Gå till innehåll

Strontium blir Calcium ?


runstenen

Rekommenderade inlägg

Efter att ha doserat Triton Labs Strontium har jag märkt en ökning av Calcium. Strontium och Calcium har ngt samband. Man mäter tex Calcium först med Saliferts s test. Sen utgår man från det och mäter Strontium. Kan ngn som vet förklara detta, samt om det finns ngn "si och så mkt Strontium blir si och så mkt Calcium när Strontium är mättat " regel el dylikt ?

 

Saxar detta från intranätet som jag blev lite klokare av men inte klok om jag säger så ;) :

 

"Like magnesium, strontium becomes incorporated into calcium carbonate in place of a portion of the calcium ions"

 

Tack, och taggar några möjliga vetare också. Slutligen Salt Påsk på er !!!

 

@jonasroman @Lasse @greger @stigigemla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strontium och Kalcium är mycket lika kemiskt sett. Strontiumkarbonat kan fälla ut och passa in kristalluppbyggnaden av calciumkarbonat precis som om det vore calciumkarbonat.

De är så lika att när man gör en strontiumtest måste man först ta bort allt kalcium. När det är borta kan man mäta strontium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla sa:

Strontium och Kalcium är mycket lika kemiskt sett. Strontiumkarbonat kan fälla ut och passa in kristalluppbyggnaden av calciumkarbonat precis som om det vore calciumkarbonat.

De är så lika att när man gör en strontiumtest måste man först ta bort allt kalcium. När det är borta kan man mäta strontium.

Ok. Men du menar att det BLIR faktiskt kalcium av det ? Eller bara lurar mitt saliferttest att visa mer kalcium ?
Dvs höjer jag alltså kalcium oundvikligen varje gång jag doserar strontium eller är det bara testet som blir off track ?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, runstenen sa:

Ok. Men du menar att det BLIR faktiskt kalcium av det ? Eller bara lurar mitt saliferttest att visa mer kalcium ?
Dvs höjer jag alltså kalcium oundvikligen varje gång jag doserar strontium eller är det bara testet som blir off track ?

 

Om du menar att saliferts calciumtest även tar med strontium, dvs visar lite falskt högt, så tror jag det kan vara så(men är ej säker). Det förklarar ju isåfall din huvudfråga: Att när du doserat Sr har du sen med salifert´s Ca-test sett en ökning av "Calcium", som alltså inte är en sann ökning utan bara att summan Ca+Sr ökat, o Ca-testet mäter summan.

 

 Men då Strontium är så lågt, 8 ppm, så spelar det oftast ingen roll. Men rent teoretiskt borde du kanske dra av cirka 8 från ditt mätta calciumvärde för att få det sanna calciumvärdet. Men återigen, metoden är nog inte så noggrann överhuvudtaget så ett sådant finlir har relevans. Maila gärna salifert o berätta för oss sen om deras calciumtest inkluderar Sr.

 

Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

De allra första strontiumtesterna kunde man använda till att läsa av kalcium innan man gjorde två steg till för att få strontiumvärdet.

Och det var precis samma procedur som kalciumtestet.

Så jag tror inte strontiumvädet påverkar kalciumtestet.

Och då menar du att kalcium i realiteten ökar av Strontiumdosering alltså ?

( Från 430 till 490 i mitt fall isf )

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, stigigemla sa:

De allra första strontiumtesterna kunde man använda till att läsa av kalcium innan man gjorde två steg till för att få strontiumvärdet.

Och det var precis samma procedur som kalciumtestet.

Så jag tror inte strontiumvädet påverkar kalciumtestet.

Ok. Ja så var det nog vill jag minnas. Ja då stämmer det nog som du skriver Stig.:-)

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, stigigemla sa:

Inte alls. Kalcium är kalcium och strontium är strontium. Dessutom är Strontiumhalten mycket mindre än Kalciumhalten. 7 mg/l är mycket mindre än 400 mg/l 

Ok. Jag förstår inte riktigt. 

Du menar att det inte visar falskt högt värde, och inte höjer Calcium. 

Jag märkte en tydlig ökning av Calcium på mina 3 kar jag doserade Strontium i. Ca 50 PPM på ett par veckor. Sjönk igen sakta nu under veckan när jag pausade SR doseringen. Samma tendens och rörelser på 3 kar samtidigt. Kan ju vara ngt annat men detta kändes verkligen sammankopplat. Doserade även Potassium och Jod. Ngt samband här med Calcium ?

 

Ska ta och maila både Triton Lab och salifert så får vi se. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, runstenen sa:

Ok. Jag förstår inte riktigt. 

Du menar att det inte visar falskt högt värde, och inte höjer Calcium. 

