Gå till innehåll

Rekommendationer vid högt fosfatvärde?? - Vad är era förslag?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Blir inte klok på fosfatvärdet i akvariet.

 

Mätte nu på morgonen (som jag alltid gör när jag tar testerna) och får då 109-123 ppb i akvariet. Värdet varierar lite men har tagit det flera gånger med vatten både från sump och från display. Mäter också utvatten från fosfatfiltret och får då mellan 16-22 ppb i det vattnet och flödet är cirka 180-200 liter/timme. Akvariet är på 1970 liter men då är inte volym för sten och inredning borträknad.

 

Jag vet om att jag har matat hårdare de sista dagarna än tidigare och att det säkert kan vara en anledning till ökt fosfat (har uteslutande matat med alger de sista dagarna) men vilket av följande alternativ menar ni är lämpligast.

1. Mata mindre för att se om jag kan finna flödet genom fosfatfiltret och den matningen som absorberingen är tillräcklig för?

 

2. Komplettera med dosering av red sea nopox? (i tillägg till ovanstående)

 

3. Koppla in bio pellets all in one. (tog dem ut när balansen mellan fosfat och nitrat blev ojämn och jag inte hade utrustning för att mäta fosfat ordentligt)

 

4. Kombinationer av ovanstående?

Har inte gjort något annorlunda i akvariet mer än mer matning med alger (red, purple sea weed) och inkoppling av oxidatorn. Fosfatfiltret har konstant samma flöde och "skakas om" regelbundet för att inte sätta sig.

 

Tacksam för tips och rekommendationer.

 

mvh Andre

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är två saker till som kan ta bort fosfat:

 

Kalkvatten(kalciumhydroxid) kan fälla PO4. Hur mkt/g vet jag inte, men det går säkert att googla upp. 

 

Lanthanumklorid fäller PO4, men då får man vara försiktig eftersom det kan överdoseras och skada fiskarna. Man bör ha ett sätt att samla upp fällningen på. 

 

/ David 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet om de två alternativen men har valt att inte använda dem.

Lantanklorid av den orsaken som du beskriver. det blir kvar i akvariet och utgör en risk.

Kalkvatten har jag inte fått tag i här och så vill jag komma ihåg att det påverkar pH?

Jag har lågt pH nu. Vet inte om det beror på högre bakterieaktivitet eller att sofnolime börjar bli gammal och sliten i behållaren som jag har.

Vad tror du om de alternativen som jag listade? Vilket/vilka kombinatoner skulle du köra på?

Har ett stort biopelletsfilter men det används nu till GFO. Skall jag köra biopellets all in one så behöver jag nog ytterligare ett filter skulle jag tro :(

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En effekt av ökad matning är att pH sjunker. Och med ett lägre pH förskjuts jämvikten mellan fosfat bunden i stenens yta och fosfat löst i vattnet så att värdet blir lite högre.

Jag skulle nog försöka ta ur lite fisk för att minska problemen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde så att jag "bara" har doserat red sea nopox vid sidan av fosfatmediafiltret. Skall mäta igjen under dagen båed ut från filtret och i akvariet för att se vilket värde som ges i dag.

 

Vill inte ta ut fisk från akvariet så det är inget alternativ. Men tycker filtret borde fungera tillräckligt. Säg att det ger i underkant 150 liter/timme så som det står inställt nu och det ger 16 ppb ut. Vilket är ett värde som jag är förnöjd med. Borde den inte hinna sänka fosfaten i akvariet (123ppb)?

 

Jag menar, det är ju ändå akvariets volym 13x per dygn. Jag öser ju inte ner mat/fosfat dygnet runt liksom.

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

@Dimorb

är karet gammalt? Stenen kanske har innehållet mycket fosfat. 

Jag sparade ett par av mina begagnade stenar plus köpte några nya och la i ett 110 liters. 

Hade väldigt länge högt fosfat (i början maxade jag Hanna checker) och även nitrat trots att jag körde med fosfatremover och jag har ingen fisk = ingen matning. 

