Gå till innehåll

Ekolognörden


Michael Hansson

Rekommenderade inlägg

En liten uppdatering.

Mitt kar tuffar på, men de senaste dagarna har jag haft "dimma" i mitt kar. Första spontana reaktionen är att någon "sexar" i karet....vet inte vad jag skulle tro...så jag rensade skummaren....genast avtar dimmigheten.....

Min fråga är: är det en algblommning eller vad kan det vara?

Den enda renodlade sps jag har (hysterix) har mer än 1 mm tillväxt (vita toppar) trots denna dimma.

 

Jag doserar VÄS med 34 ml/dygn...

VÄS recept enligt SG, dvs 1 "37a", 1 dl ättika 12% och 5 kaffeskedar socker....återigen detta mått kaffeskedar hahaha...Sen fylle jag upp med 3 liter RO vatten.

 

Detta är andra gången jag har dimma i mitt kar, och det uppträder efter tre års drift.

 

Dagen mätvärden av essentiella näringsvärden är : PO4 = 0,  NO3=5, KH = 9,6, Ca = 425 och Mg =1410.

Jag har sänkt min ballingdosering med 2 ml/ dygn så jag doserar nu 35 ml/dygn och det är en 50%-ig lösning av Romans Mezzoforte.

Jag tillskriver Mg en större roll än den kanske förtjänar, men jag tror att den har med dimmigheten att göra. En obalans mellan Ca och Mg.

Jag återkommer i ämnet....

Under tiden inväntar jag kollektivets teorier och empiriska kunskaper 😄

 

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle spontant gissa på att disigheten är bakterier eller möjligtvis alger. Jag tänkte skriva att din VÄS dos är ganska hög men sedan såg jag att du späder den med 3 liter vatten och nu på kvällen vill huvudräkningen inte räkna längre men det låter fullt normalt isf. Jag tror inte det har med ditt mg att göra iaf 🙂 Sådana bakteriedimmor är ju inte helt otypiska kolkälledoseringar såvitt jag vet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh....Betryggande svar. Jag o Locutus har dividerat fram o tillbaka och till slut landat bland alger o bakterier vi med 🙂

, men vi strandar lite på varför och hur den uppkommer. Jag ligger på förhållandevis låga värden NO3 o PO4....

Kanske ska jag ändå dra ner på VÄS....För man vill ju inte nolla karet...ju

 

Jag ska sluta tjata om Mg...hahaha

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P.S 

För ett par veckor sen hade jag genomskinliga trådalger på glaset...kunde bli mycket ganska snabbt...normalt skrapade jag rutan kanske en gång i veckan men fick börja skrapa varannan dag senast...

NU...är det ett brunt pulver som sitter på rutan och skrapning varannan dag igen.

 

Mellan dimmutbrotten har vattnet varit kristallklart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-12-05 at 13:33, Michael Hansson skrev:

Jag doserar VÄS med 34 ml/dygn...

VÄS recept enligt SG, dvs 1 "37a", 1 dl ättika 12% och 5 kaffeskedar socker....återigen detta mått kaffeskedar hahaha...Sen fylle jag upp med 3 liter RO vatten.

Denna dosering motsvarar 1,3 ml / 100 liter. Det är ingen hög dosering.

 

(Jag och Michael har avancerade Excell-blad där vi för in all data, alla doseringar, mm. Bra att ha vid dessa tillfällen)

 

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-12-05 at 13:33, Michael Hansson skrev:

. Första spontana reaktionen är att någon "sexar" i karet

Hej Michael , om skumaren tar det så har det varigt lite helg mys , det är säkert lite mask eller snäckor som roat sig , bakterier är svårt att skumma ur,

