Gå till innehåll

funderingar kring ett kallt saltvattensakvarium


Saltwaterpotato

Rekommenderade inlägg

Hej hade tänkt försöka starta upp ett kallt saltvattensakvarium (biotop västkusten). Har haft flera sötvattensakvarium innan så har grundläggande akvariumkunskaper men är en blank sida när det gäller saltvattensakvarium. Har kollat runt lite på detta forum för att skaffa mig en uppfattning men har lite frågor :) 

Har flera akvarium ett på ungefär 90 L och ett på 65L som är de jag funderar på, finns det någon storlek att föredra för en nybörjare? 

Sen självklart, Vilka prylar behövs i ett kallt saltvattensakvarium? Har sätt flera listor och trådar på detta men ingen verkar kunna komma överens :/ Hade tänkt ha lite musslor, alger en krabba och någon liten enkel fisk i akvariet antar att det påverkar vad som behövs. 

 

Läste även att man absolut inte fick ta vatten från havet då sjukdomar och gifter kunde följa med, men hur får man då in djuren samt mindre organismer som musslor äter? 

Vattnet hade jag tänkt blanda av regnvatten och salt då kranvattnet här innehåller stora mängder kalk. 

 

Är tacksam för hjälpande svar samt tipps och råd i allmänhet :) 

/isak 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Isak och välkommen till Saltvattensguiden!

Vad roligt att du vill starta ett kallt västkustakvariuem. Det är väldigt intressant och spännande att hålla på med. Vi är några stycken här på forumet som har kallvatten och vi träffas varje år för att fånga djur och ha det allmänt trevligt. Det är @mikoto och @Bygert. När du fått igång ditt kar är du välkommen att hänga med ut på sjön!

 

Själv så började jag med ett 100-liters akvarium som jag körde i rätt många år och det är en bra storlek att börja med. Det är lättare att hantera vattenbytena. Du hittar en länk längst ner i detta inlägg.

 

En sak som jag tycker att du definitivt ska skaffa är en kylare. Allt blir så mycket enklare och du kan hålla alla djur och växter du någonsin vill testa. Tyvärr är det inte helt gratis, men det går att hitta lite billigare alternativ. Jag kan återkomma med förslag, om du vill?

 

Var har du läst att man inte ska använda havsvatten?

Ser att du bor i Kalmar och då kan jag kanske förstå rekommendationen att inte använda Östersjö-vatten, men vatten från västkusten går utmärkt. Fast det kanske inte är genomförbart...

 

Om du ska ge musslorna mat via havsvatten krävs det en hel del vatten per dag, så dem får du mata med korallmat. Tex Faunamarin Ultra Clam.

 

Längst ner hittar du även en artikel om västkustakvarier, som jag petat ihop. Den är lite out-of-date, men det mesta stämmer fortfarande.

 

Har du fler funderingar är det bara att fråga på!

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer tips:

Vattnet i akvariet måste cirkulera för att djuren ska må bra och få syre bland annat. En (eller två) sån här streamer passar bra i ditt kar: Jebao RW-4 

Det funkar väldigt bra med en luftpump och syresten också. Nackdelen är att det bildas saltavlagringar på täckglaset och akvariesidorna. Men det går ju att torka bort.

 

Du behöver en skummare också. Det räcker gott med en sån här om du inte har för mycket djur i akvariet: Aquamedic Midiflotor

Eller en sån här: Tunze DOC 9002 Nano

Eller en sån här: Tunze 9004

 

Belysningen kan du börja med T5 lysrör. Om du vill odla tång bör du ha vanliga dagsljusrör runt 6500 K. Annars kan du ta lite blåare rör med högre Kelvin tex 15000 K för att få trevligare färger i akvariet.

