Gå till innehåll

Ekolognörden


Michael Hansson

Rekommenderade inlägg

En liten uppdatering....

Min sandvändande sjöstjärna modell större (10-12 cm tvärs över) har ställt sina tofflor. Har haft den närmare ett halvår. Sanden (ciklidsand minsta storleken) är kritvit, har inga alger och jag misstänker starkt att den svalt ihjäl. Jag har inte matat den med "specialmat" utan litat på att min väl tilltagna sandbädd skulle försörja hen med mat....

Jag överväger att plocka ut den för att undvika en fosfortopp, men tvekar lite då i princip alla PM räkor o eremiter verkar få sig ett skrovmål av rang. Såå...känner att jag inte har erfarenheten ännu och hoppas få råd och eventuellt en förklaring på vad som kan ha hänt...

Mina näringsvärden är stabila och har varit så en lång period nu vilket gör det hela till ett mysterium...

 

så min fråga är egentligen...finns det specialmat för sandvändande sjöstjärnor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt! Jag tror tyvärr många sandstjärnor möter detta öde. Det är nog svårt att få till den typen av sandbädd som de trivs bäst i utan att rikta akvariet mer specifikt mot det. Men man ska ju aldrig säga aldrig, jag har för mig att Lasse lyckats med att hålla sina vid liv i hans akvarium. 

 

En del rekommenderar att man lägger i mat och placerar stjärnan direkt över den så kan den ta. En av mina böcker nämner små bitar av mussla, mysis och artemia som kompletterande foder. Musselbitar är nog det lättaste om man ska placera tagghudingen ovanpå mat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel....jag tror att jag köpte en för stor stjärna från början...kommer köpa en mycket mindre nästa gång, för jag tror att den kan fylla en funktion i karet...ordet "lagom" är svårt att ta för en nybörjare..:uncomfortableness:

 

Jag har i dag gjort min halvårsrensning, med städning av returpump, streamers, overflowbox och ledningar. Under mitt första besök hos stigigemla så kom rådet att installera så många unionskopplingar man kunde....idag förstår jag vad han menade...allt hade gått mycket snabbare och hade rensats bättre än det gjorde idag.

En overflowbox man hänger över kar-kanten är en lysande ide....kortsiktigt...Långsiktigt behöver jag en annan lösning. Det är i princip omöjligt att rengöra en överkantenoverflowbox. Mitt nästa kar kommer se ut som Robins lösning, då jag inte är bekväm med ett borrat akvarium.

 

Sög ut 8 BTA idag....med en gardena trädgårdspump....kändes sådär...men jag måste bli av med dessa ynglande anemoner...

Syftet är att göra plats för en Stichodactyla Haddoni med tillhörande Clarkiclowner...

 

Har inte sett någon kommentar gällande två sorters clowner i ett kar...kontaktat Laggeman i ärendet, men han var senast synlig i mars...han höll nämligen på att forska i ämnat 2013....

Kommer prova iaf...givetvis kommer aktivt kol att användas då två typer av anemoner kommer finnas i mitt akvarium....men detta kommer till våren :-)

 

Synpunkter o kommentarer är som vanligt välkommna…:tennis:

 

/Michael

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar :tennis:….. Har mailat med @Laggeman....å hans försök med två sorters clowner o två anemoner funkade bra. Bl.a en Haddoni….Han hade 700 liter. Problemet verkar vara att även haddonin vandrar. Inget man kan göra något åt... Det som är ett måste är aktivt kol i en reaktor. Sen är det ju intressant hur stora de "nya" clownerna bör vara....etablerat par eller "ungdomar". Enligt tråden du bifogade hängde en del även på hur distraherade av andra fiskar ursprungsparet var...Det jag tänker mig är åtminstone 5 Clarkii clowner till en Haddoni...tillsammans med befintliga 5 percula med sina BTA..../micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig själv provat att blanda clowner, då jag alltid hamnat på spåret att ha de mer aggressivare arterna och inga större kar än 150l klassen. Ungdjur utan etablerade revir är ju alltid "enklare" att få att leva i samklang. Mer svar kan jag nog inte infoga i ämnet, men det är intressant då jag själv har gått i tankarna den dagen det väl blir ett större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant...vilka sorters clowner är mer aggressiva ? Maroon...Picasso...saddelback ?

När jag tänker efter gör jag nog som du tänkte..."ungdomar" framför etablerade par....å då kommer nästa kniviga dilemma...ny anemon först (med risk att perculas paxar den) eller Clarkii clownerna först så de vänjer sig vid miljön, med risk att de bondar med en BTA (har ett par stycken)..

