Gå till innehåll

Spelar sand-djup någon roll?


JonasK

Rekommenderade inlägg

Godkväll! 

 

Jag har ett Reefer 250 (90x50 cm) som jag är i full färd med att starta upp. Häromdagen lade jag i 10 kg levande sand och hade de haft en påse till i affären hade jag siktat på att ha två påsar. 

 

Nu hade de bara en påse och jag blev sjukt nöjd! Visst, det är inte något tjockt lager nånstans men det täcker hela bottnen på ett snyggt sätt. 

 

Nu är ju frågan: bör jag skaffa en påse till? Är tjockleken på sandlagret bara en estetisk grej eller finns det för- och nackdelar med tunn vs tjockt sandlager? 

 

Tacksam för svar. 

Ändrat av JonasK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha :) Tack @greger (och @Lasse) ;)

 

Det är lite så jag tänkte, baserat på mina erfarenheter från sötvatten. Jag är också ute efter själva effekten att bottnen förändras lite. Som det är nu så flyttas den lite i termer av att det bildas drivor beroende på hur min pump jobbar. Det blir aldrig kalt så att glasbottnen syns, och det är ju gött. Men ena sekunden är det högre i högra delen av karet och på kvällen har det förändrats. Jag gillar't! 

 

Då kör jag på mina 10 kilo sand och får eventuellt fylla på i framtiden när städningen gjort att det kanske försvunnit lite sand den vägen. 

 

Jag tackar än en gång för er expertis! Saltvattensguiden är verkligen ovärderlig ibland! 

Mvh Jonas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...