Gå till innehåll

Teco 2000 kylare som flippar!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Kylaren har få komponenter.

 

Kylslingan, helt utan rörliga delar och elektriska delar. Kan börja läcka, då är kylaren skrot om man inte har en kyltekniker som kan och vill(stor fokus på ordet vill) laga den.

 

Fläkten, är en elektrisk och rörlig del, kan nog slås på och av ett enormt antal gånger innan den går sönder.

 

Kompressorn, den gillar inte slås på och av för mycket. Den kanske kan ta skada av det. Men om den gjorde det borde kompressorn låta uppenbart illa, det är ingen jättekomplicerad pryl egentligen. Men den är precisionsbyggd, mekanisk och kan inte tas isär för underhållning. Därför omtålig, går den paj är kylaren skrot.

 

Och till slut:

 

Termostaten/styrenheten. Vilken med är tekniskt enkel, det är nästan en förolämpning att kalla den för en dator. Det sitter nog en integrerad krets som styr ett relä som slår på kompressorn och fläkten när ett visst värde nås baserat på information från proben och vad användaren ställer in för värden. Jag kan egentligen inte se vad som skulle ta skada på den heller av att den sätts igång och stängs av ett upprepat antal gånger.

 

Enligt manualen till din kylare ska det vara set + pil ner som ska användas för att komma in i menyn där du kan ändra hysteris, inte pil upp. Testat detta med? Dock säger även manualen att Teko 2000 inte ska kunna ha en lägre hysteris än 0,5 grader. Om du har 0,2 grader nu så stämmer ju inte det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

Kylaren har få komponenter.

 

Kylslingan, helt utan rörliga delar och elektriska delar. Kan börja läcka, då är kylaren skrot om man inte har en kyltekniker som kan och vill(stor fokus på ordet vill) laga den.

 

Fläkten, är en elektrisk och rörlig del, kan nog slås på och av ett enormt antal gånger innan den går sönder.

 

Kompressorn, den gillar inte slås på och av för mycket. Den kanske kan ta skada av det. Men om den gjorde det borde kompressorn låta uppenbart illa, det är ingen jättekomplicerad pryl egentligen. Men den är precisionsbyggd, mekanisk och kan inte tas isär för underhållning. Därför omtålig, går den paj är kylaren skrot.

 

Och till slut:

 

Termostaten/styrenheten. Vilken med är tekniskt enkel, det är nästan en förolämpning att kalla den för en dator. Det sitter nog en integrerad krets som styr ett relä som slår på kompressorn och fläkten när ett visst värde nås baserat på information från proben och vad användaren ställer in för värden. Jag kan egentligen inte se vad som skulle ta skada på den heller av att den sätts igång och stängs av ett upprepat antal gånger.

 

Enligt manualen till din kylare ska det vara set + pil ner som ska användas för att komma in i menyn där du kan ändra hysteris, inte pil upp. Testat detta med?

Var finner du den manualen?

 

Den jag har - på pdf - säger pil upp. 

Pil ner på enheten är off/on så hålls den inne så stänger kylaren av. Men skall testa en gång till före jag tar ut allt och byter styrenhet.

1 timme sedan, mikoto sa:

 

Dock säger även manualen att Teko 2000 inte ska kunna ha en lägre hysteris än 0,5 grader. Om du har 0,2 grader nu så stämmer ju inte det.

Återigen vilken manual? :)

Min säger ingenting sånt.. min säger att förinställt värde är 0.5 och rekommenderat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mikoto sa:

Kylaren har få komponenter.

 

Kylslingan, helt utan rörliga delar och elektriska delar. Kan börja läcka, då är kylaren skrot om man inte har en kyltekniker som kan och vill(stor fokus på ordet vill) laga den.

 

Fläkten, är en elektrisk och rörlig del, kan nog slås på och av ett enormt antal gånger innan den går sönder.

