Gå till innehåll

Fredriks kalla nano


Rekommenderade inlägg

 
Jag tror att du inte ska ha bakgrund på sidorna. Svart är en bra färg, men nackdelen är att den bokstavligen äter upp ljuset. Lägger nog min röst på grönt.
Att ha sumpen i ett kylskåp är nog en bra ide. Det kommer kyla vattnet, frågan är bara hur mycket.


Mm är också lite inne på grönt, upplever ljuset och vattenmassorna som grönt här i norden. Får lura på det. Får prova med sump i kyl, blir nog en kylare tids nog.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En snabb rapportering. Bakgrundsplastningen blev bra. Gör två till, till sidorna så får jag se hur det ser ut innan jag tar ett beslut.

Här är en spricka i originalstenen

5260b0b1131384cc085fae2a670db530.jpg

Så såhär blev den i plastningen

96e358a89d7c94d1c37ee69765e860b0.jpg

Det svarta man ser på plasten är alger och smuts pga oduglig städning av stenen. Det blir lite extra fosfat och nitrat till tången.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det hänt lite.
Var hos glasmästaren och handlade glas. Hela 20kr tog han, nästan så att man skämdes.
b42056ff880e1005fad3b55809342d0a.jpg
9e051fe79c0548616af5758d9a06685b.jpg
Provfyllningen gick bra, var lite nervöst.
3a344886c4150d73daa10f1ed42edc5c.jpg
Obligatoriska dorisbilden
47446e38cfe2ae412310bf4629d97533.jpg
Jag kör bakgrund på sidorna också, har inte fäst dom jättemycket, så det går nog att få bort om jag ångrar mej. Det får föreställa en väldigt fyrkantig klippskreva i södra england Har spacklat ojämnheterna mellan bakgrund och akvarie med gelcoatspackel.
32eb00465c4f3d341a8ef55d10b21313.jpg
Provar lite teknik
c7792c36e484616659cd03efdbee9074.jpg
Jag har beställt en peltierkylare från kina, får se hur det funkar med den. Har övergett kylskåpsidén, den får leva vidare som jäskyl till öltillverkningen. Kommer nog senare köpa ordentlig kylare, har ni nån koll på resun mini 200? Hittar ingenstans hur lågt man kan ställa den.
Det är väl i stort sett klart nu, inväntar kylare, ska fixa dubbelglas och sand. Är lite sugen på att bygga större, men nästa gång kommer jag att använda epoxi istället för polyester som jag blandar svart pigment i och struntar i bakgrunder.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut! Riktigt schysst.

 

Jag har en Resun Mini 200, det är en ganska schysst kylare. Jag har som lägst kört 10 grader men tror den går ställa ner till 5 plusgrader som lägst. Men under 10 är ganska hardcore :-) Den har rätt ok ljudnivå, fläkten i min gick sönder dock men jag köpte en ny på Clas Ohlsson, det är en vanlig 220v 120mm fläkt. Peltier kylaren låter tuff, är nog ganska begränsad men är nog kul som leksak och intressant att se hur lågt du kommer med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du sa i början av tråden att du skulle hålla lågt tempo, undrar hur ditt höga tempo är.
 
Det blev ju ett häftigt litet akvarium. Börjar bli dags att fylla med levande nu.
Det blir nog bra med peltierkylaren.
Redan större planer!


Haha, jo men det hade gått att göra klart snabbare.
Jo får försöka fånga lite räkor, lyckades få upp 4 spiggar i en petflaskemjärde agnad med skärgårdsill för några veckor sen. Men dom fick simma tillbaka igen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut! Riktigt schysst.
 
Jag har en Resun Mini 200, det är en ganska schysst kylare. Jag har som lägst kört 10 grader men tror den går ställa ner till 5 plusgrader som lägst. Men under 10 är ganska hardcore :-) Den har rätt ok ljudnivå, fläkten i min gick sönder dock men jag köpte en ny på Clas Ohlsson, det är en vanlig 220v 120mm fläkt. Peltier kylaren låter tuff, är nog ganska begränsad men är nog kul som leksak och intressant att se hur lågt du kommer med den.


