Gå till innehåll

Mer aktivitet vore kul;-)


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag tycker vi har ett problem här på SG, med för låg aktivitet...jämfört med utländska forum...Jag tror det beror på att vi är lata nuförtiden, allt skall gå så fort, ett kort likes på FB, sen orkar man inte mer. Dom djupa diskussionerna är få, det skall vara av "push" karaktär, snabbt, kort o helst med inte för mkt djup..vissa är inte med här överhuvudtaget som ändå är tunga akvarister....nu är jag lite sur, ursäkta, men det är ingens fel, ingen här, ingen där, jag bara konstaterar att det förnändrats sen FB kom in i bilden. Vi har många medlemmar här, men jag skulle vilja att aktiviteten steg....det finns inlägg jag skrivit sista tiden som knappt är besvarade, som jag lagt rätt mkt tid på..alla är inte invecklade;_)....kan vi inte ta ett tag o lyfta oss lite?

Jag har lagt ut 5-6 artiklar sedan jag blev redaktör, men knappt nån respons alls...nån morot behövs för oss som lägger mkt tid på detta....jag är lite besviken...men såklart inte så att jag ledsnar...hade bara vart kul med lite mer fart...

 

trevlig helg alla vänner:-)

Jonas 

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det e lägre just nu följer de  normala trenden. Vi ser exakt samma sak varje år. När våren/sommaren kommer dyker aktivitet för att i september stegras igen. 

 

Sen är Sverige ett litet land och antalet saltakvarister är lågt jämfört med vanliga akvarister även om det sakta stiger hela tiden. 

 

Jag skulle vilja se att vi expanderade lite.  Vi har två grannländer bredvid oss. Tänker främst på Norge och Danmark.  

Dom kan ju fortfarande skriva och vi skulle ändå förstå 99% av det som skrivs.  Och dom förstår vad vi skriver. 

Skulle vi kunna locka lite folk därifrån så hade ju aktiviteten ökat ytterligare. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hobbyn är liten i Sverige. Jag uppskattar att vi har i storleksordning 10 000 saltisar i Sverige.  USA har storleksordningen 5 miljoner.

Saltvattensguiden har storleksordningen 1500 medlemmar. R2R har 77000.  Stockholmsområdet med 2 miljoner invånare klarade inte av att livnära 2 saltbutiker.

Och jag tror inte bristen låg hos handlarna. I så fall hade det varit mycket mer skitsnack om dem. Det var helt enkelt för få potentiella kunder.

 

När det gäller artiklarna tror jag att det låga intresset beror på att du skrivit dem för din skull inte för de allmänna medlemmarna. Detta låter hårdare än vad det egentligen är. Självklart skall du skriva artiklar utifrån det du själv är mest intresserad av. Det är de nya kunskaperna som bär hobbyn framåt.

 

Men om du skulle ha brist på sysselsättning så titta på de ämnen som har mest trådar och de trådar som har mest följare och skriv om de temana. Mycket tråkigare för dig (och för mig som läsare) men säkert mer intressant för de flesta.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju ett sjujäkla drag under galoscherna för bara, typ 5år sedan med en hel radda kioskvältartrådar och en sjudande aktivitet - det var kul, högt i tak och massor av kunniga medlemmar!

Vad har hänt sedan dess?? Formatet eller utseende har ändrats - i ärlighetens namn tyckte jag den gamla sidan var mycket mer lättöverskådlig, men när jag gick i skolan var ju en räknesticka Hi-Tech.

Visst finns det en bunt trådar på FB (Facebook, inte Flashback) - men i ärlighetens namn, så funkar de flesta ungefär som att försöka få akut psykologhjälp hos Fröken ur

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina små tankar.

Jag är väldigt tacksam för att saltvattensguiden finns och jag tycker att aktiviteten här, oavsett tidsperiod på året, alltid är hög. I Norge har vi 3 olika forum som all konkurrerar med varandra och som "stjäl" användare mellan sig. Någon av de större forumen har gått i konken och fungerar knappt längre p.g.a. att det är dålig uppslutning och underhåll på det tekniska.

