Gå till innehåll

Automatisering av akvarium


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Har ett 2000 liters akvarium ståendes i vardagsrummet med tillhörande sump och skåp. Just nu är det "semi"-automatiskt. Jag har profilux med tillhörande prober: temp, pH, redox och conduktivitet. Jag kan mata med foderautomat/pellets, balling via doserpump, nopox via doserpump, nitratfilter via profilux, ATO via tunze från en 70 liters påfyllnadsfack i sumpen och belysning via inbyggd styrdator i ramperna.

Målet med denna tråden är att försöka få tips till att utveckla och för att presentera automatisering av underhåll och diverse som gör att akvariet kan stå veckovis utan tillsyn. Har ni bra förslag på lösningar, egna lösningar som ni använder eller tips på vart man kan finna olika saker som underlättar så släng ut ett inlägg.

Just nu tittar jag på följande.

Automatiskt påfyllning från tvättstugan till akvariet, (skulle frigjort 70 liter till refugium/DSB), 

Automatiskt skrapning av frontruta, väntar på MAOI men verkar aldrig komma, någon som vet vad som sker?

Automatisk matare som matar nori, förhoppningsvis styrbar från styrdator på ett eller annat sätt.

Automatiskt styrning/möjlighet att kontrollera cirkulationspumpar via profilux.

Först det första.. 

 

Min tanke gällande automatisk påfyllnad från tvättrummet: Det är en sträcka på cirka 15 meter. Jag har tänkt mig att dra osmos-slang i en kabelkanal längs med taket/vägg och så styra påfyllning med en censor som i sin tur styr påslag av ström till en pump som sköter vattentillförsel ELLER installera en webbkamera över sumpen som är styrbar så att man kan se hela sumpen och så koppla pumpen rakt in till en socket på profiluxen som jag bara kan slå av och på samtidigt som jag ser att pumpen fyller på. 

Problem som jag tänker på är: Rädd för hävert då påfyllnadsakvariet som står på tvättstugan (240 liter) står över 100 cm över golvet. Skulle tror det står på en höjd av 140 cm. Hur förhindrar jag hävert efter att jag har slagit av pumpen om sumpen står på marknivå? 

För det andra...

Bara väntar och väntar.. vet inte när MAOI kommer med sin lösning och får inte längre något svar. Någon annan som vet vad som sker?

För det tredje...

Jobbar tillsammans med en designer/uppfinnareverkstad på att bygga något som kan mata hela noriark i sekvenser med hjälp av motor utan att fasta p.g.a. fukt. Får se vad vi får till. Om det finns en produkt där ute som gör att vi slipper projektet så är det väldigt bra. Sänd gärna tips. :D:D

För det fjärde.. 

Vilka pumpar är styrbara/kontrollerbara via profilux? Just nu har jag en hel del jebao som styrs med egna kontrollers men de stoppar och startar inte igjen vid t.ex. strömavbrott. Skulle behöva några pumpar som kan styras via profiluxen. Då tänker jag både kontroll så att de är aktiva och flödet som det ger. Detsamma gäller returpump osv.. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenpåfyllning:

jag hade tänkt ha mitt inkommande till osmosen kopplat med en magnetventil. När givare i färskvattenbehållaren ger signal så fylls vatten på. Detta bryts sen av ytterligare en annan givare ( kommer ha dubbla i toppläge). Dessutom skall magnetventilen kopplas till Profilux grenuttag så den slås av på tid, tror det skall finnas en sån funktion. 

Dessutom har jag köpt auto shut off valve och flottörventil. Möjligt att det inte kommer användas då jag hade ett annat upplägg innan men återstår att se när jag sätter mig in i funktionerna igen. 

 

Pumpar:

När jag skrev med Fish street så skulle dom klara 15-25 timmar utan att glömma programmet. Går dom verkligen inte igång igen. 

Profilux skall väl ha program/styrning för Tunze och Ecotech. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kimozabe sa:

Vattenpåfyllning:

jag hade tänkt ha mitt inkommande till osmosen kopplat med en magnetventil. När givare i färskvattenbehållaren ger signal så fylls vatten på. Detta bryts sen av ytterligare en annan givare ( kommer ha dubbla i toppläge). Dessutom skall magnetventilen kopplas till Profilux grenuttag så den slås av på tid, tror det skall finnas en sån funktion. 

Dessutom har jag köpt auto shut off valve och flottörventil. Möjligt att det inte kommer användas då jag hade ett annat upplägg innan men återstår att se när jag sätter mig in i funktionerna igen. 