Man kan ju iofs ta bort BTA...:tennis:

Eller så hämtar man allt på en gång...såklart ...

Har tid att fundera...det e ju inte förrän i vår "Projekt Dubbelclown" tar sin början :-D

 

/micke

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Michael Hansson sa:

Intressant...vilka sorters clowner är mer aggressiva ? Maroon...Picasso...saddelback ?

När jag tänker efter gör jag nog som du tänkte..."ungdomar" framför etablerade par....å då kommer nästa kniviga dilemma...ny anemon först (med risk att perculas paxar den) eller Clarkii clownerna först så de vänjer sig vid miljön, med risk att de bondar med en BTA (har ett par stycken)..

Man kan ju iofs ta bort BTA...:tennis:

Eller så hämtar man allt på en gång...såklart ...

Har tid att fundera...det e ju inte förrän i vår "Projekt Dubbelclown" tar sin början :-D

 

/micke

 

 

Helt klart sammetsclownfisk jag haft tidigare och red saddleback (A.ephippium) som jag har nu är de mest revirhävdande och aggressivaste jag har haft, och bits gärna om man kommer för nära. Honan jag har nu är den som bestämmer i karet, och jag har blivit biten många gånger. Hon körde ut hanen ur karet i våras och jag hittade honom när han var lika torr som golvet han låg på. Som tur är har jag börjat lära mig hennes personal space så jag kan parera många attacker idag :) 

 

Skulle ju självklart vara smidigare om du kunde göra två flugor i en smäll, eller eventuellt låta clownerna gå i ett provisoriskt kar (ex.karantän) tills du har anemonen, eller vice versa. Anemonen behöver dock mer ljus i ett provisoriskt kar än clownerna..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för uppdatering...

Har fått mitt första Tritontest.

Röd flagga på följande : Barium, koppar, kisel och såklart fritt o bundet P (PO4 o P)

Frågor jag har :

1. Barium...Vad har det för praktisk betydelse om det finns ett överflöd. Läste att en del mat samt Fe-baserad fosfatremover (som jag använt) höjer Bariumkoncentrationen. Är det viktigt att få ner värdena ? Riktvärde 10 microgram/ liter. Jag har 162 microgram/ liter

2. Koppar...Att för höga värden av koppar dödar/påverkar organismer negativt vet jag...hur blir jag av med koppar o vilka biverkningar har Cu-removers.

3. Varför skiljer sig salifert PO4 från Triton sååå mycket...Mätte 0.03 i samband med avsändandet till Triton, och fick 0.285 i PO4...????. Sen har jag en fråga av allmänt intresse (kanske :-) ) Vad skiljer P och PO4 rent praktiskt ?

Bifogar testet i pdf...för den intresserade :-)

 

Samt min senaste lilla film :tennis:

 

https://www.youtube.com/watch?v=wH4F2INLEWs&t=25s

 

Ha det så bra

/micke

https___www.triton-lab.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från egen  erfarenhet har jag upptäckt att vissa saker som exempelvis koppar kan vara rena tillfälliga mätfel från deras sida. Tänk: en gång är ingen gång, 2 gånger är värt att undersöka :)

Jag tycker man ska använda även icp som våra hemmatester, dvs ta de inte som exakta sanningar utan använd testerna för att se trender på längre sikt. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering...

Allt tuffar på....har fått ner PO4 o NO3 till knappt mätbart.....ökat matningen av artemia o poddar...

Anemonernas antal reduceras hela tiden och har beslutat att den stora jag har ska få vara kvar.

Städning och nyinplantering.

Förbrukning av Ca är påtaglig, därför är jag uppe i en dos av 4g bikarbonat om dygnet...Mg fortfarande över 1400 men med en något avvikande kurva.

Som det ser ut nu så kommer det dröja ett tag till innan ballingdosering påbörjas...men det kommer ..förhoppningsvis ?

 

En lite film också ?

https://www.youtube.com/watch?v=M_IffBJPpT0

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Jag gillar BTAerna bäst när de inte har bubblorna... Så jag borde nog rikta in mig på en anemon som inte har de ? Dina tankar om att bubblorna uppstår när de behöver mer ljus kanske kan stämma, det är en rimlig antagning iaf. Är väl fortfarande ett fenomen som inte har någon förklaring.

