Gå till innehåll

Hög nitrat - dags att uppgradera skummare?


Nelli

Rekommenderade inlägg

Hej, vill gärna får era åsikter om detta:) Karet på 430 L med Deltec DC 500, invånare 5 fiskar och städpatrull (2 Doris är hyfsad stora). Byter ca 50L vatten varje vecka men Nitrat nivå närmar sig 50 konstant. Tanken var att en kraftigare Tunze skummare skulle användas men det gick inte att montera ordentligt så den jobbar i ett mindre (ca 300 L) Akvastabil utan problem med nitrat. Måste jag uppgradera Deltec till något kraftigare, alltså klarar den inte belastningen eller är det något annat som är fel? Tack! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej och därför håller på att skaffa den... Tunze passar inte in ren geometrisk - karet har halvrund form med stora glasramar ovanför. Men i sumpen skulle den nog kunnat funka. Har alltid varit lite rädd för sumpar... tanke på att en vacker dag 500 liters vatten kan hamna på golvet, om nåt går fel... Hoppades att Deltec skulle klara uppdraget... i manualen står ju 500 liters. Men verkar inte så... 

P.S. Nitrit/Fosfat är ok.

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att det finns andra saker än skummaren som inte lirar om du verkligen har 50 i nitrat, med vad jag förstår relativt låg belastning.

Till att börja med - fungerar skummaren som den ska - får du skum/illaluktande gucka i koppen?

Får du utslag när du mäter nitrit, No2

Hur mycket levande sten har du? har du köpt den "ny" från butik eller begagnad - om den var beg. - fungerade karet den fanns i tidigare.

har du mycket sand i karet?

 

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

58f3b13d37d86_170416_doris_clownessmall.thumb.jpg.07846cd67fc48e2b1623ae6811185cad.jpg

alt är relativt:) fiskarna är ju stora... har aldrig planerat att skaffa 2 men det blev så... mycket sten och mjukisar - för nitrat minskning... sand - lager på 3-4 cm - sandvändaren utför utmärkt arbete:) skummaren dock skapar nåt konstigt grönt skum, inte mycket. från alla andra skummare (3 till i diverse kar ) får vi brun massa men här är den grön... trots att det inte finns något grönt i karet - inte ens gröna alger. så något är fel... dock har jag svårt att fatta vad egentligen ändras om skummaren bara flyttas till sumpen... på ren fysisk nivå alltså... 

nitrit/fosfat -inga problem,

 

Ändrat av Nelli
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du gjort ren skummarpump, nålhjul och insug ordentligt, det är viktigt att det inte bildas saltkristaller i venturin (luftinsuget)!?

Prova först att låta luftslangen suga in hett vatten och se om den "sörplar" i sig snabbt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummaren är knappt ett år gammal... så nej, hade inte rensat den ordentligt. Har provat 2 likadana Deltec och Tunze, periodvis... påverkar inte värden. Provat tillsätta aktivtkol till filtret (Eheim Pro 3), utöver 3 befintliga filtermedel... minskade inmatning från 2 gng till 1 per dan. Men inget av det påverkar situationen... Har aldrig haft problem med alger i detta kar... ok, till sumpen kan jag adda mer chaetomorpha än idag, men i övrigt, vad blir det för skillnad med sumpen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen fyller huvudsakligen funktionen att du får bort "fula" grejor som skummare, värmare etc från akvariet - lättare med serviceåtgärder som tillsatser och vattenbyten. + större vattenvolym.

kol har ingen effekt på nitrat - det enda som hjälper är ökad nedbrytning - bakterier, kolkälla (=alkohol socker etc. - har alltså inget med aktivt kol att att göra) samt bättre avfallshantering (skummare, algscrubber, biopellets, fleecefilter, nitratfilter )

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, den teoretiska sump delen är jag medveten om:) men pga karets specifika form syns alla tekniska prylar knappt, samt alla filtermedia finns i filtret under karet... därför skulle jag helst levt med det OM inte nitrat problem. provat vodka metoden under en vecka men märkt ingen skillnad, troligen bör man göra det lite längre:). Hur ofta byter du biopellets? undrar om mina blir för gamla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet ser ju ganska fint ut på bilden med frisk tillväxt. Märker du något negativt som kan härledas till att nitratet skulle vara högt? Om du hoppar över vattenbyte en vecka, stiger nitratet ännu högre då? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att det kommer att stiga eftersom skummare inte gör sitt (ingen av 3) oavsett vilken jag provat (under 1-2 månader) blev det relativt lite skum (i jämförelse med andra, mindre kar)... slutsatsen - antigen skummarens position (för högt vid utan) gör att den inte fångar nitrat ur vattnet som det ska (sumpen e lösning isf) eller måste skummare vara kraftigare (alla mina är upp till 500L). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skummare gör inte så mycket för nitratet egentligen är min åsikt. Det avlastar bildningen något genom att avlägsna ämnen innan de bryts ner. Men nitratet som är gör den inget åt. För att bli av med nitrat behöver man något som växer och använder det som byggnadssten. Tex koraller, alger eller bakterier(kolkälla). Alternativt vattenbyten då med.

 

Jag tycker ditt värde låter konstigt, speciellt då du gör så stora vattenbyten så ofta. Därför som jag frågar om det ser konstigt ut i akvariet. Så grova värden borde betyda att du troligtvis inte har något fosfat knappt i karet. Men det hänger ihop dåligt med att du har så mycket nitrat återigen, för det borde tillföras till akvariet genom matning. Men grov matning brukar ge massa fosfat också.

 

Nitrat test tycker jag är ganska opålitliga och jag hade nog försiktigt struntat i värdet så länge inget ser ut att ta skada av det i karet. Men haft det i åtanke om något börjar bråka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket för era åsikter! jag har fyllt på med både LPS och SPS, (bilden tagen för ca en månad sen). planerar skaffa sump under helgen, samt avlägsna all filtrerings material från filtret. får se om det ändrar på situationen... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

har köpt ett kar på 450 L och funderar på att om jag ska tillägga sanden som fanns i det (ca 20 kl) efter ha rensat den rejält. Eller lämna botten utan sand? Karet har lång hög nitrat  historik... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...