 

men jag kan bjuda på en historia , en kompis ringde för många år sedan , hade hade lite panik hans 1000l kar var helt mjölkvitt ,

och som vanlig frågar man vad gjorde du i går eller har du gjort någon ändring , jaaa  han drog på det en stund ,det end var att i går var det dax att byta vodka flaskan ,

så jag köpte en stor  flaska till karet och en stor  till mig ,

men jag tullade lite för mycket på min flaska innan jag satte igång så jag lyckades sätta kontakten till doserpumpen i fel urtag ,

så jag körde i en hel 75cl vodka flaska på en timma , 

släpp på all cirkulation och sänk nivån i skumaren och och släpp på all luft som går , det räckte med en rejäl urluftning för att rädda karet ,

och är det riktig panik kan man slänga i skummarpumpen i karet istället ,

 

om du misstänker bakterieblomning så syns det till 99% på fisken att de andas ovanligt fort , 

mvh stefan

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Michael ,bakterieblomning orsakar akut syre brist i karet  , då ökar man cirkulationen så mycket det bar går ,

och för att öka luftningen sänk vatten nivån i skumaren ock släpp på så mycket luft som möjligt , 

du känner dina fiskar och du skulle se det på 1 sekund om det är något fel i karet , fisk med syrebrist har oftast  nosen uppåt och försöker bara ta sig uppåt mot ytan ,

det ser ut som drunknings döden ,och  när de ligger på botten flämtar är det super panik , då är alla medel tillåtna ,

men man blir så akvarieskadad så att man ser direkt på karet utan att mäta vatten värden om allt står rätt till , även  att karet luktar rätt ,  

man kan till och med se om det varit någon främmande i huset ,det ser man direkt på fisken ,de ändrar sitt beteende  så fiskar är inte dumma 

 

men om du misstänker VÄS så kan du stänga av den , det händer inget ,

man ska alltid lita på sin magkänsla , det är oftast det rätta , men om man ska hälla i något i karet är det bättre att ta ett par koppar kaffe först innan man gör något ,

det är då man gör alla dyra grodor som man önskar att man aldrig gjort  , och det kan gå snabbt utför med ett salt kar , 

mvh stefan 

 

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Äntligen! Ser ju hur bra som helst ut. Jag tycker mycket om din pocillopora, om akvariet fick vara igång tillräckligt länge känns det som de skulle täcka hela de med polyper? Vilken spännande kabelhärva du har där bakom akvariet med i hyllan. Alla dessa sladdar överallt som förökar sig exponentiellt...

 

Så bra med lite mer info om ditt kommande akvarium, ryktena här på stan har börjat spåra ut helt. Senaste är att du eventuellt ska ha fem skummare och sjutton segelfenskirurger?! Man vet inte vad som är dröm eller sanning... Kommer nog bli hur bra som helst, får se vad för intressant sten du ska ha, stenen du har nu släpper du väl aldrig ner i det nya akvariet misstänker jag?

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha...min kabelhärva är MIN och ingen annans ;-)....Blir väl så när jag inte hade erfarenheten när jag startade upp...

 

Lustigt att du nämner de stenarna jag har....De ska nämligen sågas ner och med bitarna ska jag skapa en Aztekisk mitt-pyramid....

Jag sa tydligen 800 liter, men det är 1000 liter...måtten 160x90x70.....Dock återstår att forsla hem det först.

Ett "Fraggelkar" ska jag ha också....

 

Uppdatering kommer 🙂

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Såg din senaste video, det är kul att jämföra med andra. Jag har börjat studera sps skötsel lite, jag har gått på grund lite med mina mjukisar så har börjat titta på något annat för att för mer kunskaper på annat håll.

 

I mitt system på föreningen så har jag möjlighet att få lite mer feedback från andra jag träffar och där har jag nu ett motsatt problem mot vad du har. Jag har troligtvis tokslut på fosfat. I mitt system har jag ganska lite sten som gått i akvarium länge och bara två fiskar på hela systemet som är på ungefär 200 liter vatten. Jag är slarvig med att mäta men fick mig ett ryck för några dagar sedan och mätte fosfat och nitrat. Nitraten maxade ut testet jag använda(Red Sea) medans fosfatet var så i bott att det inte gick tyda något värde, dvs motsatt. Så jag har fosfat brist i det systemet. Det kunde även min vän misstänka då han titta på min montiporor som är otroligt bleka, nästan döende.