Det är mycket tråkigt för potentialen är stor och bland de nya som "vill veta" är hungerna ännu större. Då är det trist att de försöker få översikt via facebook där de får tusen och åter tusen olika besked och allting blir bara surr.

Fattar inte heller att folk törs å starta utan något i ryggen. Utan saltvattensguiden och de som är här hade jag aldrig startat med salt, min firma som driver mer salt hade inte varit igång och de personerna som jag har hjälpt med start via guiden skulle inte varit igång.. ovärderligt inslag. 

Ska bli bättre på att bidra igjen.  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en väldigt tråkig trend som plågar alla akvaristik forum i Sverige tycker jag oavsett område. Ciklidforumen är också döda, faktiskt mer så än vad det är här.

 

Det plågsamma är ju att man undra vart aktiviteten tagit vägen, alla verkar sitta själva hemma och greja för sig själva. FB kan man ju skylla på men den aktiviteten som fanns här är inte flyttad dit, det är en annan typ av aktivitet där och den är förhållandevis anonym då inläggen drunknar i varandra iaf. Utan alla lever sina liv utanför nätet och ger bara ett foto ibland från vad som händer hemma.

 

Vi kanske blivit lite för vana vid sociala medier nu och inte vet hur vi ska te oss riktigt? På många sätt är det ju mycket städat idag mot förut men samtidigt är det lite att man saknar tiden då alla kunde allt och inte drog sig från att käfta emot fram tills man absolut inte kunde kunde hålla sina argument flytande längre :-) Idag är mycket mer beprövat och många trådar blir mer en presentation av en god lösning samt en bunt medhållande. Ganska få gånger någon som aggressivt går till total motattack och förklarar den ytterst fantastiska motpolen till det som sagts och dess oändliga mängder med fördelar. Som sagt lite mer rumsrent idag, men spänningen som en gång fanns och eggade fram missbrukandet att konstant sitta och uppdatera för att se nästa svar är lite borta.

 

Vi kanske behöver lite mer pionjärer? En utmaning av konventionerna, det drar iofs inte jag mig för att göra men mina försök brukar vara ganska mesiga :-)

 

Men ska vi hålla igång och återuppliva aktiviteten är det nog bara att ligga i och göra det till ett bättre ställe att besöka. Till slut när man gjort något tillräckligt många gånger hittar man en ny vinkel eller sätt att göra något på. Samt att vi bör bli bättre på att bli kritiska och ifrågasätta mer, det skapar oftast intressanta ämnen. Det senare har vi några riktigt duktiga på, men de brukar inte prata om sådana delar jag tycker är intressanta. Men den bästa lösningen är ju isf att jag skapar nya ämnen med mina intresseområden och ser om någon mer tänker så.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-25 at 17:23, Moose sa:

Att det e lägre just nu följer de  normala trenden. Vi ser exakt samma sak varje år. När våren/sommaren kommer dyker aktivitet för att i september stegras igen. 

 

Sen är Sverige ett litet land och antalet saltakvarister är lågt jämfört med vanliga akvarister även om det sakta stiger hela tiden. 

 

Jag skulle vilja se att vi expanderade lite.  Vi har två grannländer bredvid oss. Tänker främst på Norge och Danmark.  

Dom kan ju fortfarande skriva och vi skulle ändå förstå 99% av det som skrivs.  Och dom förstår vad vi skriver. 

Skulle vi kunna locka lite folk därifrån så hade ju aktiviteten ökat ytterligare. 

bra ide!:-)

Hur gör vi konkret för att verkställa detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-25 at 18:03, stigigemla sa:

Hobbyn är liten i Sverige. Jag uppskattar att vi har i storleksordning 10 000 saltisar i Sverige.  USA har storleksordningen 5 miljoner.