Tack Låter bra det! Förutom fläkten då
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schyssta lampskärmar ;-) I längden bör de nog gärna designas med ventilationshål i toppen med så att luft kan flöda bättre genom den. 

 

Du skulle behållt spiggarna! De är coola fiskar, men de verkar vara starka magneter för parasiter och annat otyg så man får vara kräsen när man fångar de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schyssta lampskärmar ;-) I längden bör de nog gärna designas med ventilationshål i toppen med så att luft kan flöda bättre genom den. 

 

Du skulle behållt spiggarna! De är coola fiskar, men de verkar vara starka magneter för parasiter och annat otyg så man får vara kräsen när man fångar de.

 

Japp, får ordna lite ventilation Jo spiggar är lite småroliga, men det var inte riktigt dags att sätta in levande än. Ville mest testa om det funkade. Ska försöka hinna lägga ut mjärden i veckan och se om man kan få nåt Tack för tipset om parasiter, då ska jag granska dom noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags att uppdatera! Har fångat "lite" tångräkor, en förmodad skrubbskädda (flundra på gotländska), lite musslor, två 1cm sandstubbar och lite märlor här på gotland. Var som ett barn när jag sprang omkring med håv i vattnet, var riktigt roligt. Tror jag fick med mej 15st tångräkor, blev lite mycket men jag hade svårt att hålla mej. Flundran är ca 2cm lång. Jag fyllde karet med östersjövatten och har sakta höjt salthalten, ligger på 3% nu och ska upp lite till. I helgen har jag vart över på rätt sida, och ett kort dyk i lysekil hanns med. Fick med lite roliga djur som inte går att få tag på hemma. 3st små anemoner varav jag identifierat en som blek havsanemon, riktigt snygg men ser lite ledsen ut nu, hoppas den piggnar till. Gjorde misstaget att mata den med artemia, när jag gjorde det flög räkorna och eremiterna på den och snodde maten. Sen verkade inte östersjöräkorna riktigt ha koll på vad en anemon är för när jag la i dom var räkorna där och pillade så att anemonerna fastnade i klorna på räkorna som fick lite lätt panik. Ett omilt välkomnande alltså.
013241284fc7e501302fbd855c02b596.jpg
Fick tag på 5st eremiter, lite havstulpaner, en (!) strandsnäcka, olika tång med riktigt små snäckor på. Såg en enorm eremit som jag lämnade kvar, skalet var nog över 10cm på längden. Lämnade även olika sorters musslor och sjöstjärnor vilket jag ångrar lite nu. Men det kommer nya tillfällen. Allt överlevde resan hem vilket jag var lite orolig för.
Ser ni flundran?
0f4adc9ae9de009164d6a182a044fc53.jpg
21a3f4796d331351d6dc4ade3e846790.jpg
Tack och hej!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Du har ju redan fått tag på massa kul! Hur bra som helst ju. Flundran är ju hur tuff som helst! Kul att transporten av djuren från Lysekil klara sig med! De flesta djuren är ganska lätta att frakta, det är just fiskarna som kan vara svåra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Du har ju redan fått tag på massa kul! Hur bra som helst ju. Flundran är ju hur tuff som helst! Kul att transporten av djuren från Lysekil klara sig med! De flesta djuren är ganska lätta att frakta, det är just fiskarna som kan vara svåra.


Ja flundran är rolig Den fick mej att inse att jag glömt överrinningskydd, fått fiska upp den ett antal gånger. Ja än så länge nöjer jag mej med östersjöfisk, men nån liten gylta hade inte vart fel. Får försöka snickra ihop nån bra fraktbehållare kanske.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en stund att hitta ögonen på flundran. Kul fiskar. 

