Gå till innehåll

förklara bra mätvärden på att enkelt sätt?


Johan Bakken

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt marine care test kit. Så vill ha hjälp med att förstå vilka värden som är bra utifrån färgskalan på varge kort. Även det kortet som det står titration på för det står start end/over dose. Jag har sökt på flera ställen och även här men inte hittat något. Jag kan heller inte så mycket engelska.  Har även en funktionsnedsättning vilket gör att det blir problem med mycket siffror. Skriver det så ni kan förstå mig bättre och kanske göra det mer förståligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi börjar med - vilken test har du mest besvär med. Jag har inte kört den testprogrammet själv (jag använder deras Pro tester för Ca, KH, Mg och NO39 men jag kan försöka hjälpa dig med att översätta deras instruktioner som finns här

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du ställer ditt provrör över den vita cirkeln och läser av värdet på den färg som är närmast färgen provröret.

 

Önskade värden Nitrit NO2 -> 0, NH3/NH4 -> 0; pH 8 - 8,4 beroende på om det är mörkt eller ljuset är på. Kan variera från 8 till 8,4 mellan  precis innan ljuset tänds och precis innan det släcks Nitrat NO3 mellan 2-10

 

Kritiska värden. nitrit är iofs inte så farligt i saltvatten men det bör inte överstiga 0,5. NH3/NH4 beror på pH:t. Vid morgon pH på över 8 skall det inte vara över 0,5 ppm - helst 0. Tyvärr brukar ammoniumtesterna inte vara helt pålitliga - de kan ofta visa värden som är för höga. Om nitrit är 0 och ammonium visar ett värde över 0 så är troligtvis ammoniumvärdet för högt. Gäller kanske i 99 % av dessa fall.

 

pH är kritiskt vid 7,7 nattetid och 8,6 just innan ljuset släcks

 

Till aklalinitetsmätningen. Du räknar dropparna till du får den gröna färgen. antalet droppar skall sedan halveras för att du skall få ditt Kh (om du använder 10 ml prov) Om du använder 5 ml prov så är varje droppe 1 i KH.

Önskat värde oftast 7 - 8 i KH (14 resp 16 droppar vid 10 ml prov) Kritiskt under 7 och över 12. Många driver sina kar i förhöjt läge (KH mellan 10 och 12) med framgång. Skulle du få ett omslag till gult på sista droppen så skall du minska ditt framräknade KH värde med 0,25 om du använder 10 ml och med 0,5 i KH om du har 5 ml testvolym.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket Lasse för att du tog dig den tiden och skrev. Nu börjar jag att förstå efter att ha läst din text flera gånger och kolla på korten som hör till. 

 

Det är den sista KH som var lite klurig. Men tog 5ml från akvarie. Fick tillsätta 11 st droppar. Då blev det gult. Då drog jag bort 0,5 och fick ett svar på 3,4. 

14977820077961596154359.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tog 5 ml så är varje droppe värd 1 i KH. Det ger 11*1 -0,5 (om det blev gult) -> 10,5 i KH

Hade du haft 10 ml så hade du först fått dela resultatet 11 med två -> 5,5 och sedan minska med =0,25 -> 5,25.

 

Om det var 5 ml så har du 10,5 i KH

 

Vilket salt använder du? Skulle tippa Red Sea Coral pro :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Johan Bakken sa:

Tack så jättemycket Lasse för att du tog dig den tiden och skrev. Nu börjar jag att förstå efter att ha läst din text flera gånger och kolla på korten som hör till. 

 

Det är den sista KH som var lite klurig. Men tog 5ml från akvarie. Fick tillsätta 11 st droppar. Då blev det gult. Då drog jag bort 0,5 och fick ett svar på 3,4. 

Hej Johan, 

 

Jag kör med precis samma tester som du har. Du verkar ha förstått helt rätt vad gäller KH-testet. Jag brukar också göra så att jag kör på tills vätskan blir gul, för att sedan dra bort 1 droppe. Glöm inte att blanda vätskan i ca 10 sekunder mellan varje droppe men det verkar du ha koll på det också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...