Saltvattensguiden har storleksordningen 1500 medlemmar. R2R har 77000.  Stockholmsområdet med 2 miljoner invånare klarade inte av att livnära 2 saltbutiker.

Och jag tror inte bristen låg hos handlarna. I så fall hade det varit mycket mer skitsnack om dem. Det var helt enkelt för få potentiella kunder.

 

När det gäller artiklarna tror jag att det låga intresset beror på att du skrivit dem för din skull inte för de allmänna medlemmarna. Detta låter hårdare än vad det egentligen är. Självklart skall du skriva artiklar utifrån det du själv är mest intresserad av. Det är de nya kunskaperna som bär hobbyn framåt.

 

Men om du skulle ha brist på sysselsättning så titta på de ämnen som har mest trådar och de trådar som har mest följare och skriv om de temana. Mycket tråkigare för dig (och för mig som läsare) men säkert mer intressant för de flesta.

Det är sant Stig, håller med dig i mycket(utom att jag skriver bara för min egen skull, det är inte sant alls även om jag förstår att du inte menade det så hårt;-)).  Gällande mina artiklar: jag ser ändå min uppgift  att försöka höja nivån lite..Lasse med flera, inte minst du med Stig,  bidrar också till detta med eran stora kunskap och vetenskapliga sätt att se på saker. .Det finns så mkt i denna hobby som bara baseras på muntlig tradition o tro (jag har säkert själv gjort mig skyldig många gånger till detta också) så det behövs lite tyngre artiklar bland de enklare. Jag behöver ju inte göra allt, jag välkomnar andra att skriva om enklare saker. Givetvis kan jag också göra det, men det är inte riktigt min mission. 

Men angående det jag skrivit hittills, tro mig, hur krångliga saker jag än skriver, så är det för ER, jag har ett brinnande intresse att förmedla och gillar pedagogik. Jag brinner för att förmedla det jag tror mig själv förstått, får att sprida det, och förhoppningsvis slå hål på myter o religion. Så nej, det är faktiskt inte ett dugg för min egen skull Stig. Jag har massor av annat att göra isåfall istället. Jag tar åt mig av kritiken, och lägger den typen av artiklar åt sidan(du har ju rätt, ingen läser dom o kunden har alltid rätt).

Och som sagt, det är fritt fram att ge mig era artiklar, jag som redaktör skall inte skriva dom, utan publicera och granska dom. Det finns massor med kunskap här. 

 

Men, oavsett, det vore kul om vi höjde aktivitetsnivån...jag tror det går, trots vår enbart 1500 medlemmar...vi har haft mkt mkt högre aktivitet här förr, med inte fler medlemmar(såvitt jag minns).

Jag tror fortfarande tyvärr grundorsaken är en mentalitetsförändring idag jämfört med för 10 årsen, med snabba ytliga indektivoida tramsdiskussioner på mer sociala medier. Skulle en diskussion där bli djupare är den borta lika fort som den uppstod. Men det passar dagens samhällsstruktur, som aldrig vill dyka ner i ngt, utan bara är på väg till nästa ytlighet....Nu blev jag samhällssarkastisk .....;-)

 

 

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för min del så tror jag att vi måste jobba åt många håll. 

1. @jonasroman gör ett jättefint jobb med artiklarna på en hög nivå och det är jag tacksam för.

2. jag föreslår att några kloka huvuden gör ihop och gör en guide för att starta upp saltvattensakvarium. en liten fin ordlista etc.  detta tror jag skulle kunna attrahera fler användare från FB. 

3. jag har tyvärr läst flera gånger på FB "jag fick inge svar på Guiden, så jag använder FB istället." tror kanske alla vill ha svar snabb och det är snabbare svar på FB än här, tyvärr. dock är kvalitén mycket bättre här. kanske marknadsföra oss (alla användare) lite bättre på diverse FB-sidor och andra forum?