 

Kompressorn, den gillar inte slås på och av för mycket. Den kanske kan ta skada av det. Men om den gjorde det borde kompressorn låta uppenbart illa, det är ingen jättekomplicerad pryl egentligen. Men den är precisionsbyggd, mekanisk och kan inte tas isär för underhållning. Därför omtålig, går den paj är kylaren skrot.

 

Och till slut:

 

Termostaten/styrenheten. Vilken med är tekniskt enkel, det är nästan en förolämpning att kalla den för en dator. Det sitter nog en integrerad krets som styr ett relä som slår på kompressorn och fläkten när ett visst värde nås baserat på information från proben och vad användaren ställer in för värden. Jag kan egentligen inte se vad som skulle ta skada på den heller av att den sätts igång och stängs av ett upprepat antal gånger.

 

Enligt manualen till din kylare ska det vara set + pil ner som ska användas för att komma in i menyn där du kan ändra hysteris, inte pil upp. Testat detta med? Dock säger även manualen att Teko 2000 inte ska kunna ha en lägre hysteris än 0,5 grader. Om du har 0,2 grader nu så stämmer ju inte det.

Du är min räddande ängel. 

Såg framför mig ett enormt arbete med å ta ut kylaren och ordnar med allt men testade det du sa och det funkade. 

Har nu ställt om så jag har målvärde 25,3 grader - hysteris på 1,0 grad / tempen går mellan 25,3-26,3 grader - felbalans -0,2 grader - och så ytterligare en inställning som jag inte vet vad de gör.. står på 3 som standard.

Jag läser i min manual och det stämmer inte någonting. Kunde du sänt mig manualen du har? Eller har du bara googlat den fram? 

Finner ingen meny på deras hemsida som överrensstämmer med mina settings i menyn. De nya modellerna har - precis som min - en fjärde inställning men enligt manualen heter den något annat och skall visa vilken version av firmware som är installerat. Min har en annan beteckning och visar bara siffran 3. Enligt manualen skall den inte heller gå att korrigera men jag kan bläddra upp och ner från 1 - 5. Kan du det på din?

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manualen är inte så svårfunnen, den finns på Tecos hemsida, men jag har bifogat den med inlägget här med. 

 

http://www.tecoonline.eu/products/aquarium-line/tk2000-aquarium-chiller/

 

Om manualen stämmer bör du ha tre inställningar inne i den menyn. Hysteris, kalibrering av proben samt att stänga av eller sätta igång värmar funktionen. Hur den kan vara tre vet jag inte riktigt 🙂 Manualen är inte så specifik dock mer än att den säger att värmare kan vara aktiverad eller avstängd.

ENGLISH-Instruction_manual_TK500_-_TK1000_-_TK2000_61c-2.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, mikoto sa:

Manualen är inte så svårfunnen, den finns på Tecos hemsida, men jag har bifogat den med inlägget här med. 

 

http://www.tecoonline.eu/products/aquarium-line/tk2000-aquarium-chiller/

 

Om manualen stämmer bör du ha tre inställningar inne i den menyn. Hysteris, kalibrering av proben samt att stänga av eller sätta igång värmar funktionen. Hur den kan vara tre vet jag inte riktigt 🙂 Manualen är inte så specifik dock mer än att den säger att värmare kan vara aktiverad eller avstängd.

ENGLISH-Instruction_manual_TK500_-_TK1000_-_TK2000_61c-2.pdf 1 MB · 0 downloads

Det var väldigt konstigt. Inledning och stora bitar av manualen är exakt som den jag har men sektionen på hur man kommer in till "settings" är annorlunda och detsamma gäller hur man går "ut" ur settings. 

Manualen stämmer inte helt.. när jag är inne i settings har jag 4 menyer. Hysteris, kalibrering av proben och så värmaren är de första 3 och så är det en fjärde variant - kommer inte ihåg förkortningen nu. 

Sökte runt på nätet och fann TECOUS och där beskriver de 3 olika varianter av TK2000. De klassar dem som old, new och current.

