Gå till innehåll

Är min sjöborre död?


JonasK

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag har ett nystartat karp 250 liter som varit igång i en månad. Algtillväxten har börjat och igår köpte jag lite sniglar och en sjöborre. 

Sniglarna är turbosniglar och sådana som gräver ner sig och kikar upp med ett öga :)

Turbosniglarna rör sig litegrann, de andra har grävt ner sig men sjöborren har inte rört sig en millimeter. 

 

Redan när jag plockade över honom i karet såg jag att han tappat en hel del piggar på botten av påsen. Nu har han tappat ännu fler som ligger i sanden omkring honom. Är han död? Var han kanske död när jag köpte honom? 

Han flyttades helt utan att exponeras för luft - både från affären till påsen och från påsen till mitt kar. 

 

Tacksam för lite tankar & idéer från er som kan. 

Mvh Jonas 

Screenshot_20170530-134957~2.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, greger sa:

vänd den uppåner - om den vänder sig rätt igen på 30-40sekunder är den ok

Godkväll Greger, tack för tipset! Jag har vänt den upp och ner.. och det har gått 10 minuter - inte en rörelse ifrån den. Såhär har den varit sen jag köpte den :(

Såg nu att den tappat ännu fler taggar under kvällen... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Tappat taggar - håller på att dö. Det kan ta en tid men min erfarenhet är att när de väl tappar taggarna så är det kört.

 

MVH Lasse

Japp, så verkar faktiskt vara fallet. Tycker det är skumt att det låg så många taggar redan i påsen när jag kom hem med den - en bilresa på knappt 10-15 minuter. 

 

Den har heller inte vänt sig rätt på hela natten. 

:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Ouscazz sa:

Luktar den skunk?

Japp, den luktade en hel del när jag tog upp den. Återlämnad till butiken nu ikväll som konstaterade att den var död. 

 

14 minuter sedan, Hagall sa:

min diadema setosum tappar taggar over 1 mån nu men den värkar leva fortfarande. Ror på sig hela tiden  

Aha okej, surt. Men gött att den rör sig i alla fall, min gav ikke ett livstecken ifrån sig ö.h.t.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
5 minuter sedan, Kim Rosenqvist sa:

Jag har nu ett liknande problem, köpte ett begagnat kar och sjöborren mådde bra i närmare 3 veckor. Nu har den legat still på en och samma plats i flera dagar. Väldigt få taggar kvar. 

 

Min fråga är om jag ska plocka upp den ur karet så den inte "giftar" ner vattnet? 

 

Mvh Kim 

 

Kolla gregers tips i andra inlägget från start - vänd den upp och ner och se om den vänder tillbaka sig själv. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, JonasK sa:

 

Kolla gregers tips i andra inlägget från start - vänd den upp och ner och se om den vänder tillbaka sig själv. 

Jo jag gjorde det men ingenting hände. När jag kom hem från jobbet idag hade den hamnat upp och ned... Och innanmätet helt borta. Undrar om övriga invånare i karet haft en festmåltid... Förmodligen... Och om alla kommer dö nu... Förhoppningsvis inte. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, Kim Rosenqvist sa:

Jo jag gjorde det men ingenting hände. När jag kom hem från jobbet idag hade den hamnat upp och ned... Och innanmätet helt borta. Undrar om övriga invånare i karet haft en festmåltid... Förmodligen... Och om alla kommer dö nu... Förhoppningsvis inte. 

 

Det är troligtvis ingen fara, som du säger har det nog varit fest för många av karets invånare ;)

Du kan ju alltid skippa att mata i en dag eller två för att minimera risken för en ammonium/nitrit topp. Hur stort är karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stängde av maten direkt faktiskt, men tacksam för att du bekräftar min logik. 

Det är ett rs reefer 170. Min oro ligger i att jag redan har problem med nitratet som ligger någonstans mellan 30-50. Har svårt att få ner det, tycker att jag matar minimalt. 

Är novis. Köpte karet inklusive allt levande begagnat precis innan nyår. Samma känsla som när man blev farsa. 1000 frågor, men inget 1177 funktion. Tur det finns aktiva forum-själar. 

 

Sjöborren är min första förlust. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm ja det är ju inte optimalt att ligga så högt förstås, men sett till antal liter är det iallafall ingen större fara för något akut skulle jag säga.

Du kan ju starta en tråd om systemet och gå in på saker lite mer i detalj om du känner att du vill ha mer tips om vad som kan göras :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt tips Danne. 

 

Jag fick ju med mig en del av förra ägarens vatten men sanden rördes ju upp etc vid återpåfyllningen... Har redan fått läsa att det kan vara en naturlig del av en ny process. Lyckligtvis är åtminstone ammonia och nitrit nollade hittills. 

Men om saker förvärras blir det nog ett mer omfattande inlägg från mig i en ny tråd. 

Tänkte dock bara kolla om en död sjöborre kan vara ett symptom på något illavarslande? Jag har ju en kirurg, ett par damsels, ett par clownfiskar, en sandvändare, pistolräka och cleaning crew med sniglar och eremiter och sjöstjärnor (som verkar bli flera), och dessa verkar ju må bra. Även mina mjukkoraller ser ut att trivas. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bristande erfarenhet av borrar men hade det hänt mig så hade jag inte reagerat något särskilt. Jag har fått för mig att de kan vara ganska känsliga och en flytt av allt är ju precis som du förstått en stor process för hela karet. 

Tid och lugn och ro är det bästa för systemet ett tag framöver så att saker och ting får stabiliseras. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...