4. chatten i form av IRC var ett tag ganska så populär, men dog lite av och nu helt död. tror denna är ett bra komplement till nr3, som kan ge snabba svar. tyckte det var en bra grej när administratörerna en gång hade en "nybörjarkväll", när det svarades på frågor. 

5. tillgänglighet med bilder. ta ett foto som laddas upp snabbt på guiden i sin tråd. kanske finns bra program för det redan, men kanske kan göra reklam för det i sådan fall.

 

men just nu är det kanske lite motigt att få upp aktiviteten när vi hade 27 grader igår i Stockholm. till hösten.... :)

 

 

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker jag tillbaka till tiden då jag startade första saltkaret så lockade SVG med alla bilder i trådarna. Har även för mig att det fanns presentationer av medlemmars kar (eller om jag blandar ihop det med andra forum). En tråd med månadens kar kanske vore något? Eller har det testats innan och dött ut?

 

Med månadens kar menar jag inte att det måste vara de snyggaste karen utan bara en presentation av karet man har med en hel hög med bilder på allt från fiskar, koraller till  sump, teknik, bänk osv. Något som lockar personer att gå in och titta med jämna mellanrum. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en Saltvatten för dummies här på guiden, men den borde gå att göra ännu enklare. Som nybörjare jag är kan jag erkänna att man ibland nästan blir skrämd av hur mycket det diskuteras vattenvärden. Visst, det är nödvändigt ont, men jag tror man kan avdramatisera det en hel del för att få oinvigda att prova på. En helt egen nybörjarkurs så att säga. Bra också om handlarna runt om i landet kan medverka genom att inte gå tvärs emot åsiktsmässigt, så när jag som nybörjare går för att handla får jag samma input. Det tjänar alla på tror jag

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt går väl intressen och hobbys upp och ner i popularitet. Har svårt att tro att Akvarium är särskilt hett hos ungdomar idag till exempel. Det är samma sak med massor av olika intressen och hobbys. När något är nytt eller genomförbart så stiger intresset under en tid för att sedan gå ner och förhoppningsvis stabiliseras ibland går de upp och ner flera gånger innan det stabiliseras. Ibland dör det helt av olika anledningar.

Några exempel på olika intressen är Skateboard, Snowboard, Hi-Fi, Hemmabio, Drönare, studsmattor, JoJo, samlarbilder, golf, och massa annat eller egentligen alla hobbys och intressen mer eller mindre. Samhället i främst västvärlden har enorma marknadskrafter som skapar trender och hobbys på olika sätt. Oftast är den gemensamma nämnaren i en hållbar hobby/intresse etc. lik marknaden när det gäller försäljning beroende av pengar. Det är oftast det som skapar en stor marknadskraft, finns det pengar att tjäna? De går alltid hand i hand. En smal entusiasthobby får sällan fotfäste under en längre tid och det finns ingen marknad som är hållbar och ökar heller inte i paritet med befolkningsökningen och dör sakta ut. Tror till exempel inte det finns så mycket tillverkare av ångmaskiner idag som det fanns på 60-/70-talet.

 

Tar man som exempel Hi-Fi marknaden så är det få människor som kan relatera till ett par högtalare för 10.000kr medans alla kan relatera till en TV för 10.000. Där av finns El-Giganten i alla städer med stora snygga och rena butiker men Hi-Fi-butikerna är få och de flesta ser ut som entusiast butiker. Dålig skyltning, lite svåra, ägaren är hemmablind och entusiast själv och icke Hi-Fi människor vågar knappt gå in för nivån är extremt mycket högre en gemenman kan relatera till. Då kommer han automatiskt känna sig dålig och utsätter sig gärna inte för den ”förnedringen”. Så klart finns de olika nivåer men tror ni förstår poängen. Det är så i de flesta entusiast branscher.