I vilket fall som helst hade det varit bra att finna ut vad den fjärde inställningen är. Enligt en av de manualerna som ligger på tecous.com är det alltså firmware till något. Där beskrivs också olika varianter av termostater så verkar inte helt som om det är samma på alla versionerna.

I vilket fall som helst så undersöker jag nu inställningarna och kombinationer med hur jag har det men är lite osäker på följande. 

Tidigare hade jag 26-26,2 i temp och hysteris. Det klarade kylaren av hur enkelt som helst - samma antal pumpar, samma belysning, stekande sol och högsommar. 

Nu har jag 25,3-26,3 och den klarar aldrig av att komma under 25,4 - det vill säga den står på mer eller mindre konstant över den tiden som belysning är på och det är dagstid. 

Betyder det bara att jag har nått kylarens maximala effekt/kapacitet? 

Förstår ju att om jag sänker t.ex. belysningstiden eller ställer in AC på ett kallare gradtal så får kylaren det enklare men är det också enklare för den om jag t.ex. ställer in kylaren på ett högre gradtal t.e.x. 25,8-26,3 eftersom det är högre gradtal och därmed närmare den omliggande temperaturen? 


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjer du minitempen så kommer kylaren få ett lättare liv, det är helt korrekt.

 

Om kylaren fastnar på en temperatur den inte kan överkomma innebär det att kyleffekten är densamma som värmetillförseln till akvariet. Du behöver logga och jämföra temperaturen i rummet för att få ett rakt svar men det känns troligt att det antingen är ännu varmare nu eller något i akvariet producerar mer värme än då. Om skillnaden är så stor som du skriver så måste det vara betydligt varmare i kylarens omgivning eller så har någon lagt i en hemlig monsterpump du missat.

 

Din kylare har ett luftfilter, antar att det är helt rent? Hur varmt är det i rummet nu? Är det runt 30 eller över så kommer kylaren ha väldigt dålig verkningsgrad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, mikoto sa:

Höjer du minitempen så kommer kylaren få ett lättare liv, det är helt korrekt.

 

Om kylaren fastnar på en temperatur den inte kan överkomma innebär det att kyleffekten är densamma som värmetillförseln till akvariet. Du behöver logga och jämföra temperaturen i rummet för att få ett rakt svar men det känns troligt att det antingen är ännu varmare nu eller något i akvariet producerar mer värme än då. Om skillnaden är så stor som du skriver så måste det vara betydligt varmare i kylarens omgivning eller så har någon lagt i en hemlig monsterpump du missat.

 

Din kylare har ett luftfilter, antar att det är helt rent? Hur varmt är det i rummet nu? Är det runt 30 eller över så kommer kylaren ha väldigt dålig verkningsgrad.

Tack för all din respons. Det är värt mycket när man har en sambo som är trött på allt akvariesnack. :)

Den fastnar på och så står den och harvar på den tempen och då blir den sjukt varm och så går tempen upp några tiondels grader till. Detta sker helt till lamporna "vänder" och det blir mindre och mindre belysning samt kallare ute och AC'n sänker i akvariet. 

Kylaren står inte bra till. Den står i ett slutet kabinett med utblås genom hål på sidan. Så när den producerar värme så kommer det rakt ut i kabinettet/sumparealet och den tar in luft därifrån och genom en del springor. Funderar nu på att sätta den ut och dra slang istället.. hur har du din placerad?

Det är ju betydligt varmare nu än förr men den största skillnaden är nog att den står och blir varm och slår inte av.. så blir den bara varmare och varmare och alstrar mer värme. 

Luftfiltret är helt rent. Görs rent 1-2 gånger varannan/var vecka. 

Här inne är inte varmt.. i luften är det 20-22 grader så långt som AC'n når men kylaren värmer ju upp den andra halvan av rummet och där är det betydligt varmare.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din kylare behöver nog isf frisk luft att arbeta med, det blir en ond cirkel av att den står och jobbar utan att kunna nå sitt mål. Desto längre den arbetar desto svårare får den att lyckas. Att det blir varmt är positivt, det innebär att kylaren fungerar. Om gasen skulle läcka ur tex och kylaren inte kan arbeta korrekt då blir det ingen värme alls utan luften som kommer ut ur kylaren har rumstemperatur.

