Gå till innehåll

skölja sanden till dsb?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Börjar dra ihop sig och dags att förbereda sandbädden till mitt kar har införskaffat sand, 0,5-1,2mm ren calcium(ciklidsand heter den), sanden ska normalt sköljas innan användning står det på den, men är det någon bra idé egentligen? Provade skölja lite nyss och det blir ju en väldigt vit dimma som sköljs ut, men är inte det bara de allra minsta partiklarna som sköljs bort? Lite behöver man kanske skölja för att inte hela karet ska "dimma" igen fullständigt när det fylls, men det finns väl inte någon annan anledning? Det kan ju inte vara något som är skadligt eller?

@jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog skölja den som när jag sköljer vanlig sand. I en hink och duschen nedstoppade i hinken. spola så vattnet går över kanten (att ha hinken i badkaret är bra). När det är rimligt rent - färdig

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller också på att sätta upp ett kar, hur hade du tänkt får liv i sandbädden eftersom du inte använder levande sand från start? Tänkt att det ska migrera från levande sten eller har du något startkit att rekommendera?

 

Jag har googlat lite och det finns i amerikat saker såsom DSB Starter Kit och boosters av olika slag med olika organismer.. skulle inte säga nej om det fanns något liknande i Sverige med lite rörmask, små brittle stars m.m.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja som jag förstått så kan levande sand möjligtvis snabba upp uppstarten för sandbädden men är inte alls nödvändigt, viktigast är att se till så att förutsättningarna för bakterierna blir rätt, dvs djup och kornstorlek. Sen kommer sandbäddens område koloniseras av de bakterier som får rätt förutsättningar, men visst tar det tid innan den fungerar fullt ut....
Levande sand finns att köpa i de flesta saltbutiker om du vill köra med levande sand, men priset skiljer en del.... .

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm nej just bakterierna tror jag inte blir något problem, det brukar naturen lösa av sig själv magiskt i akvarium på något sätt, det är mer allt småkryp som ska bo i de övre lagren jag tänker på så att man kan ha saker som en sandvändande sjöstjärna utan att den svälter ihjäl och dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man, men siporax är väl använt under aneorobiska förhållanden i andra applikationer? Vissa kör väl filter med långsam genomströmning och siporax eller minns jag fel....
Nåja, jag kör utan siporax i min, ska bara skölja all sand....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep - det görs reklam för detta - men det verkar som medaljen har en baksida. Kollade med Randy Holmes Fairly på reef2reef. Även han tror inte det påverkar negativt men han hade heller aldrig sett så höga koncentrationer. Det jag hade - över 7000 ppb kan ju vara en feltest men innan hade jag stadigt ca 1000 ppb så något gör det i alla fall

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MattiasN körde enligt ovan med "0,5-1,2mm ren calcium(ciklidsand heter den)" medan jag valt ATI Fiji White S 0,3-1,2mm som jag läst bra recensioner av. (enligt hypen 99,6% kalcium- och magnesiumföreningar)


Jo jag har sett det. Men undrar om fabrikatet. Finns flera som säljer ciklidsand, men jag hittar ingen innehållsförteckning. Eller är allt som heter ciklidsand ren kalcium?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...