Det är likt hur jag har tänkt mig. Men har du allt på samma nivå så du slipper risk för hävert? 
 

4 timmar sedan, Kimozabe sa:

 

Pumpar:

När jag skrev med Fish street så skulle dom klara 15-25 timmar utan att glömma programmet. Går dom verkligen inte igång igen. 

Profilux skall väl ha program/styrning för Tunze och Ecotech. 

 

Mvh

Kim

Det är inte det att pumparna glömmer inställningarna. De startar inte alls. Man måste plocka ut dem, rengöra dem och så ta ut och i sladden många gånger innan de går igång igjen.

När du säger styrbart med t.ex. tunze menar du då att man kan styra pumpens flöde genom profiluxen och i så fall hur? Vilken Connection är det då som används?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kommer ha allt mer eller mindre o samma nivå. 

Läste igenom ditt inlägg igen. Hur fyller du på vatten idag då? Trodde att du hade en behållare som fungerar idag och att du bara behövde autopåfyllning av denna?

 

Tar jag ut strömmen från mina rw4:or så startar dessa upp automatiskt när dom får ström. Jag har inte provat att stänga av en längre tid utan det rör sig om 5-10 minuter. 

Går dina inte igång ens på den korta tiden?

 

Jag har inte satt mig in i hur Tunze fungerar (bara för mig att jag sett den nämnas på ghl's hemsida) men Vortech har en modul som måste köpas till sedan laddar man upp program etc precis som i reeflinken. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Jag har flera av projekten du nämner på gång och jobbar också just nu med ett system som ska fylla (två akvarier) från min RO/DI i tvättstugan.

En viktig sak att tänka på är att temperera vattnet innan man pumpar det till akvariet annars riskerar man kondens på slangarna.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kimozabe sa:

Ja, jag kommer ha allt mer eller mindre o samma nivå. 

Läste igenom ditt inlägg igen. Hur fyller du på vatten idag då? Trodde att du hade en behållare som fungerar idag och att du bara behövde autopåfyllning av denna?

 

Jag har en 70 liters refill kammare i sumpen som styrs av ATO och det är den kammaren jag skall koppla till min reserv i tvättrummet. Reserven är på 240 liter men kan byggas ut till 1000 liter. Så man kan vara på semester en stund ;) MEn reserven på tvättstugan står mycket högre än sumpen och om en pump går på så stoppar inte häverten. Må finna en lösning på det.

 

10 timmar sedan, Kimozabe sa:

 

Tar jag ut strömmen från mina rw4:or så startar dessa upp automatiskt när dom får ström. Jag har inte provat att stänga av en längre tid utan det rör sig om 5-10 minuter. 

Går dina inte igång ens på den korta tiden?
 

Nej de stoppar helt. Jag använder nu ström ut och in på kontrollern som start/stop för pumparna när de har stannat och det är inte alltid de startar då heller.

Söker därför efter nya pumpar som är fullt styrbara genom profiluxen.

 

10 timmar sedan, Kimozabe sa:

 

Jag har inte satt mig in i hur Tunze fungerar (bara för mig att jag sett den nämnas på ghl's hemsida) men Vortech har en modul som måste köpas till sedan laddar man upp program etc precis som i reeflinken. 

 

Mvh

Kim

SKall undersöka det lite vidare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, petnym sa:

Intressant. Jag har flera av projekten du nämner på gång och jobbar också just nu med ett system som ska fylla (två akvarier) från min RO/DI i tvättstugan.

En viktig sak att tänka på är att temperera vattnet innan man pumpar det till akvariet annars riskerar man kondens på slangarna.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Det var ett bra notat. Det har jag inte tänkt på alls. Tror du det behovs även när slangarna är inomhus? I kabelkanaler/rör? Typ rör i rör system? Oavsett vilken typ av slang? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ett bra notat. Det har jag inte tänkt på alls. Tror du det behovs även när slangarna är inomhus? I kabelkanaler/rör? Typ rör i rör system? Oavsett vilken typ av slang? 

Man brukar ha isolering kring kallvattenrör för att slippa kondens på rörens utsida. För vår tillämpning är det väl enklast att tappa upp det nytillverkade RO-vattnet i en behållare några timmar innan det pumpas till akvariet.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, petnym sa:


Man brukar ha isolering kring kallvattenrör för att slippa kondens på rörens utsida. För vår tillämpning är det väl enklast att tappa upp det nytillverkade RO-vattnet i en behållare några timmar innan det pumpas till akvariet.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Ja men jag tänkte om slang/rör ligger lågt (golvnivå) så blir det kanske en del vatten kvar i slangen som i sin tur kan orsaka kondens?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket vågar ni lita på tekniken? Jag har ett 720+200l stående i vardagsrummet som jag håller på att automatisera. Närmaste vattenkälla är köket där jag använder en splitter på diskmaskinsvattnet för att få vatten i en vanlig trädgårdsslang. Det finns inget avlopp i golvet någonstans i närheten.