 

Mitt akvarium står i ett öppet rum och kylaren är placerad i ett utrymme i bänken så att den blåser luften "rätt igenom".

 

477783894_13Kylare.JPG.1fd51f9c98a1ecdf4e50cfe870c955ef.JPG

 

Det är en ok lösning, men det låter ganska mycket. Hade jag kunnat börja om(eller ja, det kan jag, men jag tror inte det gör mig lyckligare) så hade jag satt akvariet mot en vägg och haft ett sumprum med kylaren i istället i rummet intill. För att kunna ha det tyst. Men jag kommer inte bo här för evigt så man får spara på sig bra idéer så länge. Nu är det ganska varmt dock de sista dagarna, min kylare får kämpa med. Det tar i dagsläget längre tid för den att kyla än det tar för temperaturen att studsa upp igen. Men det är fortfarande hanterbart. Ca 2,5 timmes kylningstid och sedan en paus på 1.5 timme innan det är dags igen. Om jag haft någon möjlighet att logga temperaturerna och göra grafer hade jag testat hur mycket det gör att sätta ner effekten på pumparna i akvariet. Det får bli i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, mikoto sa:

Din kylare behöver nog isf frisk luft att arbeta med, det blir en ond cirkel av att den står och jobbar utan att kunna nå sitt mål. Desto längre den arbetar desto svårare får den att lyckas. Att det blir varmt är positivt, det innebär att kylaren fungerar. Om gasen skulle läcka ur tex och kylaren inte kan arbeta korrekt då blir det ingen värme alls utan luften som kommer ut ur kylaren har rumstemperatur.

 

Mitt akvarium står i ett öppet rum och kylaren är placerad i ett utrymme i bänken så att den blåser luften "rätt igenom".

 

477783894_13Kylare.JPG.1fd51f9c98a1ecdf4e50cfe870c955ef.JPG

 

Det är en ok lösning, men det låter ganska mycket. Hade jag kunnat börja om(eller ja, det kan jag, men jag tror inte det gör mig lyckligare) så hade jag satt akvariet mot en vägg och haft ett sumprum med kylaren i istället i rummet intill. För att kunna ha det tyst. Men jag kommer inte bo här för evigt så man får spara på sig bra idéer så länge. Nu är det ganska varmt dock de sista dagarna, min kylare får kämpa med. Det tar i dagsläget längre tid för den att kyla än det tar för temperaturen att studsa upp igen. Men det är fortfarande hanterbart. Ca 2,5 timmes kylningstid och sedan en paus på 1.5 timme innan det är dags igen. Om jag haft någon möjlighet att logga temperaturerna och göra grafer hade jag testat hur mycket det gör att sätta ner effekten på pumparna i akvariet. Det får bli i framtiden.

När jag skriver varmt menar jag både luften som kommer ut men också själva kylaren. 
Det står ju att arbets klimatet inte skall vara över 38 grader men kylaren är mycket varmare än det i sig själv när den har gått en halv dag. 
Får du inte extra varmt i rummet om den släpper luften rakt igenom?

2,5 timmar till hur många liter? Och hur mycket effekt/watt har du på karet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, den värmer rummet lite grann kanske. Det är försumbart, vår lägenhet är överlag ganska sval. På vintern är det snarare skönt att den hjälper till lite. Under resten av året så går kylaren normalt ca 45-60 minuter, men det tar 20 minuter innan den kommit upp i arbetstemperatur och innan dess kommer det ingen värme ur den att prata om. Jag brukar ställa en liten pall i luftflödet bakom och tina frusen mat på eller torka blöta grejer. Sedan tar det normalt 3-4 timmar innan den behöver gå igen. Så den går förhållandevis lite, jag har lite problem med ljudet den för, värmen går ändå bort mot vår hall och där spenderar vi väldigt lite tid som regel iaf så det är ett icke problem.