Slutade med remover då jag var rädd för fällningar. 

Rätt vad det var så låg nitrat på 0 eller väldigt nära med sjunkande fosfatnivåer men ändå runt 0,2-0,3. 

Fick då börja dosera nitrat i karet och nu är fosfatet nere på 0,05. 

Tycker att det tagit väldigt lång tid för så kanske ditt fosfat kommer ge med sig om du bara ger det lite tid och rätt förutsättningar?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten kommer från matningen kan jag tänkt mig.

 

Har haft låga värden 0,02 och höga värden 0,33 och allt där i mellan. Beroende på fisk och matning.

Matar just nu med en hel del för att hålla kirurgena nere. Testar lite olika kombinationer med lösningar men det är ju dumt att testa för mycket olika ting eftersom det blir svårt att avgöra vad som faktiskt har hjälpt ordentligt.

 

Får se vad det slutar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎16‎.‎06‎.‎2017 at 05:57, Kimozabe sa:

@Dimorb

är karet gammalt? Stenen kanske har innehållet mycket fosfat. 

Jag sparade ett par av mina begagnade stenar plus köpte några nya och la i ett 110 liters. 

Hade väldigt länge högt fosfat (i början maxade jag Hanna checker) och även nitrat trots att jag körde med fosfatremover och jag har ingen fisk = ingen matning. 

Slutade med remover då jag var rädd för fällningar. 

Rätt vad det var så låg nitrat på 0 eller väldigt nära med sjunkande fosfatnivåer men ändå runt 0,2-0,3. 

Fick då börja dosera nitrat i karet och nu är fosfatet nere på 0,05. 

Tycker att det tagit väldigt lång tid för så kanske ditt fosfat kommer ge med sig om du bara ger det lite tid och rätt förutsättningar?

 

Mvh

Kim

Nej det är knappt 1 år men har jag har en massiv samling med fisk. Både i storlek och antal.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag har frågat denna någon gång i en annan tråd men finner inte fram till riktig tråd.

Kan svavelväte lösgöra fosfat från inredning/levande sten? Hur går det i så fall till?

 

Det har skrivit om jämnvikt av fosfat i vatten och fosfat i inredning/sten. Vad sker med jämnvikten om fosfat lösgörs från inredning via t.ex. svavelväte?

 

Är det normalt alltid samma mängd fosfat "i" sten som i vattnet som stenen ligger i eller hur är jämnvikten fördelad?

 

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Jag vet att jag har frågat denna någon gång i en annan tråd men finner inte fram till riktig tråd.

Kan svavelväte lösgöra fosfat från inredning/levande sten? Hur går det i så fall till?

 

Det har skrivit om jämnvikt av fosfat i vatten och fosfat i inredning/sten. Vad sker med jämnvikten om fosfat lösgörs från inredning via t.ex. svavelväte?

 

Är det normalt alltid samma mängd fosfat "i" sten som i vattnet som stenen ligger i eller hur är jämnvikten fördelad?

 

mvh Andre

Glömde den viktigaste frågan..

När på dygnet är fosfaten i akvariet som högst? Alltså när är det mest "lös" fosfat i akvarievattnet om man vill mäta vad man har för värde. Är det dagtid, kvällstid, före lampor eller efter lampor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎26‎.‎05‎.‎2017 at 10:24, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Här är två saker till som kan ta bort fosfat:

 

Kalkvatten(kalciumhydroxid) kan fälla PO4. Hur mkt/g vet jag inte, men det går säkert att googla upp. 

 

Lanthanumklorid fäller PO4, men då får man vara försiktig eftersom det kan överdoseras och skada fiskarna. Man bör ha ett sätt att samla upp fällningen på. 

 

/ David 

 

 

Hur skulle du samlat upp lantankloriden?

Har hört en del skräckhistorier om bruk av lantanklorid och att det kan skada fiskar. Erfarenheter?

