Gå till innehåll

Ekolognörden


Michael Hansson

Rekommenderade inlägg

hahaha...ne..men man kan trot ;-).....Det dumma är att jag gillar dem...en sorts hatkärlek :-)....lider varje gång jag suger ut dem eller plockar dem för vidare distribution till lokala VA-systemet.....men hatar när de vecklar ut sig så mycket att de bränner allt o alla.....hoppas att jag snart hittar en balans...så det inte blir som med min store eremit...förpassad till sumpens eviga rundvandring ?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Vad bra det ser ut! Tycker ditt kar ser väldigt framgångsrikt ut. Du är lite rolig dock som pratar lite försiktig om potentiella invasioner när du har ett ganska stort antal arter som kan slåss aggressivt om varje ledig plats inom en ganska kort framtid ? Dina anemoner är nog ett av de mildare problemen du kan få... Men fint är det!

 

Du behöver nog inte vara orolig om att knapparna skulle vara Palythoa, de ser inte alls ut som de av min erfarenhet. Det där såg ut som en Zoanthus, de har så runda "blad". Jag har iofs bara ihjäl mina knappar oavsett sort så det kanske behövs en åsikt till, men är ganska säker på min sak.

 

Det ser ut som du har fullt med snäckor på stenarna med, eller spelar mina ögon ett spratt? Filmen är knallblå och handhållen men jag måste ändå ge dig beröm för att man ser väldigt bra. Måste även säga att din putsarräka ser ut att ha blivit bra stor! Eller spelar mina ögon mig ett spratt? ? Du bor tyvärr alldeles för långt bort för mig annars hade jag mer än gärna kommit och tittat. Jag har ca 2,5 timma till Kungsbacka och det är nog snabbaste vägen ner till dig. Så du får fortsätta filma!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för omdömmet ?

Håller med om blåljuset..det var ett felbeslut att kvällsfilma hahaha...men nu har jag gjort det..å kan bara konstatera att nån akvariefilmarnas James Cameron blir jag inte ;-)..

Jo, du såg rätt..jag har tusentals små snäckor/sniglar och jag vet inte varför...tror inte de gör nån skada direkt...kanske ska hitta något som äter dessa små primörer om det finns såna överhuvudtaget.

Vad ser du som aggressiva OCH potentiellt invasiva arter ?..?

Putsarräkan har ömsat två gånger det senaste halvåret så visst blir den större..

Det som saknas just nu är mer fisk...

To be continued...:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina två sorters stjärnpolyper kan bli luriga om man ångrar sig tror jag, speciellt den senare lilla kolonin. Den stora kolonin är nog Briareum, den växer ju som en stor skorpa som polyperna sitter på. Den är lite lättare då man ofta kan skrapa bort skorpan och därmed få bort korallen. Men man får sällan bort alls och de är oftast livskraftiga. De växer ju lätt över hårda koraller. Den andra sorten är värre, de verkar vara enskilda polyper och måste därmed rensas ut polyp efter polyp... Om man nu vill bli av med de. De kan växa fort och dominera ganska väl.

 

Kenya trädet och dina skivor kan nog ta över med, fast de tycker jag är ganska milda och inte alls så aggressiva som BTAs, de tar nog mest massa plats ?

 

Alla de här har ju dock gemensamt att de är ack så fina. Men främst stjärnpolyperna kan nog vara lite taskiga mot spser, men du verkar ju redan ansa de lite när de är för närgångna så det är nog inget problem ? De kryper ju åtminstone inte runt iaf, det är en fördel.

 

Snäckorna är nog inget problem att ha många av! De är nog enbart av godo, stor avundsjuka. Vill man ha bort de så är det nog tryckarfisk eller kulfisk som gäller men de rekommenderar jag inte, glädjs åt snäckorna istället. Det enda är väl om de skulle krypa runt och fastna i pumparna och liknande.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input ?