 

Akvariet har ca 170 liter vatten i sig, akvariet har fyra pumpar och en skummare. Två Tunze 6040, de förbrukar nog inte 10 W tillsammans, en Sicce 0.5 som pumpar vatten till kylaren, den är kanske 10 W till. Returpumpen drar 14 W, skummaren vet jag inte. Det är en Deltec SC1456 så den förbrukar säkert 15 W till. Så i slutändan har jag kanske 50 W effekt på mina pumpar. Nu när jag räknar på det låter det lite mycket. Behöver nog försöka göra något åt det. Returpumpen och kylarpumpen går nog förbättra. Skummaren kan jag nog köra på lägre effekt med. Streamerpumparna får vara. Jag räknar inte någon belysning för jag har bara lamporna på när jag vill titta på akvariet eller fota, jag har inget som behöver ljus för att överleva. Alla djur är filtrerare.

 

Om din kylare går en halv dag kommer den bli väldigt varm ja, nästan oavsett omgivningstemperatur. I förlängningen är det väldigt negativ arbetsmiljö för den, vilket är lite besvärligt för skulle den dö för dig en dag så låter det som din temperatur kommer skena tills du kan laga eller byta ut den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, mikoto sa:

Mja, den värmer rummet lite grann kanske. Det är försumbart, vår lägenhet är överlag ganska sval. På vintern är det snarare skönt att den hjälper till lite. Under resten av året så går kylaren normalt ca 45-60 minuter, men det tar 20 minuter innan den kommit upp i arbetstemperatur och innan dess kommer det ingen värme ur den att prata om. Jag brukar ställa en liten pall i luftflödet bakom och tina frusen mat på eller torka blöta grejer. Sedan tar det normalt 3-4 timmar innan den behöver gå igen. Så den går förhållandevis lite, jag har lite problem med ljudet den för, värmen går ändå bort mot vår hall och där spenderar vi väldigt lite tid som regel iaf så det är ett icke problem.

 

Akvariet har ca 170 liter vatten i sig, akvariet har fyra pumpar och en skummare. Två Tunze 6040, de förbrukar nog inte 10 W tillsammans, en Sicce 0.5 som pumpar vatten till kylaren, den är kanske 10 W till. Returpumpen drar 14 W, skummaren vet jag inte. Det är en Deltec SC1456 så den förbrukar säkert 15 W till. Så i slutändan har jag kanske 50 W effekt på mina pumpar. Nu när jag räknar på det låter det lite mycket. Behöver nog försöka göra något åt det. Returpumpen och kylarpumpen går nog förbättra. Skummaren kan jag nog köra på lägre effekt med. Streamerpumparna får vara. Jag räknar inte någon belysning för jag har bara lamporna på när jag vill titta på akvariet eller fota, jag har inget som behöver ljus för att överleva. Alla djur är filtrerare.

 

Om din kylare går en halv dag kommer den bli väldigt varm ja, nästan oavsett omgivningstemperatur. I förlängningen är det väldigt negativ arbetsmiljö för den, vilket är lite besvärligt för skulle den dö för dig en dag så låter det som din temperatur kommer skena tills du kan laga eller byta ut den.

Har haft funderingar på att ställa den ute och dra slang men må ju han något som skyddar den för väder och vind samt att jag inte vet om den tål kyla som blir på vintertid.

Det som värmer mitt kar är mestadels belysningen skulle jag tro och när solen också hjälper till blir det fort varmt. 

Jag har inte haft tid att testa ut om det går att köra utan. 