 

Det är kul hur olika kar kan vara! I mitt kar nollas fosfat och nitrat trots att jag doserar manuellt. Jag har ganska mycket alger dock och egentligen för få betare. De tar nog en stor del av kakan. Du har ganska få alger synligt i karet numera, skrapar du rutorna ofta? För jag ser inga kalkalger på någon av dina rutor. Att hålla KH stabilt är riktigt svårt om man vill ligga på ett någorlunda högt värde! Jag har fått dosera ganska mycket i mina kar jag haft och ditt är betydligt större än något av mina så din dos måste springa ännu mer ? Bikarbonat är ju billigt dock som tur är.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för input....

Det där med frånvaron av kalkalger ser jag som ett litet bekymmer....de tre "displaysidorna tar jag med skrapa två ggr i veckan...medan den kvarvarande glasrutan inte skrapas nångång...en gång i kvartalet med rakblad. Det finns lite kalkalger på stenarna, men inte mycket.

Jag har en DSB som har ett ymnigt bestånd av culerpa-tång som jag skördar en gång i månaden....har du mycket sand i ditt kar ? (angående nollat P o N dårå)

Bikarbonaten har jag för att höja KH för att göra upptaget av Ca enklare....doserar inget P eller N...men om jag skulle behöva, vad hade du rekommenderat då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan vara lite opålitliga de där kalkalgerna ? I vissa kar jag haft kommer de i vansinniga mängder, ibland kommer de inte alls. I mitt nuvarande har jag inga kalkalger på rutorna heller medan min kub som jag har i min lokal har hela ena sidan täckt.

 

Jag har ingen sand alls i mitt akvarium. Sand är något jag varit feg med ganska länge nu. Vilket är lite trist för jag gillar det så mycket. Ska testa ett kar med sand igen snart.

 

Nitrat är lätt att dosera, det är bara köpa kaliumnitrat hos någon som säljer växtnäring för akvarier ? Fosfat är värre, jag doserar växtgödningen blomstra idag. Men jag har bara gjort det två veckor(så kan inte dra några slutsatser än). Mitt val kom från ett försök att efterapa någon annan här på guiden så jag har valt det som någon annan använder än något jag kommit på själv. Men det går köpa rent fosfat med att dosera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-24 at 14:05, Michael Hansson sa:

Lite uppdatering...

Allt tuffar på....har fått ner PO4 o NO3 till knappt mätbart.....ökat matningen av artemia o poddar...

Anemonernas antal reduceras hela tiden och har beslutat att den stora jag har ska få vara kvar.

Städning och nyinplantering.

Förbrukning av Ca är påtaglig, därför är jag uppe i en dos av 4g bikarbonat om dygnet...Mg fortfarande över 1400 men med en något avvikande kurva.

Som det ser ut nu så kommer det dröja ett tag till innan ballingdosering påbörjas...men det kommer ..förhoppningsvis ?

 

En lite film också ?

https://www.youtube.com/watch?v=M_IffBJPpT0

 

Väldigt nyfikna (eller "hungriga") fiskar i den videon ;)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Länge sen senaste uppdateringen ...

Det stora som hänt egentligen är att jag slutat med vattenbyte. Byter bara vatten för att ersätta när jag bekämpar BTA (suger ut dem med gardena trädgårdspump)

Fortsatt dosering av bikarbonat, dock lite mindre(max 2gr/dygn), fast det går upp och ner. Manuell dosering för att hålla KH på stabil nivå är ju lite bökigt, så därför har jag införskaffat en ATI doserpump som ligger o väntar :-9

Ca-värdena dalar till min glädje, vilket jag tolkar som tillväxt av sps…(375,salifert)

Mg-värdena ligger fortfarande på en stabil nivå av 1400+ (salifert), fattar inte riktigt varför..Ca värdet sjunker ju såå...hmm

PO4 ligger strax under 0.25 och NO3 på runt 2.5...Bra nivå tycker jag

KH resp pH är 7.75 resp 7.8...(salifert)..här funderar jag på pH värdets roll, för jag skulle gärna se det värdet på 8 istället. och för att förtydliga så doseras även soda tillsammans med bikarbonatet ?

 

Så till den stora frågan: jag har äntligen monterat en UV-C tub (39W)...och kör nattetid. Frågan är om jag egentligen behöver den ??...jag har sett tendenser till prick på en av mina kirurger (Zebran)..och tänkte köra i förebyggande syfte. Men som jag förstår det så påverkar den bakteriefaunan i karet, så frågan jag ställer mig är om ett prickfritt akvarium är mer värt än ett bakteriemättat akvarium.??...

