Gå till innehåll

Få till ett tystare akvarium


saltyman

Rekommenderade inlägg

Jag köpte ett begagnat saltvattensakvarium med sump som ska vara byggd av Triton. Mitt problem är att det låter för mycket när vattnet åker ner till sumpen så jag tänkte rådfråga om någon har en bra lösning. Eller hur det är tänkt att fungera.

 

PVC röret går ner ca 1-1,5 cm under vattenytan i sumpen. Det kommer med mycket luft med vattnet.

Uppe i akvariet så går vattennivån till ca 80% av avrinningsröret. Där kommer det mesta av ljudet ifrån.

 

Ska jag köpa en returpump med högre flöde för att få upp nivån till avrinningsröret?

 

Om jag inte får tyst på detta akvarium så kommer min tid i denna hobby bli mycket kortvarig. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden!

Det ska nog gå att lösa detta, så att du kan njuta av en rolig hobby. Kan du ta några bilder på hur rören ser ut uppe i akvariet och nere i sumpen? Ta även en bild på hela sumpen. Blir lättare att komma med en lösning då.

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, det ser ut som att du bara har ett rör ner till sumpen. Personligen är det ingenting jag skulle vilja ha hemma, vad händer om det korkar igen? Då kommer din returpump fortsätta gå och det slutar med ett väldigt blött golv.

Utöver det så tror jag att det blir svårt att få det tyst då du uppenbarligen inte kan strypa det röret så att det inte suger någon luft.

Jag hade gjort om returen till ytterligare ett avrinningsrör och satt en kulventil på den...samt ett par 90 rör inne i avrinningsboxen, det ena högre än det andra. Då kan du inte bara få väck all luft som sugs in utan även höja vattenytan inne i boxen.

Självklart behövs det då en ny retur också.

Det som kan ha lite omedelbar effekt på ljudnivån är att plocka bort kammen på boxen, med lite tur minskar porlandet något.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin, enklast är att du drar ett nytt rör upp från sumpen , och då behöver du inte borra i karet , sätt den på den plats du tycker är bra ,

sen använder du det smala  röret som huvud rör ner  , och det grova som säker hets rör ifall det blir stopp i det första röret ,

glöm inte galler rör på rören ner , det är bara att såga av PVC rören och ta isär bitarna , med varmlufts pistol och en tång , 

om du alltid lämnar ett mellan rum mellan lim kopplingarna då slipper du såga i lim delarna och röret , då är det bara att kapa röret om du ska bygga om något

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin, 

Har du inte hört talas om Herbie Drain så kör en googling på det. Hittade en video åt dig som visar hur det funkar. Min är totalt knäpptyst och sväljer 3000 liter i timmen, men har dock inte byggt den själv. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips. Tack var dem så har jag har lyckats få det tyst med en quickfix. I sumpen har jag sett till att volymen på det sista facket där returpumpen sitter är mindre än volymen avrinningen. Så om jag stänger kulventilen helt så suger returpumpen luft innan vattnet rinner över kanten. Efter lite justeringar både på returpumpens flöde och på kulventilen så har jag fått en vattennivå som ser till att ingen luft åker med. Nu kommer det endast ljud ifrån skummaren och där antar jag att jag kommer behöva jobba med att ljudisolera väggarna i akvariemöbeln.

 

För en permanent lösning så inser jag att jag nog måste få till ett evakueringsrör. Jag har sett att flera välsorterade akvarieaffärer har rör och kopplingar. Några tips på vart det är billigast att köpa rör/ventiler/kopplingar? Jag har inget emot långa leveranstider eller att köpa från andra delar av världen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


För en permanent lösning så inser jag att jag nog måste få till ett evakueringsrör. Jag har sett att flera välsorterade akvarieaffärer har rör och kopplingar. Några tips på vart det är billigast att köpa rör/ventiler/kopplingar? Jag har inget emot långa leveranstider eller att köpa från andra delar av världen.


Pvc kostar i princip ingenting (i relation till allt annat) så priset ska nog inte vara några problem. Jag har handlat från både triton och företagsakvarium och varit mycket nöjd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...