Har också blivit rekommenderad att se på det som en nödlösning och inte en kontinuerlig lösning. Vad är dina tankar om att använda det kontinuerligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎26‎.‎05‎.‎2017 at 11:56, stigigemla sa:

En effekt av ökad matning är att pH sjunker. Och med ett lägre pH förskjuts jämvikten mellan fosfat bunden i stenens yta och fosfat löst i vattnet så att värdet blir lite högre.

Jag skulle nog försöka ta ur lite fisk för att minska problemen.

Ok. Tack för den infon.

Följdfrågor: (Jag vet att jag har frågat denna någon gång i en annan tråd men finner inte fram till riktig tråd).

Kan svavelväte lösgöra fosfat från inredning/levande sten? Hur går det i så fall till?

 

Det har skrivits om jämnvikt av fosfat i vatten och fosfat i inredning/sten. Vad sker med jämnvikten om fosfat lösgörs från inredning via t.ex. svavelväte?

 

Är det normalt alltid samma mängd fosfat "i" sten som i vattnet som stenen ligger i eller hur är jämnvikten fördelad?

 

 



 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svavelväte i sedimentet är den viktigaste faktorn för återlösning av fosfat till vattenkolumnen. Att du skulle få svavelväte i din botten är dock inte troligt eftersom du har så hög nitrat. Svavelväte från din denitrifikation överlever inte så länge i den syrerika vattenkolumnen att det når ditt bottenmaterial

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Lasse sa:

Svavelväte i sedimentet är den viktigaste faktorn för återlösning av fosfat till vattenkolumnen. Att du skulle få svavelväte i din botten är dock inte troligt eftersom du har så hög nitrat. Svavelväte från din denitrifikation överlever inte så länge i den syrerika vattenkolumnen att det når ditt bottenmaterial

 

MVH Lasse


Aha.. då har jag missförstått.

Jag trodde att svavelväte kom ut från filtret och ner i akvarievattnet och att där direkt i vattnet bidrog till att mer fosfat lösgjorde sig. Att det var en process i vattnet som sedan gjorde att mer fosfat "lossade" från inredning t.ex. levande sten.

 

Om det i utgångspunkt är från botten så bör inte risken vara så stor med 50+ nitrat och inget materiell på botten. Kör ju bare bottom. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-23 at 18:45, Dimorb sa:

Hur skulle du samlat upp lantankloriden?

Har hört en del skräckhistorier om bruk av lantanklorid och att det kan skada fiskar. Erfarenheter?

Har också blivit rekommenderad att se på det som en nödlösning och inte en kontinuerlig lösning. Vad är dina tankar om att använda det kontinuerligt?

 

Jag rekommenderar det bara om det är höga värden PO4 i vattnet OCH det finns något som fångar upp utfällningen som blir. Farligaste tror jag är när man tillsätter LaCl och PO4 är ganska lågt, då kan LaCl som inte reagerat med PO4 påverka fiskar negativt. Jag har inga artiklar om detta utan det är vad jag hört från andra publika akvarier. 

 

Vi späder ut ca 3g LaCl i runt 5-10L osmosvatten och doserar med doserpump i röret in till våra sandfilter. Sen backspolar(gör rent filtermaterialet) direkt efteråt. Men vi gör det bara om PO4 närmar sig 0,1ppm. Under 0,06 kör vi vanlig fosfatremover. Men observera att vi bara kör detta i akvariesystem som har väldigt stor volym, jag kör tex i vårt 10000L och 26000L. Och som sagt, bara ibland när PO4 gått upp en del. Det är inget vi gör kontinuerligt. 

Går säkert att göra kontinuerligt men då får man lösa problemet med att filtrera ut utfällningen som man vill ha bort. 

 

Viktigt att veta är att det är väldigt effektivt och därför lätt att överdosera. 2g i 10000L ger tydligt sänkning för oss. 

