Gå till innehåll

hur mycket cirkulation behövs?


Hella42

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Det beror på vad du har för koraller. Och hur mycket av dem. Egentligen skall man titta på flödet vid respektive korall för det är ju de som behöver flödet.

Matar man med lite cyclops t.ex så ser man hur fort de flyter förbi korallerna. Ett kar med bara skivanemoner och knappar kan gå bra med ett flöde runt 1 cm/sekund.

Storpolypiga stenkoraller brukar vilja ha mer - kanske i storleksordningen 5 cm/ sekund.

En del småpolypiga koraller vill ha flöde i storleksordningen 20 cm/ sekund och kanske ännu mer. I naturen kan det vara mer än så. Tidvattenströmmar på upp till 3 knop (5,5 m/sekund) är inte ovanligt. Och där växer det koraller. Men ärligt talat: Nere mellan korallerna är flödet betydligt mindre.

Ett kar som är överväxt med stenkoraller behöver minst 3 gånger så mycket pumpar som ett nystartat kar med bara lite fraggar för att åstadkomma samma flöde.

Jag skulle säga att för att starta ett kar med lite mjukisar och skivanemoner räcker det med pumpar på 20 x volymen men man måste räkna med att öka på pumpmängden när korallerna växer. Och när man sätter i nya koraller kollar man så att flödet på den platsen stämmer. Det är ju korallerna som behöver flödet för att må bra.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra inlägg av Stig. Min rekommendation var mest för att ha lite marginal uppåt, man kör ju inte pumparna på max. Stig har ju helt rätt i att flödesbehovet ökar med tiden. Det är ju jobbigt att behöva köpa nya pumpar , därför är det bättre att ta i lite i överkant och har reglerbara pumpar.

En viktig sak.!:  Även om Sps  vill ha mkt flöde så är de känslig för hög flödeshastighet dvs säga direktblås. Det kan döda en sps. Vi ska flytta mycket vatten per tidsenhet men det skall inte gå för fort det vill säga vi vill ha breda flödesmunstycken  med så låg flödeshastighet som möjligt på vattnet  men ändå med bibehållen cirkulationsvolym. Därför är jag inte helt överens med regeln  centimeter/tidsenhet då ju den bara talar om just hastigheten  men säger inget nödvändigtvis om totalflödet. Flödesfunktion är att flytta runt mat samt transportera bort koldioxid/syre och avskrädesprodukter. För det behövs ingen hög hastighet men en hög omsättning av vattenmassan runt korallens skikt. Var försiktig med direktblås, rikta pumparna indirekt och se till att ha ett brett munstycke på streamers-pumparna, överdimensionera och stryp hellre pumparna i början.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyclops går så fort i direktblåset från pumparna att man inte ser dem.

I mitt kar begriper inte korallerna vad jag har för pumpar och de har inte en aning om hur fort vattnet flyter en dm bort. Men de känner hur fort vattnet går förbi deras grenar, hur starkt ljuset är just på dem och vattenkvalite´n.

Fördelen med cm per sekund är att i samma akvarium har man platser med olika flödeshastigheter likaväl som olika starkt ljus. Och man kan ha koraller i mycket lågt flöde i samma kar som andra i mycket starkt flöde. Och det är lätt att kolla hur mycket flöde just en speciell korall får. 

Smala flöden kan vara bra för att åstadkomma vettigt flöde långt från pumpen och en del fiskar utnyttjar det ibland för att få motion. 

Men aldrig direkt på en korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, stigigemla sa:

 

En del småpolypiga koraller vill ha flöde i storleksordningen 20 cm/ sekund och kanske ännu mer. I naturen kan det vara mer än så. Tidvattenströmmar på upp till 3 knop (5,5 m/sekund) är inte ovanligt.

 

En liten rättelse. Riktigt så fort åker man inte på sjön :)

3 knop motsvarar 1,54 m/s

 

1 knop = 1852 m/h

3 knop = 3 * 1852 / 3600 = 1,54 m/s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att maximera effekten av de dyra pumpar man köpt så är det viktigt att se om man kan få till en stående våg med hjälp av pulser. Jag har bara ca 16 000 i timmen från mina vågmaskiner (streamers) men de är synkade och ställda på så sätt att det blir en stående våg. På så sätt blir vattenrörelsen inte bara horisontal utan även vertikal. ta en titt på mina små videosnuttar i min tråd - min vattenrörelse är mångt större än två pumpar på 8 000 l/h i varje hörn skulle ge annars. Tack vare WiFi kontrollerna kan jag ocks göra ett schema som sätter pumparna lite mer direktblåsande under visa tidpunkter.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...