Sist jag testade ökade tempen en grad över natten - kylaren helt av - så vet inte helt om jag vågar göra något med det på dagtid. Jag kan så klart ändra belysningstid osv för att minska på tillförseln av värme eller byta belysning.. att ha 16x 54 watt plus 4 ledstationer ger lite värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle nog vara bra att ställa den ute nu på sommaren, då skulle kylaren flytta ut värmen ifrån rummet och ha bättre tillgång på frisk luft. Du bör ta in den på vintern dock, troligtvis hösten och våren med. Du har viss risk för frostskador på vintern om du har riktig otur, det kan även bli för kallt för att den ska fungera effektivt.

Det skulle nog vara värt för dig att ta en översyn på om det går göra akvariet energieffektivare, genom att byta utrustning och effektivisera. Du kan nog spara ganska mycket pengar på elräkningen som bonus, det låter lite märkligt att du kan ha det så pass svalt i rummet men ändå skenar akvarietempen. Du ca 1000W ljus över akvariet men det är inte så illa egentligen för din storlek. Går väl att krypa ner en bit till med nya lampor men blir en ganska maffig investering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, mikoto sa:

Det skulle nog vara bra att ställa den ute nu på sommaren, då skulle kylaren flytta ut värmen ifrån rummet och ha bättre tillgång på frisk luft. Du bör ta in den på vintern dock, troligtvis hösten och våren med. Du har viss risk för frostskador på vintern om du har riktig otur, det kan även bli för kallt för att den ska fungera effektivt.

Det skulle nog vara värt för dig att ta en översyn på om det går göra akvariet energieffektivare, genom att byta utrustning och effektivisera. Du kan nog spara ganska mycket pengar på elräkningen som bonus, det låter lite märkligt att du kan ha det så pass svalt i rummet men ändå skenar akvarietempen. Du ca 1000W ljus över akvariet men det är inte så illa egentligen för din storlek. Går väl att krypa ner en bit till med nya lampor men blir en ganska maffig investering.

Ja jag tänkte det också. Hade en bekant en gång som hade dragit rör i väggen och hade den ute på altanen. Vet inte/kommer inte ihåg om han hade det så året runt. Men sliter med å få gjort lösningar där akvariet står nu. Önskar mig ett fiskerum efter ombyggnad.
Jag har energisnåla pumpar DC till matning och tunze till cirkulation det som ger mest värmetillförsel är helt klart belysning och kylare (i skåpet). Får se på det. 

Jag tänkte på en annan sak i förhållande till effektiviteten.. hur snabbt är normalt att luften kommer ut varm - varmare? Jag upplever att utgående luft alltid är varmare än det som är i rummet men det blir gradvis varmare och varmare allt eftersom den kyler. Det i sin tur gör det ju svårt för den att klara uppgiften. Men vad är normalt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Altan är nog en fantastisk plats för en kylare, där kan den nog stå året om. Kylaren kommer värma altanen lite på vintern med.

 

Din kylare har en kyleffekt på runt 440W, jag är lite småkass på att räkna sådana här grejer men grovt talat kan du tänka att kylaren kommer producera precis lika mycket värme som en värmefläkt på den effekten, antagligen lite mer. Det är antagligen obehagligt att vistas i luftflödet från den. Min kylaren är en plutt i sammanhanget, den har 150W kylkapacitet, min dator producerar mer värme om jag göra något ansträngande med den. I ett litet och trångt utrymme blir det snabbt ett problem då den där måste återanvända luften. Du har en stor kylare som kan flytta mycket värme och har hög kapacitet. Men just nu så stryps dennes effektivitet hårt av dess installation. Den behöver få värmen den drar ut ur akvariet(det är en värmeväxlare, den flyttar värmen) bort ifrån den och helst så långt bort från akvariet med. Annars spenderar man ganska mycket pengar på något som är helt onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan se två möjliga fel.

 

1) fel på termostaten

2) för lite köldmedia - måste kollas av en kylspecialist som också kan fylla på

 

Sedan skall du inte ha värmeutblåset i ditt rum. Kylare = AC= värmepump. Värmeeffekten den avger är betydligt högre än kyleffekten. Ju varmare i rummet - desto mindre effekt får du ut när kylaren är varmare

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...