Det är en utmaning att mata anemoner i ett akvarium med räkor. Ett sätt är att se till att alla räkor fått nått att knapra på innan man matar anemonen. Kan fungera, men räkor har ett makalöst luktsinne.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får komma med ett förslag på transportbehållare har tex Jula billiga kylboxar i plast. Borra ett litet hål högst upp och koppla in en syresten. Luften kommer från en vanlig luftpump som får 220V från en spänningsomvandlare från Biltema, artikelnummer 38-122

Sen har du med några kylklampar i en annan kylbag och lägger i vartefter det behövs. Håll gärna koll på temperaturen med en digitaltermometer. 

Tempen får inte stiga för mycket eftersom varmt vatten löser syre mycket sämre än kallt.

 

 

WP_20170823_14_37_40_Pro.jpg.31b22039e621d71d2ff5473b963507c6.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att det händer saker!

 

Min tanke för transporter är de frigolitlådor som det skickas fisk i. Finns gratis eller för liten peng i zooaffärer. Som regel är de täta men man kan behöva dra en tejp runt skarven vid locket om man vill undvika skvalp. Fördelar är att de är billiga, rymliga och isolerar bra.

 

Det räcker numera inte att säga att det är en skrubbskädda. Enligt senaste rön har det blivit två olika arter i Östersjön, en som har fritt svävande rom och en som fäller rom på botten där salthalten är så låg att det där med svävande rom inte fungerar. Av visst intresse då det skett en ovanligt snabb artbildning. Fråga mig bara inte hur man skiljer arterna, det har inte framgått där jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att det händer saker!
 
Min tanke för transporter är de frigolitlådor som det skickas fisk i. Finns gratis eller för liten peng i zooaffärer. Som regel är de täta men man kan behöva dra en tejp runt skarven vid locket om man vill undvika skvalp. Fördelar är att de är billiga, rymliga och isolerar bra.
 
Det räcker numera inte att säga att det är en skrubbskädda. Enligt senaste rön har det blivit två olika arter i Östersjön, en som har fritt svävande rom och en som fäller rom på botten där salthalten är så låg att det där med svävande rom inte fungerar. Av visst intresse då det skett en ovanligt snabb artbildning. Fråga mig bara inte hur man skiljer arterna, det har inte framgått där jag läst.

Bra tips, ska höra med zooaffären här.
Intressant med skrubbskäddan! Ska försöka läsa lite om det Det var ju inte så värst längesen man kom på att strömming och sill inte var samma sak så det gäller att hänga med i svängarna!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kärlek i akvariet! Två av räkorna bär ägg Den ena har dock bara 5-10st, skumt. Även dotterns clowner har lekt, det är kul när djuren förökar sej tycker jag.
Vissa av räkorna har fått lite vita prickar på sej, vet inte om det är nån parasit eller om det bara är så dom ska se ut, syns om man zoomar in lite på denna dåliga bilden.
460e9dba0c00c7988cbe4337e581c029.jpg
Har tvekat om jag vågar visa min "tillfälliga" kylanläggning här, den bryter mot många regler om vad man ska använda för material Tex gardenaslang och kopplingar, aluminium och rostfritt stål i saltvatten, stillastående vatten och en tjusig 70-tals kyl med teaklucka. Funkar iaf så att en stc-1000 startar en pump när temperaturen är för hög och pumpar vattnet genom en rostfri spiral som står i vatten i kylen, sen vidare upp igenom en peltierkylare och sen ut i akvariet igen. Har tempen på 17.5c nu och sänker lite varje dag. Tror jag kan hålla ca 12c iaf utan att påfresta kylen för mycket. 0aa94d76bf752fff3e88fa004f565b8a.jpgd444bdd9c935353b6790a64d37ffcc2d.jpg52e2973abffa6620708077f2e966a7e3.jpg
Godnatt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...