Annat exempel på intresse för att fortsätta den djupa diskussionen (haha) är Skateboard som gått igenom vågor i 40år för att sedan stabiliserats de sista 20 åren av flera anledningar. Idag finns Nike skateskor det finns skateboards på Stadium med mera. Det har stabiliserats som en hållbar hobby och det finns representerat på många kontaktytor i samhället.

Pokemon är ett annat intresse med en enorm marknadskraft bakom sig. De har också gått i vågor. Vi alla märkte säkert intresset förra sommaren för Pokemon Go som nu är mycket lugnare. Men min unge hade inte börjat se de gamla och de nya Pokemon på TV och önska sig gubbar etc utan det.

 

Vad jag egentligen vill komma till med dessa mer eller mindre bra exempel som ni kanske kan eller inte kan relatera till. Är att intressen och hobbys som inte marknadsförs eller inte får tillräckligt stora kontaktytor i samhället kommer inte växa särskilt mycket och det finns många olika saker som skapar intresse. 

Jag får ofta denna responsen när jag säger att jag har akvarium:
 -Akvarium? Gud va 80-tal.
Först när man nämner att de är Saltvatten så kan man få ett:
-aha, det är ju coolt, men är de inte dyrt och krångligt. 

 

Nu kanske detta blev väldigt filosofiskt men jag tror absolut man kan öka intresset för saltvatten och detta forum. Jag själv är ju ny på detta men har haft färskvattens akvarium till och från hela livet. Har alltid velat haft salt men de har känts långt bort då de varit som jag upplevt det krångligt. Först nu på senare tid när man börjat läsa på har jag märkt att de inte är så avancerat som de kanske var en gång och att det gjorts framsteg med åren. Det är en stor fördel för att öka intresset.

 

Finns så klart mer eller mindre bra sätt att nå ut till folk. Det gäller att nå ut till så många som möjligt för att öka chansen till att någon nappar.

Tyvärr kostar det också att aktivera men jag tror till exempel att butiker med saltvatten också vill ha flera intresserade då de gynnar dem med. Det gynnar ju alla som håller på med det på ett eller annat sätt.

Butikernas hot är ju inte bara om intresset går upp eller ner. Idag finns E-handeln och en vilja och enkelhet hos konsumenten att hitta ”bästa pris” . Där det ofta också går ihop. Det är enkelt för en näthandel att få sälja då deras sätt oftast är lägst pris. De har inte samma omkostnader som en butik. Så varför inte försöka få med sig butiker och tillverkare på olika sätt. Den typen av marknadsföring är vanlig och oftast framgångsrik. Man skulle kunna göra olika nybörjar paket eller prova på paket. Hitta symbios där alla drar fördel av varandra.

Man kan ställa ut på mässor typ hem och villa eller likande och inte bara husdjursmässor. Man kan anordna kvällar, träffar etc. ihop med butiker och tillverkare eller andra ställen. Man kan hitta på tävlingar och kampanjer. Sociala medier är ett framgångsrikt sätt at nå ut till folk och faktiskt ganska kostnadseffektivt. Kanske mer artiklar här om hur enkelt det är. Gör så här, testa det här. Självklart ska de ju som sagts tidigare också finnas mer avancerade artiklar också. Man kan göra artiklar om ett speciellt djur, test av en produkt (för de är de ju ingen brist på i denna hobby) eller prova någon ny metod osv. Jag tror det finns massor av sätt att öka intresset. Forum behövs ju inte begränsas till text heller. Ett lysande exempel är ju BRS-TV som visserligen är en butik men de har fått enormt genomslag med sina videos. Jag tror det finns många bra sätt att få upp aktiviteten här och också intresset generellt.

 

Jag tror att genom att attrahera nya kommer aktivitet på olika sätt öka, alla har ju varit nya någon gång.

 

Vad tror ni kanske är detta jag skrivit bara ”tjäbbel” :-) kom med idéer.

 

Sorry om de är massa stavfel eller annat, jag skyller på att de är ett på natten i så fall.

