Gå till innehåll

Tips på fiskar och hjälp mig göra en fisk lista?


Johan antonsen

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Har ett kar på 200L som startades för några månader sedan och som det idag bor 1 lila firefish och 2 vanliga clowner i. Det börjar bli 30 dagar sedan senaste fisken flyttade in och jag tänkte vänta några veckor till innan nästa fisk flyttar in men... Jag vet inte vad? Dom enda kraven jag har är att dom inte ska vara för aggresiva och att dom inte ska växa ur karet. Så tips på vad som ska flytta in här näst men även när börjar det vara fullt i karet? Det är svårt att känna när det tar stopp när alla fiskar är så små än.

Här nedan kommer en lista på fiskar jag har i karet och bestämmer mig för att skaffa (tar självklart kritik och inget är hugget i sten)

 

Fisklistan :

2 Amphiprion ocellaris (X)

1 Nemateleotris decora (X)

 

X = Fiskar jag redan har.

S = Fiskar jag tänkt skaffa.

? = Fiskar jag är osäker på.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Johan Svensson sa:

Jag gillar Dvärgkejsare. Finns ju några olika att välja mellan.

 

http://m.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+16

 

 

 

/Johan

Tack för svar! En sån står helt klart på listan men inte bestämt art ännu och jag tänkte vänta och avsluta med en sådan då dom flesta verkar vata lite aggressivare och kan bråka med koraller? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! En sån står helt klart på listan men inte bestämt art ännu och jag tänkte vänta och avsluta med en sådan då dom flesta verkar vata lite aggressivare och kan bråka med koraller? 

Dom ska kunna vara lite luriga med koraller. Jag har två stycken och dom har aldrig varit aggressiva mot andra fiskar. Jag har heller aldrig märkt att dom noppar på koraller.




/Johan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt om lite på dvärgkejsare då jag inte riktigt tycker dom passar in i ett 200L så skippar jag det tillsvidare..

 

Lägger till Gramma loretto på listan!

 

Fisklistan :

2 Amphiprion ocellaris (X)

1 Nemateleotris decora (X)

1 Gramma Loretto (S)

 

X = Fiskar jag redan har.

S = Fiskar jag tänkt skaffa.

? = Fiskar jag är osäker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Watchman goby är trevliga. Finns många sorter att välja bland. Jag har tre sorter men valt att inte ha några symbiosräkor till dom.
Hade ett par räkor innan man gillade inte att dom grävde och small med klorna. Assessor och nån Gylta från släktet Paracheilinus är trevliga med.
Goby ur släket Gobiosoma och Gobiodon funkar bra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Felix.W sa:

Watchman goby är trevliga. Finns många sorter att välja bland. Jag har tre sorter men valt att inte ha några symbiosräkor till dom.
Hade ett par räkor innan man gillade inte att dom grävde och small med klorna. Assessor och nån Gylta från släktet Paracheilinus är trevliga med.
Goby ur släket Gobiosoma och Gobiodon funkar bra med.

Tack en watchmen Goby skriver jag upp på listan! Antingen Leptocephalus eller Cinctus. Dom andra arterna måste jag kika närmare på! :)

4 timmar sedan, Rasmus Pedersen sa:

Någon av de små gyltorna ur släktet Wetmorella, kanske? Väldigt charmiga och lugna, stör ingenting. 

Tack dom såg ut att passa väldigt bra i karet. Måste bara se om jag kan få tag i nån av dom! :)

 

Fisklistan :

2 Amphiprion ocellaris (X)

1 Nemateleotris decora (X)

1 Gramma Loretto (S)

Cryptocentrus leptocephalus eller cinctus (S)

 

X = Fiskar jag redan har.

S = Fiskar jag tänkt skaffa.

? = Fiskar jag är osäker på.

 

 

Ändrat av Johan antonsen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...