 

Vi har inte sett någon negativ effekt på fiskar eller andra djur, men då har vi vetat om risken och varit försiktiga. Enda negativa effekten är att vårt ena sandfilter snabbare täpper igen sig och flödet blir sämre fortare. Fast det är ju även ett tecken på att det tar upp utfällningen som blir av LaCl och PO4. 

 

Jag har inte någon tips om andra sätt att samla upp utfällningen. Men går ju att testa ytterfilter eller andra filter med mkt filtervadd och dosera droppvis osv. Fast kan bli ganska knöligt att hålla på att göra rent. Kanske en egen loop med extra skummare som kan få ut fällningen. 

 

/ David 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

 

Jag rekommenderar det bara om det är höga värden PO4 i vattnet OCH det finns något som fångar upp utfällningen som blir. Farligaste tror jag är när man tillsätter LaCl och PO4 är ganska lågt, då kan LaCl som inte reagerat med PO4 påverka fiskar negativt. Jag har inga artiklar om detta utan det är vad jag hört från andra publika akvarier. 

 

Vi späder ut ca 3g LaCl i runt 5-10L osmosvatten och doserar med doserpump i röret in till våra sandfilter. Sen backspolar(gör rent filtermaterialet) direkt efteråt. Men vi gör det bara om PO4 närmar sig 0,1ppm. Under 0,06 kör vi vanlig fosfatremover. Men observera att vi bara kör detta i akvariesystem som har väldigt stor volym, jag kör tex i vårt 10000L och 26000L. Och som sagt, bara ibland när PO4 gått upp en del. Det är inget vi gör kontinuerligt. 

Går säkert att göra kontinuerligt men då får man lösa problemet med att filtrera ut utfällningen som man vill ha bort. 

 

Viktigt att veta är att det är väldigt effektivt och därför lätt att överdosera. 2g i 10000L ger tydligt sänkning för oss. 

 

Vi har inte sett någon negativ effekt på fiskar eller andra djur, men då har vi vetat om risken och varit försiktiga. Enda negativa effekten är att vårt ena sandfilter snabbare täpper igen sig och flödet blir sämre fortare. Fast det är ju även ett tecken på att det tar upp utfällningen som blir av LaCl och PO4. 

 

Jag har inte någon tips om andra sätt att samla upp utfällningen. Men går ju att testa ytterfilter eller andra filter med mkt filtervadd och dosera droppvis osv. Fast kan bli ganska knöligt att hålla på att göra rent. Kanske en egen loop med extra skummare som kan få ut fällningen. 

 

/ David 

Vad tror du om dosering i ytavrinning som är direkt kopplad till en clarisea eller theiling rollermat? Eller de är för grova?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Dimorb sa:

Vad tror du om dosering i ytavrinning som är direkt kopplad till en clarisea eller theiling rollermat? Eller de är för grova?

 

Ingen koll på se produkterna tyvärr. Gissar att de kan sättas igen och förbrukas ganska fort. Kan bli en del slit och släng. Om man tänker på sånt :)

 

Här är det löite mer skrivet om LaCl

https://www.reef2rainforest.com/2017/03/16/foiling-phosphate-a-look-at-lanthanum-chloride-use-in-the-aquarium/

 

/ David 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det finns ju annars utmärkta produkter från tex Salifert och Microbe Lift som lösgör "bunden" fosfat (fosfor) i sten, sand, inredning om man inte vill köra LaCl hardcore. Antagligen så är det väl just NaCl fast utspätt i en rimlig och säker blandning för att användas i ett hemakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
On 2017-06-24 at 00:43, runstenen sa:

Det är därför jag alltid mäter på kvällen..... Man får lägre värde då .. ;) 

Fattar inte varför jag får så kraftigt ökt värde över dagen. 

 

Mätte 23 ppb klockan 07:00 i dag på morgonen och mäter nu 63 ppb.

 

Tidigare kom det ner extra fosfat som höll sig/höjde foafathalten i vattnet från pellets som jag matade med men har slutat med det nu och matar bara med Nori alger. 

 

Någon som har andra tankar om vad det är som gör att jag får så olika värden? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...