2 år senare...

INLEDNING

 

Det finns många metoder att starta ett saltvattensakvarium - varje större aktör har sin egen. Gemensamt för de flesta är dock att de inriktas på att hålla svåra och krävande koraller - framförallt SPS. Är man ute efter ett metodspecifikt SPS akvarium - ja då kanske man skall välja en metod i mängden men vill man bara starta upp ett saltvattensakvarium för fiskar, lägre djur, mjukisar, de flesta LPS och många ej krävande SPS - ja då är kanske min metod inte är så dålig. den har i alla fall inte varit det för mig.

 

Härunder kommer den metod jag arbetat fram under åren


METODBESKRIVNING

 

  1. Skaffa lämpligt akvarium 25 liter och uppåt. För mindre akvarium - titta gärna på de som har sumpen inbyggd i baksidan - utmärkta startakvarium
  2. Inred akvariet med sten och sand. använd gärna sk levande sand eller lägg till lite sand från ett akvarium i gång. stenen kan vara både levande och död. det kan vara bra att ha 50 - 50. Jag gör aldrig rent stenen, ev. sköljer av den bara. Den levande stenen försöker jag plocka från så många ställen som möjligt och letar gärna "färsk" sten. Jag är ute efter alla liftare. Ca 90 % av liftarna är bra tillskott - ca 10% kan vara dåliga (beroende lite på). Om man inte har tillgång till "skiten" sand eller filtergojs så finns ett ganska bra preparat att använda för att slippa ett alltför "kemiskt vatten" i början. Tetras Bactozym
  3. Fyll på vatten och salta upp till ca 34,6 promille
  4. Låt vattnet gå någon dag
  5. Introducerar en livlig fisk som är framme mycket. Vid stort akvarium 2 - 3 st. Orsaken till att introducera fisk är att det behövs något som producerar ammonium för att få igång den livsviktiga nitrifikationen. i ett nystartat akvarium finns inge bakterierelaterad produktion av ammonium och man styr produktionen av ammonium genom hur man matar fisken. man har full kontroll de första två veckorna
  6. Gå in med ett bakteriepreparat för nitrifikation varje dag i tre veckor eller ympa in skit från ett redan fungerande akvarium varje dag. Det finns många special - special bakteriestammar att köpa. Oftast är det en blandning. I starten är det bara nitrifierarna som är intressanta. det går utmärkt att använda ett sötvattenspreparat - Sera Nitri Veck och dosera 20 ml per 100 liter och dag. Har du ett akvarium igång - ta och vrid ut filtret i några liter vatten - sött eller salt - spelar ingen roll. Ställ det i kylskåpet - häll i lämplig mängd varje dag i ditt akvarium. I starten av ett akvarium kan det vara en bra metod att använda ett innerfilter för att få igång nitrifikationen - kan senare tas bort om man så vill
  7. Mata ytterst sparsam i början – Jag brukar bara använda frusen stor artemia de första 3 veckorna och bara ge tre till fyra artemia per fisk. Första veckan matar jag var tredje dag - denna lilla mängd, andra veckan varannan dag (samma lilla mängd) och tredje veckan - varje dag (samma lilla mängd). Vecka 4 börjar jag öka mängden.
  8. Kör full belysningstid ända från början. Används LED - ha inte för hög intensitet men rätt belysningstid. Orsaken är ju att få igång alger och annat så att de börjar producera. Fosfor får de genom att stenen inte är noggrant rengjord och från den frusna artemian. Kvävet i början - se längre fram
  9. Introducera städpatrullen redan kring dag 3 - 4 och då så många olika arter av snäckor och eremiter du kan hitta. Gärna ett tiotal snäckor och lika många eremiter (små) per hundra liter och minst det antalet om akvariet är över 50 liter. Se om ni kan hitta åtminstone en välmående sjöborre - de svarta med långa spröt brukar vara de mest tåliga. Ta ingen för liten bara. Krabbor (mitrax och sally lightfoot) är bra komplement också. Räkor, framförallt boxarräkan -Stenopus hispidus - är bra i början. håller bland annat vissa borstmaskar stången - inte utrotar men håller nere populationen. Orsaken till att rengörarna - "betarna" - skall in tidigt är att de skall hindra mikroalgerna att bygga upp en för stor biomassa och därmed en för hög daglig produktion av mikroalger. Att inte göra rent den levande stenen för mycket ger en del mat till betarna i introduktionsfasen.
  10. Gå in med lite nitrat kring dag 5 - bara ett antal ppm men ändå. Den sk femtielftemetoden. köp kalium eller natriumnitrat i kryddisken hos den lokala  livsmedelshandlare (eller här). ta 40 gram till 460 gram vatten. Lös upp. 1 ml av denna lösning per 100 liter vatten höjer NO3 med ca 0,5 ppm. rikta in på ca 3 ppm.
  11. Introducerar de första mjukkorallerna eller skivorna efter ca en vecka. Tåliga stenkoraller kan komma någon vecka senare. De flesta koraller är konsumenter - inte producenter - de belastar alltså inte systemet på samma sätt. Koraller som inte använder fotosyntes skall dock inte in nu. i samband med introduktionen av koraller är det dags att börja öka intensiteten av ljuset
  12. Får ni en liten brunaktig ton på sanden - prova med att röra om i sanden ett par gånger varje dag med en liten käpp eller en EHEIM griptång
  13. Byt vatten tidigast efter ca 4 veckor. Börja och introducera ny fisk. sakta och tålmodigt. Öka inte fodringen stötvis utan sakta och säkert
  14. Mät inte! Vänta med det tills akvariet är några månader gammalt eller du har mycket stenkoraller. När akvariet har satt sig efter några månader så kan man börja mäta om man så vill. Viktigast är då kalcium och KH om man har stenkoraller. Nu är det också dags att börja se om man vill ändra näringsvärdena med fosfatfällning eller olika kolkällemetoder
  15. I det här läget - efter ca 4 - 8 veckor kan det också vara idé att starta lite andra grejer om så vill - refugium exempelvis. Titta gärna också på en liten grej som kallas Oxidator - något som jag använder för att få ett klart vatten utan gulämnen - men vänta ca 2 månader.