 

Angående strandkrabban kommer den attackera allt som kommer i närheten och när den tröttnat på det (vilket den brukar göra första natten) kommer den krypa ut ur akvariet. Du eller din äkta hälft kommer hitta en torr och dammig liten boll i ett hörn av bostaden nästa morgon. Kort sagt: strunta i krabban och välj en eller flera eremiter eller nån annat kräftdjur istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varsågod! :)

Nu blir jag lite nyfiken på var du läst? Du får gärna skriva länkarna.

 

Det som jag tycker att du behöver är följande:

  1. Akvarium (100 liter)
  2. Kylare en av dessa: Flera kylare eller denna: Resun
  3. Cirkulationspump till kylaren Jebao DC1200
  4. Belysning (gärna T5)
  5. Skummare
  6. Streamer (eller luftpump och syrestenar)
  7. Termometer
  8. Eventuellt en refraktometer för att mäta salthalt eller en vipparmsmätare, men den kräver att man är noggran.
  9. Tester för:
    pH
    KH

Sen kan du vara nöjd

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den listan låter rimlig, läste din artikel och måste säga att den var riktigt bra och redde ut en hel del som jag inte hade funderat på innan. När det gäller de andra delarna som jag trodde jag behövde var nog de till varmare saltvattensakvarium med koraller i.

Lite funderingar till, läste att det var bättre att ha mer vatten och att man borde ha något som suger ut näringen ur vattnet, funderar därför på om det skulle gå att koppla det stora akvariet med en avrinningsslang till ett mindre akvarium(37L) där skummare finns. I detta akvarium rinner vattnet från ena sidan till den andra och passerar då ett tjockt lager alger och efter det en sil byggd på blåmusslor som filtrerar vattnet. efter detta finns en mekanisk sil för att förhindra algrester från att hamna i vattenomloppet, efter detta pumpas vattnet till kylaren och efter det tillbaks till akvariet. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet får stabilare värden med större vattenvolym. Nackdelen är att det blir mer vatten vid vattenbytena :)

 

Det du beskriver kallas för sump. Se denna länken. Det kräver att du har nån typ av avrinning. Antingen genom att limma in en box i ena hörnet av akvariet och sedan borra hål i botten för avloppsrör och returrör. Eller köpa en avrinnningsbox som man hänger på kanten, så kallad overflow box. Fördelen är att man slipper borra. Sök på overflow box här på forumet, så får du nog en förklaring hur det funkar.

 

Att ha ett algfilter är grymt bra, då det både tar hand om näringsämnena, tillför syre och även stabiliserar pH. Tänk på att belysningen bör vara LED eller lysrör för att hålla värmetillförseln så låg det går.

Blåmusslor som filter är ett oprövat kort (vad jag vet), så det tycker jag definitivt att du ska testa. Vet inte om de kommer bli nettoförbrukare av näringsämnen eller om de kommer tillföra mer än vad de tar. Men jag har läst nånstans att musslor kan tillgodogöra sig oorganiskt fosfat och kväve, så du är nog inne på rätt väg!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör igång. Det som är absolut oundvikligt är ett akvarium, resten kan komma efterhand. Jag har nån gång i forntiden haft 20 liter helglas med genomluftning och en glödlampa över. Och ingen teknik alls i övrigt. Fungerade till strandkrabba och tångräka. Med mycket grejor kan man ha fler och känsligare djur men det är inte så att man måste ha allt för att starta.

 

Strandkrabbor är trevliga. Sen är det sant att de kan vara destruktiva och rymningsbenägna. Sarg eller nät kan vara bra för att hålla dem på plats. Ska man ha känsliga arter så är de inget bra att ha som sambo men som testdjur funkar de bra, de tål mycket.

 

Blåmusslor brukar jag ha några, de är effektiva vattenrenare. De tål värme inom rimliga gränser. Har man sjöstjärnor och liknande rovdjur så slutar musslorna lätt som foder, inget större problem, man får skaffa nya. Gör inte misstaget att lägga i för många. Då är det lätt hänt att de svälter ihjäl, dör, och fördärvar vattnet. Börja med ett part stycken och se lite hur det känns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...