 

 

Culerpan i sumpen växer som sa**n...vilket är mycket glädjande...klipper den en gång i månaden och får då ca 0.5 Kg (hör av er om ni vill ha ? ). Kan väl tillägga att jag köpte en 50W växtlampa som gå 16 timmar per dygn. Min fundering här är om "tången" hämmar min DSB:s effektivitet då den slagit rot i DSB sanden

 

Då min telefon (dvs min videoinspelare) är trasig , så kommer det ingen ny film på ett tag, men kommer lägga upp en så fort jag kan

 

/micke

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Michael Hansson sa:

Men som jag förstår det så påverkar den bakteriefaunan i karet, så frågan jag ställer mig är om ett prickfritt akvarium är mer värt än ett bakteriemättat akvarium.??...

Det är fel - den påverkar inte den nyttiga bakteriafaunan i akvariet eftersom den sitter fast som biofilm på inredning och filter. Den tar bara den del av bakterierna som kan finnas på partiklar och frisimmande i vattenkolumnen. Dessa är normalt av noll värde för den bakteriella balancen. Du kan köra UV-C 24/7 om du vill och min erfarenhet är att det är bäst om du vill bekämpa/minska prick parasiterna

 

10 timmar sedan, Michael Hansson sa:

Culerpan i sumpen växer som sa**n...vilket är mycket glädjande...klipper den en gång i månaden och får då ca 0.5 Kg (hör av er om ni vill ha ? ). Kan väl tillägga att jag köpte en 50W växtlampa som gå 16 timmar per dygn. Min fundering här är om "tången" hämmar min DSB:s effektivitet då den slagit rot i DSB sanden

Inte alls - det är samma princip som jag kör med

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags för en liten uppdatering. Jag tackar bockar o bugar för input till en början ?

 

Av olika anledningar har jag ej varit så aktiv den senaste tiden...men glädjande nog har mitt kar tuffat på i sakta mak....

Det stora som hänt är att jag varit tvungen att öka doseringen på Ca och KH.....de få koraller jag har växer som tusan...

Senaste mätningen gav 7,5 dKH, och 375 Ca, och det är egentligen bara dessa jag är riktigt intresserad av.

 

Den store "busen" (min gigantiske eremit) har förpassats till sumpen, för en dag jag kom hem hade han börjat knippsa på min hysterix och jag "went bananas"...han är så stor att han av ren instinkt ger sig på allt o alla....bättre han är i sumpen då...Någon som vill ta över hen...? ?  aggressiv som tusan och välter allt den kan välta....

 

Nåväl...Senaste vattenbytet skedde den 16 februari...vilket jag ser som positivt, det som är negativt är att jag tidigare sugit ut mina överflödiga BTA vid varje vatten byte...Ergo...jag har en del BTA som belastar akvariet nu...läste nånstans att en hyfsat stor anemon belastar tanken som 5 medelstora fiskar...å den BTA jag ska spara är drygt  2 dm i omkrets

 

Inköp som gjorts är en 6-kanalig doserpump, men eftersom jag kör "oldstyle", dvs dosering för hand så lyser den med sin frånvaro än så länge.....tänkte jag skulle få igång "balling-dosering" till sommaren och sen iväg med ett Tritontest igen för att kontrollera de mer komplicerade näringsnivåerna ( jod, barium, koppar osv). Då jag inte har så mycket sps ännu så ser jag ingen anledning till att köra igång doserpumpar ännu.

 

Min DSB som jag haft mina funderingar om, huruvida den fungerade eller ej p.g.a kornstorleken (12 cm ciklidsand) har stora fält av "missfärgning" vilket är bra för det ger en indikation på att den funkar. Min Culerpaskog i sumpen växer som aldrig förr.

Inga fiskar eller koraller har dött under denna min lågvattenperiod.

 

Kort uttryckt...All is well….

 

Det som finns på min agenda just nu är fler SPS, och mer fisk. (scopas, doris, clowner, chromisar, vitbröstad kirurg, fjärillsfisk och fler bottenlevande fiskar, sniglar o eremiter) När det gäller clowner så kommer ju en sandlevande anemon med i det priset och då är det Clarkii clowner och Haddonii som gäller.....

Funderingar på om Anthias kan kombineras med chromisar, samt om en wrasse funkar med mina andra bottenlevande fiskar.

 

När jag filmar "ekolognörden 19:e" ska jag fokusera mer på fiskar...kommentarer o tankar är som vanligt ytterst välkomna....såklart ?

 

Mvh

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...