Gå till innehåll

Sps trivsel???


Rekommenderade inlägg

Grunden är superstabilt kh, sen stabilt ca och mg. Näringsnivån bestämmer man mest med fiskmängd och jag gillar fosfatremover i fall det blir obalans mellan nitrat och fosfat (inte för lite nitrat i förhållande till fosfaten). Jag doserar aminosyror i liten dos, men det är för jag har lite för lite fisk för att få upp näringen genom matning.

 

Gällande dom andra ämnena så är det främst kalium och jod folk verkar tillsätta, det kan vara värt att inte hamna alldeles för lågt i dom halterna, enklast är att skicka ett tritontest eller likvärdigt ibland för att försöka ställa en dos för dom två. Men det är egentligen bara om du märker något problem av låga halter du behöver dosera, folk har olika erfarenheter.

 

Alla andra spårämnen brukar folk mest dutta med för att optimera färgerna (även om jag misstänker att många gör det för dom tycker det är roligt).

 

Börja med kh, ca och mg. Var pedantisk med kh. Sen ställer du näringsnivån lagom, brun korall= för mycket, blek korall= för lite, kan vara en bra början. Sen tar du det där ifrån om du vill förbättra något ytterligare eller om du har problem.

Ändrat av addo
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...