 

SLUTORD

 

Det finns ju givetvis en tanke bakom det här – nitrifikationen och övrigt biologiskt liv skall komma igång så fort det bara går – det tar bort risken för ammoniumbildning (och därmed fri ammoniak) . Produktion av mikroalger skall också komma igång så fort som det bara är möjligt, men då behövs det ”skördare” också – det är städpatrullen.

Med dessa riktlinjer har jag startat åtskilliga kar utan några som helst algproblem vid uppstarten. Jag har fick ett litet problem i mitt Red Sea efter 1,5 år och de började när jag skulle vara duktig och sänka fosfatnivån och använde järnbaserad fosfat remover.

 

Efter de första tre veckorna så är det oftast en bra idé att byta vatten varje vecka – mellan 10 - 20 %.

 

Efter det att akvariet har stabiliserat sig efter ca 4-8 veckor kan man börja introducera ny fisk i en långsam takt. Öka aldrig matningen plötsligen.

 

Att inte mäta verkar kanske väldigt provokativt men min erfarenhet är att i och med att det finns en massa myter om måstevärden för olika näringsämnen i svang så blir det ofta överreaktioner framförallt hos nybörjare inom saltvattensakvaristik. Att ha höga näringsvärden innebär inte att man får alger per automatik (jämfört med låga). Avsaknad av betare - ger däremot direkt algproblematik oavsett näringsnivåerna i ett nystartat kar. I ett kar med väl etablerade koraller så kommer de att konkurrera med algerna om näringen och betarna blir inte lika betydelsefulla. Satsa pengarna på en bra städpatrull i början istället för på massa mätutrustning - det är både roligare och effektivare. När man sedan vet vad man vill hän med sitt akvarium - ja då kan man börja manipulera olika parametrar - men låt det gå ett par tre månader (minst) innan.

 

Med de här 15 punkterna i huvudet har jag lyckats med att starta ett stort antal akvarium utan algproblem i starten under åpren som gått

 

MVH @Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dum fråga kanske.. Jag fattar inte riktigt det här med nitrat. Är det inte så att man vill ha så låg nitrat nivå som möjligt? Varför i Lasses metod vill man börja öka nitrat dag 5? 

Jag har startat mitt första saltvattensakvarium (50l) enligt Lasses metod. Har precis fått kiselblomningen (dag 8 idag) . Ska jag droppa NO3  (den ligger 25-30ppm nu)? 

IMG_20200307_140727.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat är en grundläggande byggsten för tillväxt, men i de flesta akvarium så är produktionen av nitrat större än konsumtionen så man får ofta ett överskott. Nitat bör helst vara lågt, men inte helt slut. Ett överskott kan leda till att någon organism som alger tex kan etablera sig starkt och konkurrera ut korallerna.

 

Att Lasse rekommenderar att höja nitrat är för att i nystartade akvarium med torr sten kan det finnas ett starkt underskott på nitrat, ofta är det helt slut. Så då tillförs lite på konstgjord väg för att kunna låta organismerna i akvariet växa och akvariet komma igång.