 

En sak jag vill automatisera är vattenbytena, men.. det känns lite väl farligt att automatisera direkt från fasta vattnet (med t.ex. relä) oavsett om det är till förvaringskärl eller direkt i ett akvarium. Skulle det av något skäl råka fastna så kan det ju bli enorma vattenskador.

 

Dom flesta relä verkar ha att utan ström så stängs dom och ja.. hur nojjig ska man vara egentligen?

 

 

Ändrat av Xanrag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska använda en magnetventil för att öppna/stänga fån vattenledningen bör du sätta ett förfilter innan magnetventilen (Tunze har ett t.ex.)

för att förhindra rost eller annan debris fastnar i magnetventilen och hindrar den från att stänga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Xanrag sa:

Hur mycket vågar ni lita på tekniken? Jag har ett 720+200l stående i vardagsrummet som jag håller på att automatisera. Närmaste vattenkälla är köket där jag använder en splitter på diskmaskinsvattnet för att få vatten i en vanlig trädgårdsslang. Det finns inget avlopp i golvet någonstans i närheten.

 

En sak jag vill automatisera är vattenbytena, men.. det känns lite väl farligt att automatisera direkt från fasta vattnet (med t.ex. relä) oavsett om det är till förvaringskärl eller direkt i ett akvarium. Skulle det av något skäl råka fastna så kan det ju bli enorma vattenskador.

 

Dom flesta relä verkar ha att utan ström så stängs dom och ja.. hur nojjig ska man vara egentligen?

 

 

Man ska vara nojig, tycker jag. Dubbla givare (en lite högre än den andra) och dubbla ventiler i serie för att få högre säkerhet. Speciellt om du har karet i ett vardagsrum.

Sen kan man även ha ett fuktlarm under karet som stänger av allt om det blir läckage. Gärna med ljudalarm kopplat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis @Slanten

 

Dubbla givare, magnetventiler som går på tid, ball valve och auto shut off valve som stryper vattnet när det når en viss nivå. 

 

Då jag inte har möjlighet att ha osmosen i ett badrum eller liknande kommer jag dessutom ha min osmos i en behållare med ytterligare nivågivare så skulle den börja läcka så kommer vattnet slås av. 

 

Det känns som att om alla dessa skyddsnät skulle strula på en och samma gång......ja då är det helt enkelt meningen att man ska få vatttenläckage enligt högre makter. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Re @Slanten och @Xanrag

 

Jag var inne på att ha automatiska vattenbyte tidigare. Anledningen till att jag har valt bort den funktionen är att "slaskröret" som jag skulle dra hade fått legat dolt bakom hela köket och ett läckage i röret hade inneburit mängder med vatten på golvet. 

Dessutom så började jag tänka på risken (även om den kanske är minimal) med om där skulle bli översvämning pga kraftiga regnfall / stop i samlingsledningen så att vattnet kanske tryckte in i lägenheten och vidare in i akvariet, jag bor på första våningen. 

 

Tycker det är rätt smidigt att bara rulla ut en slang och starta pumpen för tömning, har badrummet precis vid karet. Rulla ihop slangen, slå på pumpen som fyller på med färdigblandat saltvatten. Klart. 

Men visst, har man förutsättningar så kanske med backventil monterat, jag tror absolut på att ju lättare underhåll är att utföra ju större chans blir det gjort. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror absolut på att ju lättare underhåll är att utföra ju större chans blir det gjort. 

Kanske aningen off-topic, men det var just så min tanke var då jag skaffade en http://www.reefloat.com/index.php/products/auto-water-changer-units
Rent teoretiskt så tar det längre tid att byta vatten med en sådan än om jag släpar pumpar och plastkar och byter 'som vanligt' (jag har 93-litersvarianten som tar fyra timmar), men min arbetsinsats är flera gånger mindre än vid ett vanligt byte.
Jag har den på en Biltemavagn, så arbetet är att hälla i salt, dra fram den, sätta i kontakten, och sedan dra undan den och tömma den (via hävert).
Fördelen är att det inte är en (semi)permanent installation, utan den är fullständigt lös och mobil.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BatmanGefle

Hade jag inte haft tillgång till badrum precis vid karet och utrymme för behållare till färdigblandat saltvatten hade kanske detta varit ett alternativ. 