Jag har sinnebilden från akvarium med xenia-invasion framför mig....xenians lila pumpande är vackert men ack så svåra att tygla i spridning. Jag har redan skrapat Briareumkolonier (tack för namnet ) och begränsat dem vid ett par tillfällen redan och kommer noga följa händelseutvecklingen på de nya stjärnpolyperna som du misstänker lever polyp för polyp....viktigt fakta.

Angående snäckorna...är det en egen art eller är det "offsprings" från turbo eller bumblebee snäckor....lutar åt det förstnämnda, men kan ha / har troligen ....fel ?

Anledningen till stjärnpolyper är nog deras uppenbara nytta gällande upptag o filtrering av fria partiklar i vattnet....när jag nu inte har en mussla å vila ögonen på ?

Kan du visa ditt/ dina kar ? ?...Du är ju "gammal i gemet" menar jag....hade varit kul å troligen lärorikt att se dina inriktningar och dina favoriter...(och eftersom vi bor som vi gör) en rundvandring med dina lösningar 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Michael Hansson sa:

Kan du visa ditt/ dina kar ? ?...Du är ju "gammal i gemet" menar jag....hade varit kul å troligen lärorikt att se dina inriktningar och dina favoriter...(och eftersom vi bor som vi gör) en rundvandring med dina lösningar   

Man blir lite inspirerad när man ser ditt! Problemet är väl mest att jag är helt knäpp och aldrig haft ett akvarie som är hälften så fint som ditt. Så erfarenheten vet jag inte om den är värd så mycket... Samt att jag har svårt att lyssna på mig själv... Men det är inte helt otänkbart.

 

Du får ta ett foto av en snäcka men det är nog mest troligt turbosnäckor av det lilla jag ser på filmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den du kallar blomkål ser ut som Pocillopora. De sprider sig väldigt lätt och blir ens huvudvärk när man haft de ett tag då de lätt tar över. När man har dem första gången är det dock sjukt spännande med hur snabbt och lätt de sprider sig naturligt i akvariet. Du har många saker i karet nu som har krafter att växa över så tappa inte bort lps:erna därinne :P

 

Det har blivit riktigt fint! Det är precis som Danne säger mkt roligt att följa lite svenskt på youtube för omväxlingens skull :D 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Michael Hansson sa:

Jo...misstanken finns ju där att allt utom acan kanske, kanske kan ta över...fast det gäller väl allt i en hård miljö som ju saltvattenbiotopen ju är. Men jag hör varningarna från höger o vänster och håller vakt..?

 

Så länge du håller koll så är det ingen fara :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Collonista skulle jag chansa på att det är som förökar sig som tusan, då de brukar följa med stenen och bli en population av minisnäckor. Mitt kar kryllar av sånna och på kvällen när blåljuset är igång kommer de fram på rutorna och äter algfilm. Påminner lite om en stjärnhimmel att titta på om man är filosofiskt lagd.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Michael Hansson sa:

Så om de börjar bli ett problem...då är det en tryckare som behövs eller ?

Jag skulle nog börja med att strypa deras tillgång till föda. Nu när jag håller po4 runt 0,05 och no3 på 5-10 så har de minskat jämfört när jag hade det dubbla. Ingen quick fix men att ha en städpatrull som reproducerar sig på egen hand ser iaf jag inte som ett problem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä några pest-problem så att säga blir de egentligen inte. Snarare en liten irritation i värsta fall.

Jag kan tänka mig att en del gyltor kan hjälpa till att hålla de på rimliga nivåer. Hos mig har jag sett de tar skålsnäckor, kommer inte ihåg vilken fisk det är som tar de oftast dock, antingen halichoeres cosmetus eller min Iridis.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte låta bli o fundera.....ett överflöd av en organism tyder ju på en sorts obalans...å ofta hittar ju naturen oftast en lösning. Eller att allt sker i cykler, alternativt en successionsordning.

Att nå balans i en så liten biotop som våra kar kräver micromanagement "deluxe" eller på gränsen till omöjligt.

Finns det fler snäck-ätare än tryckare/kulfisk tror du ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...