 

Så viss näring måste finnas med. I ditt fall så är nog dina fiskar källan till ditt närings överskott misstänker jag. Så du behöver antingen fortsätta exportera näring, eller öka förbrukningen av den. Det senare innebär då att få i fler koraller och större kolonier. Det är en maktbalans som alltid 🙂 

 

Ett alternativ vid de låga värdena verkar vara att stoppa in mer ljus också, denna teorin är jag inte helt vass på så ta det som funderingar mer. Men mer ljus ska kunna kompensera för brist på fri näring i vattnet, men det måste dock understrykas att det är mycket mer ljus som krävs vad det verkar.

 

Jag ska arbeta lite med mitt akvarium hemma med men det är lite kul att jämföra dina och mina Montiporor. Dina är döfina av filmen att dömma. Jag har flera kolonier i mitt akvarium hemma, de präglas av en gemensam sak. De är döende. Alla har växt smått men har blivit hysteriskt bleka, får döda fläckar och sedan börjar de tappa vävnaden. Det är bara en koloni som går mot den trenden och har fin färg, ser frisk ut och växer. Den har en stor skillnad och det är placering, den sitter nästan rakt under min lampa och den sitter bokstavligen mot akvariets yta. Jag har fått vrida på den för att få den under vattnet så jag monterat den på utblåset från min retur så den sitter även  väldigt strömt.

 

Den stödjer min teori om ljuset lite ovan. För mitt akvarium hemma lider nog också av näringsbrist, därav att mina mjuka koraller inte växer alls där egentligen. Får se hur jag kan lösa det där. Att dra ner kolkälla tyckte jag bara gjorde att fler alger växte, tillväxten på korallerna var ganska oförändrad under tiden jag testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Daniel 🙂

 

Läser lite överallt att 0,03 i PO4 (salifert) är för högt, men sen kan det vara andra faktorer som gör att sps ändå klarar sig. Ingen regel utan undantag ;-)....fast skämt å sido, låga PO4 värden är ju att eftersträva. 

Fram tills i lördags när det var testdags, så hade jag legat på 0 i ovan nämnda värde, och NO3 legat stabilt på 5 (salifert)

Veckans åtgärder är att byta P-removermedia och frächa upp refugiet genom att plocka långa Caulerpa, binda fast dem vid en sten och fixera dem vid botten. Så jag gör allt för att exporten ska ha optimala förutsättningar. Även att öka VÄS doseringen.

Körde upp till Wimmerby å Irwin...hämtade en hel del SPS och peppar peppar, bara en som dött hittills. Normalt med mina erfarenheter så brukar de dö efter en vecka eller två. Nu visar alla överlevare klara överlevnadstecken. Där kanske vi har ett par näringsförbrukare 🙂

 

Det där med ljusets kompenserande effekt på låga näringsvärden har jag inte hört förr, har eller får du mer info så får du gärna höra av dig. Jag har en egenbyggd anläggning som just nu går på 75% (ca 225W ut i karet). Det finns alltså möjlighet att kräma på lite mer. Därav mitt intresse.

 

Du får göra en liten film när du löst problemet :-9


Lägger ut en länk på min senaste film

 

https://www.youtube.com/watch?v=KNhb6VqobBw&t=19s

 

/micke

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att responda lite på vad du pratade om i video så säger jag såhär -

 

För mig har det varit motsatt utmaning i mitt akvarium gällande näringsämnena PO4 och NO3. De har varit för låga och jag har fått dosera för att de ska hålla sig över nollan till och från sedan uppstart för 8 månader sedan. Varför det har varit så är min teori att jag flyttade över redan befintlig inkörd scape som är flera år gammal samt "sterila" marco rocks. Det plus låg belastning och starkt ljus gav ett näringsunderskott som skadade korallerna i början då jag inte riktigt var på bollen. Nu när jag frekvent har doserat och fått båda i en hyfsat jämn nivå där PO4 pendlar mellan 0,01 - 0,03 och NO3 på 2,5 - 5 senaste halvåret så har saker utvecklats i rätt riktning och jag ser åter god form i alla kolonier. 