Ändrat av Jokkmokksjocke
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att många gör det för svårt för sig när de startar för första gången. Man har kanske kollat på erfarna akvaristers akvarium och vill direkt ha nåt liknande. Bakom dem ligger mycket kunskap, erfarenhet och tidigare misstag. Det påpekas ofta att man bör köra enklare i början för att lära sig grunderna, för att successivt öka svårighetsgraden på de djur man håller. Men många kan inte hålla sig från att börja med svåra koraller alldeles för tidigt i förhållande till sitt kunnande, vilket ofta slutar i koralldöd.
En liten "nybörjarguide" med förslag på ungefärlig utrustning, uppstartsmetod och djur man kan hålla vore bra!

Jag ställde mig själv frågan vad jag ville få ut av hobbyn efter att ha tröttnat på att sköta om mitt helt ok 270 liters blandrev. Resultatet blev ett litet lättskött nano med otroliga färger som bara har inneburit njutning så här långt, så man kan hålla det enkelt men fint. Folk kanske inte tycker att det är värt att visa upp liknade enkla burkar men det kan ju vara det som behövs för att inspirera nybörjare att våga testa på.

För övrigt har tråden i sig skapat aktivitet:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Strikt sa:

En liten "nybörjarguide" med förslag på ungefärlig utrustning, uppstartsmetod och djur man kan hålla vore bra!

 

10 timmar sedan, nike83 sa:

jag föreslår att några kloka huvuden gör ihop och gör en guide för att starta upp saltvattensakvarium.

 

Då är ni i alla fall två som kan börja :) 

Börja att spalta upp vilka rubriker ni tycker ska vara med och fyll på efterhand. Kanske skapa en tråd så flera kan komma med input och lämna textbidrag.

Vi kan inte förutsätta att Roman eller "nån annan" ska skriva utan man måste göra nått själv. Lycka till!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en liten artikel om start av nytt - inte så avancerat - saltvattensakvarium. Jag vet att fler har följt denna metod i starten. Vore intressant om dessa kunde komma med input om metoden i artikeltråden.

 

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, Lasse sa:

Jag gjorde en liten artikel om start av nytt - inte så avancerat - saltvattensakvarium. Jag vet att fler har följt denna metod i starten. Vore intressant om dessa kunde komma med input om metoden i artikeltråden.

 

 

MVH Lasse

 

 

En bra artikel, skall starta mitt Nanon snart och tänkte kör på den metoden.

 

Jag tror dock att vi skulle kunna utnyttja butiker och tillverkare mera, de är nyttigt för dem att få exponering och nyttigt för oss att få info samt olika tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju faktiskt redan ett antal artiklar för nybörjaren i artikelregistret. Kanske är det svårt att hitta hit? Går det eventuellt att lägga upp en knapp eller liknande på förstasidan, så att man slipper leta efter artikelregistret? Det finns ju redan en lista över senast upplagda artiklar. Rubriken kan ju vara en knapp istället som leder till alla artiklar.

 

 

592d48404c98a_Skrmklipp.thumb.JPG.087d7e485710b478d747e0446f36e27c.JPG

 

592d499b8fce7_Skrmklipp2.JPG.0c050916301321518f9e1b4e443a43f7.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Anser också att aktiviteten har sjunkit men om det endast beror på Facebook vet jag dock inte, men nog har Facebook en inverkan. Jag själv är mindre aktiv på forumet än vad jag var för några år sedan men det beror endast på att jag skaffat familj och all spontansurfning på guiden är i stort sett helt obefintlig (tiden prioriteras på andra håll).

Skall tilläggas att jag är en av dem som inte surfar på Facebook istället då jag anser att aktiviteten där endast är för stunden och trådarna dör lika fort som de skapades. Nivån på inläggen och kunskaperna är inte alls i närheten så hög som är på guiden.