Jag märkte en tydlig ökning av Calcium på mina 3 kar jag doserade Strontium i. Ca 50 PPM på ett par veckor. Sjönk igen sakta nu under veckan när jag pausade SR doseringen. Samma tendens och rörelser på 3 kar samtidigt. Kan ju vara ngt annat men detta kändes verkligen sammankopplat. Doserade även Potassium och Jod. Ngt samband här med Calcium ?

 

Ska ta och maila både Triton Lab och salifert så får vi se. 

 Var det alltså med tritontestet du märkte att kalcium steg efter strontium dosering? 

Det gör det hela ännu mer intressant för då är det ju som du säger frågan om tritons kalciummätning interagerar med sr. ?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, jonasroman sa:

 Var det alltså med tritontestet du märkte att kalcium steg efter strontium dosering? 

Det gör det hela ännu mer intressant för då är det ju som du säger frågan om tritons kalciummätning interagerar med sr. ?

 

 

Nej, började dosera SR efter tritontestet. Så höjningen mättes med salifert. Dock diffade min kalciummätning som jag gjorde med salifert ( samma dag som jag fyllde rören till Tritonlab )

435 salifert. 470 Triton. Som för dig alltså vad jag läste på FB. 

Nu efter att ha slutat dosera Strontium så är värdena tillbaka som innan. Ska som sagt maila Tritonlab och fråga om deras SR innehåller ngt Calcium. Frågar om kalcium diffen som vi upplevt salifert / triton när jag ändå mailar. Men som du skrev så kommer dom troligen säga : Salifert visar fel och vårat rätt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, runstenen sa:

Nej, började dosera SR efter tritontestet. Så höjningen mättes med salifert. Dock diffade min kalciummätning som jag gjorde med salifert ( samma dag som jag fyllde rören till Tritonlab )

435 salifert. 470 Triton. Som för dig alltså vad jag läste på FB. 

Nu efter att ha slutat dosera Strontium så är värdena tillbaka som innan. Ska som sagt maila Tritonlab och fråga om deras SR innehåller ngt Calcium. Frågar om kalcium diffen som vi upplevt salifert / triton när jag ändå mailar. Men som du skrev så kommer dom troligen säga : Salifert visar fel och vårat rätt ;)

Då tror jag som jag trodde i början, att salifert är inte så selektivt utan att deras calciumtest tar med strontium. Det är nog mer sannolikt än att din strontiumtillsättning skulle vara kontaminerat med så mkt calcium . men vi får se vad dom svarar.  

 

Sen tror jag faktiskt att triton mätt fel på flera av oss beträffande Ca, det verkar ju nu när vi gräver i det vara fler som fått väldigt höga värden med triton. Det är helt omöjligt att jag plötsligt skulle ha 499 i calcium utan att ha ändrat på nåt eller tillsatt nåt när jag haft runt 420 på alla 18 tritontest och oräkneligt antal salifert test.

 

Jag skall också fråga dom, men framför allts skicka in ett till.

 

Kan du göra ett test:

Ta 1 liter vatten från karet o mät ca, tillsätt sen lite sr till denna liter...o mät sen Ca igen med salifert. . Ta sen rent osmosvatten, o blanda ner en betydande dos av din strontiumblandning. Tillsätt sen lite bikarbonat ...får du ingen fällning då så borde din Sr-tillsats vara just strontium.

 

på detta sätt kanske du kan diffa ut orsaken:

1) Ingen fällning samt högt Calciumvärde:  salifert´s Ca_test  tar med Sr i sitt ca test 

2) Fällning samt högt Calciumvärde: Sr tillsatsen innehåller Ca

3) Ingen fällning o ej högt Ca-värde: Salifert mäter rätt o tar ej med Sr i sitt test o ditt Sr innehåller inget Ca, och du har gjort nåt fel när du mätte.

 

jag tror på alt 1

 

Jonas

 

 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju börja med att först mäta calcium.
Sen en ny mätning med en/ngn droppe strontium tillsats.
Då vet man ju inte om testet visar fel eller att ca faktiskt höjdes, men det är en början.
Dvs då vet man att det är ngt av 2 alt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, runstenen sa:

Gjort. Inte helt otippat så höjde det ca i taket ... Så det är doseringen då iaf.
Alt1: Triton Labs Strontium innehåller även calcium
Alt2: Triton Labs Strontium ger en felmätning på Saliferts CA Test

känslan säger mig fortfarande att alt 2 är det sanna. 

 

Kan du inte testa också om du får en fällning genom att blanda till en rätt stark KH lösning a la Balling o droppa ner det sk Strontiumpreparatet i denna lösning o se om du får fällning. Stig skriver att att SrCO3 har lägre löslighet än CaCO3, isåfall får man ju fällning oavsett, men testa ändå, för får du inte fällning säger det något. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...