 

Med det sagt och med den erfarenheten så vill jag belysa vikten av att ha en gnutta fosfat i systemet. Att nolla fosfat helt är lite förlegat och leder oftast till andra problem (cyano, dinos). Det kommer lite ifrån tiden som inte är för så länge sen då man bara kunde drömma om att ha ett kar som höll under 0,1 i fosfat stabilt. Jag har i tidigare kar precis som du fått arbeta med den mer normala approachen att näringsvärden är för höga och att man behöver trycka ner dem med diverse exportmekanismer. 

 

Utifrån detta skulle jag säga att "the goldilock zone" för ett korallrevsakvarium är 0,02 - 0,1 PO4 och 2 - 5 NO3. Man kan hålla sig lite mot det övre om det är mycket LPS och mjukt (om det är så att man vill gynna dessa). Jag har ett mixat akvarium med knappar, mjukt, LPS:er och SPS:er i dagsläget i olika storlekar och former. Jag skulle säga att alla dessa trivs nu men att knappkolonierna växer mycket långsammare i det här systemet än i mitt förra där jag snittade på 0,1 PO4 och 10 i NO3. I detta hade jag SPS:er också som hade god tillväxt, dock ytterst få Acroporor.

 

Sedan finns det saker man inte alltid kan förstå sig på. I mina första akvarier så hade jag Caluastrea och det är verkligen en av mina favoritkoraller. I mitt förra kar köpte jag in Caluastrea också men de dog gång på gång, och nu i detta kar så har jag tre kolonier och alla växer och mår bra. Så ibland finns inte alltid bra svar på varför det går bra för vissa medan andra går det inte det. Akvarierna är verkligen unika även med samma ägare.

 

Kontentan i det hela = stabilitet stabilitet stabilitet :D 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med....inget kar är det andra likt gällande t.ex näringsvärde och i synnerhet fosfat.

Den lärdom man får, överför man till "nästa kar, då jä...."

Nästa kar får en brist på det man hade överskott på i första med helt andra konsekvenser och kanske värre..Ett akvaristikens moment 22 hahaha

Dock kan jag av läsning på tråden/trådarna att det största "monstret" är nollat fosfat.

Jag har en (av många)favorit gällande uppstart av nytt akvarium. Jareks uppstart gillar jag. Detta för att han låter saker ta tid. Ergo, att jag måste jobba ner fosfater under lång tid...bygga med fosfatlakande sten, bygga mitt refugium och andra näringsexporterande anordningar....sen....sps.

Nu önsketänker jag lite, men andemeningen framgår förhoppningsvis.

Så fort jag släpat hem det nya karet kommerjag redogöra för min nya set-up. 

Blir nog lite skillnad på approach denna gång..."för då jäk..."

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte varit rädd att krama ur mer ljus ur din lampa, det känns nästan som den är lite klen med den effekten men den håller nog tills du är klar med akvariet. Ska se om jag träffar min sps kompis idag och kan diskutera lite ljus mot näringsvärden i ett sps akvarium. Men jag känner igen teorin och den låter rimlig, desto mer ljus desto mer energi får korallen från zooxanthellerna vilket kan kompensera energiintaget. Men många som vill hålla SPS enbart framgångsrikt siktar på ett PAR värde runt 300. En grov uppskattning från mina erfarenheter att mäta med min Seneye i olika akvarium är att du har antagligen någonstans runt 100 i PAR halvvägs ner i akvariet, om du har linser på armaturen kan du ha en starkare styrka rakt under och svagare runtom. Stor gissningsvarning här såklart men jag skulle inte skriva om jag inte trodde på det 🙂 Sedan är PAR inte perfekt och effektiviteten i en LED armatur i form av att ha ett optimerat spektrum kan göra att man klarar sig med lägre PAR, men inte så dramatiskt mycket lägre.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel 🙂