 

Någon var inne på att många är ute efter otroligt snabba svar på deras frågor. Och ja, det tror jag ligger en hel del i det faktiskt och allt ska vara så enkelt. Tror t.o.m att många inte ens orkar söka på ett forum efter det man undrar över. För många är det bara så enkelt att ta upp telefonen, öppna Facebook och skriv det du undrar över och snabba svar kommer. Vilket inte är samma sak på ett forum i den bemärkelsen, det tycker jag är synd.

Jag tror också att det handlar en del om vilket generation man tillhör. Vi vet att många yngre använder sina telefoner på ett sätt som vi äldre inte gör och jag skulle vilja sträcka mig och säga att vi som är födda på 80-talet och tidigare (jag anser oss inte som gamla) inte använder sociala medier alls i samma utsträckning som dagens ungdomar gör.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reefcentral dras med samma problem, de har en stor tråd om det. Liksom alla ciklid, växtakvarie & räk-forum mm jag försöker besöka sen jag drog igång med sötvatten igen. All aktivitet har flyttat till Facebook. Det är där det händer idag. Gemene man har inget behov av diskussion, bara blixtsnabba svar, medhåll & att köpa/sälja saker.

 

Forum går samma öde till mötes som newsgroups & irc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte övertygad om att artiklar bidrar till ökad aktivitet på forumet (även om det så klart är jätte bra med artiklar). Men när någon startar en tråd och får svaret: läs den här artikeln, så är det ett ganska effektivt sätt att döda tråden. Hade man hänvisat till en faktaspäckad tråd i stället, tror jag sannolikheten att personen ställer frågor i den tråden om det den inte förstått är högre än att den skulle fråga om något i en artikel. Samma psykologi som i skolan där det är vanligare att folk frågar och kommenterar det som man pratar om i klassrummet än att dom räcker upp handen frågar hur författaren tänkte när den skrev stycke 5 på sidan 73 i läroboken.

 

Jag tror det viktigaste är att alla skriver så mycket som möjligt, svara på samma gamla nybörjarfrågor fast det är tråkigt. Att skriva ointressanta ickekonstruktiva saker är också viktigt, kollar man på reef 2 reef där jag tycker det är hyfsad aktivitet så sitter admin och bumpar alla trådar, kommer med glada tillrop osv allt för att hålla i gång aktiviteten. Jag tex tycker det är roligare om någon skriver något som svar på ett inlägg än trycker på like knappen. Sen är det nog väldigt positivt om vi la upp fler bilder, det känns som inlägg med bilder lockar mycket fler svar än vanliga inlägg.

 

Jag har har haft lite strul med mitt kar sen i våras och ägnat den mesta tiden åt att felsöka, så jag har inte varit lika aktiv på senare tid. Men jag ska försöka bättra mig, kanske leta rätt på kameraladdaren också.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där like knappen är ett otyg! Bekväm och trevlig ja, men det är så lätt att trycka på like istället för att skriva en kommentar.

 

Det är särskilt ett problem på Facebook. För trycker man på like så bumpas inte konversationen och inlägget upp. Vilket gör att det sjunker ner och blir osynligt för alla utom författaren som är den enda som får en notis om saken. Det förhindrar exponering av ämnen som är potentiellt intressanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, mikoto sa:

Den där like knappen är ett otyg! Bekväm och trevlig ja, men det är så lätt att trycka på like istället för att skriva en kommentar.

 

Det är särskilt ett problem på Facebook. För trycker man på like så bumpas inte konversationen och inlägget upp. Vilket gör att det sjunker ner och blir osynligt för alla utom författaren som är den enda som får en notis om saken. Det förhindrar exponering av ämnen som är potentiellt intressanta.

Det kanske skulle vara något - ett tryck på like skulle bumpa inlägget så det kom upp på nytt så alla såg att här kanske är ett väldigt bra inlägg. eller 10 like ger en bump. Går det att lösa tekniskt?

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...