Gå till innehåll

pH-mätare duger denna?


salta wille

Rekommenderade inlägg

Min pH-mätare PH-100 ATC  åkte ner i akvariet och låg där över natten. Fungerar förstås inte längre. Nu måste jag ha en ny och funderar över denna
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101121&ws_tp1=cp&ref=criteo&subref=101121&utm_source=criteo&utm_medium=feed&utm_campaign=criteo_feed&utm_content=101121
finns det någon här som har den och kan rekomendera denna, eller kanske någon annan? Vill gärna ha en som jag kan ha i akvariet dygnsvis!
Ja alltså inte mätaren utan proben.

 

Ändrat av salta wille
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hålla med, köp en för kontinuerligt bruk. De där pinnarna man stoppar ner tror jag har en mkt stark tendens att behöva kalibreras ofta, vilket ingen orkar=du kommer få fler felvärden än rätt värden. Jag köpte en liknande den du länkar till o den blev inte långlivad. Visade i bästa fall rätt på +-0.1 men oftast mer fel än så. 

 

Beträffande kontinuerliga skulle jag råda dig att titta på lite fler än Milwaukee som länkas till här. Det är inget kvalitetsmärke, vilket priset kanske varslar om. Jag har haft en del produkter från dom (tex deras doserpump, som var riktigt dålig). Det är viktigt att enheten är spänningsstabiliserad, då pH mätning är mkt känsligt. En billig ph mätare kan mäta fel bara du håller i den, eller i sladden från elektroden, eller att den får störsignaler från pumpar o annat som du har i vattnet. Det är detta som kostar lite mer pengar, att bygga in kretsar som stabiliserar spänningen. 

 

När det gäller elektrod, så satsa på en lab-grade. Den håller tydligt längre än de billigare. Sköter du den kan du ha den i 1.5 år, men till slut måste alla elektroder bytas ut då silvret i silverkloridreferenselektroden tar slut med tiden. 

 

Skall man mäta, skall man mäta rätt, så det måste få kosta lite. Bättre annars o inte mäta alls, eftersom felaktig mätinfo är sämre info än ingen info alls.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...