Vart osäker på hur många W jag körde ner i tanken. Det visade sig efter beräkningar att jag "krämar" ut 272W. Så då ligger jag på 84% av maxkapaciteten på 324W.

Inspirerad av din teori att man kan kräma på rätt rejält gör att jag under en period siktar på 90-95% av kapaciteten. Sen är jag medveten om att din teori är en kompensation för låga näringsvärde, vilket jag inte lider av. Dock är jag nyfiken på hur ökat ljusflöde påverkar. Nästa ramp kommer ha 576W i maxkapacitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jäklar vad snygga :-)....Det här med fosfat asså...ingen regel utan undantag sägs det...

Då jag inte lyckats med sps förräns nu på senare tid, så har jag alltid skyllt på höga fosfatvärden...hade jag haft dina mätvärden hade jag gått ner i spagat av skräck...kanske är det trots allt liiite annat som styr sps tillväxten :-).....To be continued 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Du får skynda dig och posta din video här så vi kan utrycka vår tacksamhet för att vi får ta del av din oändliga visdom och enastående tankar och ödmjukt meddela våra reaktioner från beskådandet av ditt senaste alster!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du berättar att du hade monterat något galet i skummaren som rättades till och nu fungerar den som en dröm, men du förtäljde aldrig vad det var? Sådant retar gallfeber här hemma på åskådarna! Hade du satt pumpen upp och ner? Venturin bak och fram? O-ringen på locket?! Här måste vetas. Skönt att den fungerar så bra för dig nu.

 

Jag vill flika in lite av mina tankar angående syret där, mina ord här är mer grundande i vanligt tyckande än en påläst åsikt 🙂 Men det här med varmt och kallt vatten samt syre tycker jag får en eventuellt lite skev syn på sig. För så som jag är av intryck av så är det väl snarare såhär:

 

Kallt vatten kan lösa en större mängd syre än varmt vatten.

 

Men när man tänker på det påståendet verkar det automatiskt betyda även att vattnet alltid är mättat på syre? För om det inte är mättat kan annars en lika stor mängd av kallt och varmt vatten innehålla en lika stor mängd löst syre, det är först om vi kan mätta mängden syre vattnet kan hålla som det kalla vattnet får en fördel. Men det ställer frågan hos mig: Brukar vattnet i våra akvarier vara mättat syremässigt? Syresättningen är ju ganska bedrövlig överlag i våra akvarier, som i kombination med stora mängder förbrukare ofta gör att vi behöver kompensera med att sätta i mer cirkulation.

 

Sedan så är ju nästan alla fiskar kallblodiga, så att öka temperaturen över fiskens metabolism. Vilket då medför att fisken behöver förbruka mer syre då den andas fortare, av flera orsaker då i kort hela fiskens liv ökar i hastiget på alla parametrar.

Ingen direkt kritik om att ditt påstående skulle vara fel, mer om mitt sätt att se på saken är korrekt. Eller är det något konkret som gör att fisken har svårare att ta upp syre i vattnet om temperaturen ökar?

 

Jag måste ödmjukt meddela att jag får lite panik när jag ser att du inte torkat av dina pump kontroller 🙂

 

Annars super som alltid! Önskar dig lycka med cyanon. Jag tycker med det ser ut som sådan iaf. Jag har lite cyano i mitt akvarium, men den växer ytterst lokalt och i tjocka mattor som du kan plocka med en tång utan att de går sönder. Främst växer det på mina gröna stjärnpolyper, såg att du hade en skvätt på dina med.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...