Gå till innehåll

Brunalg på koraler?


taspan78

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

 

Jag har nyligen börjat med mina först koraler och nästan efter en vecka började med att få bruna alger på den ena av korallerna....

Har stabila parametrar och håller på att justera Mg KH och Ca till de nivåer som man måste ha för att ha sps koraller ...

Är det något som jag gör fel och det började med bruna alger?

 

Tacksam för er tips!

 

Med vh

 

Tas

dddc2c51b2835ba0a579983b77cd52c2.jpg

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svår att säga vad som är fel, det ser ut att var dino eller cyano i alla fall, det finna massor skrivet på forumet om dom. Se till att ta bort dom från korallen i alla fall.

2144b5f8c12a109bd6399e58a585a5e5.jpgc11eebd7bb90eab86da7cda3a3a2c4af.jpg8c446e4de51441e8bf8266f51f5104e5.jpg
Tack för svaret!
Hör kommer några bilder till , kanske får du en bättre ögonblick ...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svår att säga vad som är fel, det ser ut att var dino eller cyano i alla fall, det finna massor skrivet på forumet om dom. Se till att ta bort dom från korallen i alla fall.

Mina värde från idag är

Ammoniak 0
Nitrate 0
Nitrite 0
Alkalinity 11
Salinity 1025
Temp 36.5
Ca 460
Mg 1400
Fosfat 0.0
PH 8.0

Jag håller på att justera alkalinity , mg och ca efter att jag fick Kina första sps....






Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är ganska nystartat så det kan gå över av sig själv.
 
Hur växer korallerna och kalkalgerna i akvariet?

Vad menar du med kalkalgerna?
Koralerna värkar mår bra för mina ögon , de sps som jag fick är i mitt kar ca 2 veckor så vet jag inte om de växer eller inte , men ändå ser dem bra ut....
b6515b7dc876272df08231b5e736e3fc.jpg7f2053282fa6990b3bf584aee69b4269.jpg88dd52896230e43e1abc444514e17b81.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalkalger

 

Nu ser jag att den med alger på inte är en korall, utan ett svampdjur. Antagligen är den inte fotosyntetisk och behöver stå mörkare för att inte bli övervuxen av alger. Dom äter plankton som dom filtrerar ur vattnet, det kan vara väldigt svårt att få dom att överleva eftersom det är svårt att mata dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalkalger
 
Nu ser jag att den med alger på inte är en korall, utan ett svampdjur. Antagligen är den inte fotosyntetisk och behöver stå mörkare för att inte bli övervuxen av alger. Dom äter plankton som dom filtrerar ur vattnet, det kan vara väldigt svårt att få dom att överleva eftersom det är svårt att mata dom.


Det stämmer att det är ett svampdjur (jag fick det som en " mjuk koral" och jag måste ha placerat den på fel ställe antar jag när du säger så...
Grejen är att de algerna började från den och därefter kan jag se de på de sps också men inte i mängden (som det finns på det mjuka svampdjuret)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalkalger
 
Nu ser jag att den med alger på inte är en korall, utan ett svampdjur. Antagligen är den inte fotosyntetisk och behöver stå mörkare för att inte bli övervuxen av alger. Dom äter plankton som dom filtrerar ur vattnet, det kan vara väldigt svårt att få dom att överleva eftersom det är svårt att mata dom.

Angående kalkalger har jag bra tillväxt med koralin t.ex överallt i karet på sten och också på rutorna (som jag tar borta när det behövs )


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att flytta svampen mörkare, sen kan du ta bort algerna från koraller och svamp. Det kanske försvinner av sig självt, blir det värre kan du bli tvungen att göra något åt saken. Då finns det metoder med att tillsätta näring i karet för att gynna annat som konkurrerar med algerna, men jag aldrig haft problem med cyano eller dino själv så jag vet tyvärr inte hur man gör. Däremot finns det andra här på forumet som har koll på det.

 

Om koraller och kalkalger växer bra så borde det betyda att allt står rätt till med vattenvärdena.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att flytta svampen mörkare, sen kan du ta bort algerna från koraller och svamp. Det kanske försvinner av sig självt, blir det värre kan du bli tvungen att göra något åt saken. Då finns det metoder med att tillsätta näring i karet för att gynna annat som konkurrerar med algerna, men jag aldrig haft problem med cyano eller dino själv så jag vet tyvärr inte hur man gör. Däremot finns det andra här på forumet som har koll på det.
 
Om koraller och kalkalger växer bra så borde det betyda att allt står rätt till med vattenvärdena.

Tack så mkt för dina tips!!
Uppskattat mkt!!
Ha en trevlig helg!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...