 

Kollade på videon, är inte riktigt hundra med på hur den fungerar :) 

2 sektioner i behållaren? Tömmer först, fyller på sen?

Så fall krävs det ju en behållare för tex 200 liter och det rullar man inte runt med hur som helst / förvarar :D 

Om där inte är 2 sektioner, hur separeras nytt och slaskvatten? 

Jag har väl inte jättebråttom när jag kommer utföra vattenbyte men 4 timmar för 100 l.....iofs kan man göra annat underhåll under tiden 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Problem som jag tänker på är: Rädd för hävert då påfyllnadsakvariet som står på tvättstugan (240 liter) står över 100 cm över golvet. Skulle tror det står på en höjd av 140 cm. Hur förhindrar jag hävert efter att jag har slagit av pumpen om sumpen står på marknivå? 
 

Enkelt löst. I din reserv sätter du en avstickare på påfyllnadsslangen, en bit över högsta nivå i påfyllnadskärlet. En liten returslang som slutar över vattennivån. Inte för tunn - kanske 6 mm invändigt. När du pumpar så kommer vatten att rinna ut där - tillbaks till påfyllnadstanken. När du slutar pumpa sugs luft in och häverten bryts

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en enda sektion, så nytt och gammalt blandas (så, i mitt fall, blir inte 93 liter bytt, utan ca 80-83 liter om jag minns rätt. Detta för jag kopplar ju in de 93 litrarna som en del i systemet, så det blir ju 93 liter av 93+580 liter (min tankvolym) som blir 'nytt' vatten)... Jag är kass på att förklara detta enkelt i text, men du fattar nog.
Jag vet att vissa anser att detta inte är ett 'tillräckligt bra' sätt att byta vatten, men jag anser att då det blandas under fyra timmar så får du allt nytt vatten komplett in i systemet, och saltet i de tio någonting litrarna som blir 'spill' bjuder jag på, för bekvämligheten överväger...
Det sitter en liten pump i behållaren som går i 60s och är av i 60s, och då allt är tätt så blir det hävert som suger in vatten från tanken in i behållaren. Det är ju en felkälla om tätheten skulle gå förlorad och häverten brytas (för pumpen slås ju inte av för det) så jag är hemmavid då den står och byter, för då hör jag larmet från osmolatorn vid hög vattennivå i sumpen) men hittills har det aldrig hänt. Och det är inget kraftigt flöde på pumpen, så OM det skulle hända har man gott om tid att reagera.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kimozabe sa:

Istället för att fylla på en behållare som sen ska fylla på en annan behållare kan du väl lika gärna lägga givarna i din 70 liters och fylla på den direkt?

Mvh

Kim

Det är inte det som är frågan. 

 

Det går att göra så men med rinnande vatten finns risk för överfyllning. Jag vill ha möjligheten att styra det samtidigt som jag har översikt visuellt och då är problemet hävert från det ena akvariet ner till det andra.

Och jag vill inte ha vatten "liggandes" i rören som går i taket utan det skall kopplas på vid behov och vara passivt i alla andra lägen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, Lasse sa:

Enkelt löst. I din reserv sätter du en avstickare på påfyllnadsslangen, en bit över högsta nivå i påfyllnadskärlet. En liten returslang som slutar över vattennivån. Inte för tunn - kanske 6 mm invändigt. När du pumpar så kommer vatten att rinna ut där - tillbaks till påfyllnadstanken. När du slutar pumpa sugs luft in och häverten bryts

 

MVH Lasse


Har jag förstått det du tänker riktigt.

En form av Y-splitt från pumpen i reserven som är högt upp (240 litern) där en del går ut till osmosfacket under displayakvariet via tak och väggar samtidigt som den andra delen går tillbaka till reserven. Utblåset till den delen som går tillbaka måste vara över vattnet. 

Det betyder att vatten kommer att pumpas genom bägge utgångarna? I samma flöde? 

Jag tänke så först men slog det ifrån mig för jag trodde att vattnet då skulle ta "enklaste" vägen och eftersom utloppet till returslangen då skulle blivit cirka 15 meter kortare än påfyllnadsdelen så trodde jag att allt vatten skulle gå ut där. Men det kanske fördelar sig jämt?

Vad tror du om förslag på pump/slang? Jag hade först tänkt mig en vanlig ATO t.ex. tunze men den blir kanske allt för svag och osmosslang/silikonslangen bli kanske för liten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...