 

30 är ganska högt i nitrat, men ditt akvarium är så nytt, jag hade undvikit att byta vatten tills dag 30 iaf om inget blir jättetokigt eller du behöver avlägsna något. Följ gärna nitratet dock från dag till dag för att se hur det ändrar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt nitrat beror troligtvis på att du övermatat lit grand och fått en liten nitrit topp. Nitrit i vattnet ger ett falskt värde på nitrat. Det är ganska onödigt att mäta nitrat i starten. Nitrit i vattnet ger ett för högt nitratvärde på mellan mellan 50 och 100 gånger beroende på märke av testen. Du har mellan 0,2 till 0,4 i nitrit. Nitrit är inte giftigt för saltvatten men dra ner på matningen. Stoppa helst helt 3 till 5 dagar och sedan börjar du med schemat igen. Byt inte vatten som mikoto helt riktigt - IMO - betonar 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 8 månader senare...
  • 2 år senare...

Mitt första saltvattensakvarium så kanske en urdum fråga -”Livlig fisk” vid introduktion, vad skulle det kunna tänkas vara för fisk? Clownfiskar? Om jag förstår det rätt ska dom i innan städpatrullen innan akvariet har ”kommit igång” efter bara någon dag efter uppstart?🤔

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-03-23 at 08:52, Daniel_GOAT skrev:

Mitt första saltvattensakvarium så kanske en urdum fråga -”Livlig fisk” vid introduktion, vad skulle det kunna tänkas vara för fisk? Clownfiskar? Om jag förstår det rätt ska dom i innan städpatrullen innan akvariet har ”kommit igång” efter bara någon dag efter uppstart?🤔

 

Clownfiskar är tåliga och ett par av dem är en bra start (tror man menar livskraftig och tålig fisk). Man kan starta med fisk direkt om man matar mycket sparsamt. Har man bara död sten som du har just nu så behöver du tillsätta nitrifikationsbakterier som annars finns i levande stenen så att ammonium kan brytas ner och inte ta kål på fiskarna. 

 

Städpatrull kan du börja med så snart du börjar se saker hända på stenen. Egentligen kan de komma i samtidigt som fisk. Viktigt att de kommer i tidigt för att förhindra alltför starka algutbrott (även om det kommer va gott om alger i början för det mesta). En annan bra sak att tänka på är att inte köpa för mkt städpatrull på en gång då risken finns att de svälter ihjäl. i ditt fall skulle jag nog börja med en 10-15 snäckor och några eremitkräftor sen något som gillar att bo i sanden typ nassarius snäckor. Nu är det längesen jag började nytt från start men städpatrull redan första veckan eller andra veckan har aldrig varit några större bekymmer för mig. 

 

Tipsar att läsa artiklar om saltvattenskemi som du kan hitta här

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
On 2023-11-29 at 18:26, Carin skrev:

Vad är det för belysning som ni rekommenderar, ser inte att det står någonstans? 

Belysning är svårt då det ändras i princip från år till år. LED är i princip det som gäller idag. 

 

Vad skulle du säga är din budget på belysning så kan man utgå därifrån? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , kaptenen skrev:

Belysning är svårt då det ändras i princip från år till år. LED är i princip det som gäller idag. 

 

Vad skulle du säga är din budget på belysning så kan man utgå därifrån? :) 

I "alla" andra trådar så verkar det vara mer än 1W/liter men här har de en färdig ramp. Hur 17 har de hittar lysrör som är tillräckligt? De jag ser ligger på 10-15W max.

 

Eller krävs det bara 1/4 dels ljus om man har de enklaste korallerna? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Carin skrev:

I "alla" andra trådar så verkar det vara mer än 1W/liter men här har de en färdig ramp. Hur 17 har de hittar lysrör som är tillräckligt? De jag ser ligger på 10-15W max.

 

Eller krävs det bara 1/4 dels ljus om man har de enklaste korallerna? 

 

Skulle säga att 1W per liter är lite förlegat att man "måste" ha för att hålla koraller med dagens LED belysningar. Jag har strax under 300W på 600l display och där växer det mesta i korallväg. Absolut skulle det växa fortare med mer belysning. Men här får gärna någon som är lite mer tekniskt kunnig på belysning fylla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänker du ska satsa på en belysning för akvarium och saltvatten. finns tyvärr inga genvägar om du inte bara ska ha fisk. våra belysning är anpassad för de djur (koraller med mera) som finns i saltvattensakvarium. 

det finns gott om belysning på begagnadmarknaden. om du inte ska ha stenkoraller, så kan det nog funka utmärkt med 0,5w/ liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...