Gå till innehåll

NaCl-fritt salt?


Johan Svensson

Rekommenderade inlägg

Jag är fortfarande övertygad om att det är så.


Men på vad grundas att Grotech's mineralsalt är till för sötvatten och inte kan användas till saltvatten? Det står ju att det är till för att "re-mineralize" RO vatten. Undrar mest eftersom jag har kört den själv i snart ett år och med enbart positiva resultat. Jag kör inte med någon övrig balling, buffrar endast KH. Calcium och Magnesium behöver jag inte buffra längre och både sps, lps och knappar/skivor växer så det knakar samt allt mina testresultat från både Triton lab och Marinlab ser väldigt bra ut på strontium, kalium, jod, bor, och dom allra flesta spårämnen och mineraler.

Om det var en ren sötvattensprodukt så borde det väl inte funka alls i saltvatten tycker man.
Skulle väldigt gärna se att fler tillverkare listar vad deras produkter innehåller, Aquaforest hymlar inte med nånting och det vinner man nog mycket på i längden.

/Ola
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju på grund av att kalciumklorid + bikarbonat lämnar NaCl som biprodukt man behöver komplettera upp det till "riktigt" havsvatten.

Om man inte tillsätter Kalciumklorid kan det inte bildas något överskott av natriumklorid och det finns ingen anledning att tillsätta mineralsalt.

Om det är avsett att remineralisera sötvatten borde det innehålla mest kalcium- och magnesiumklorid.

I saltvatttensakvaristiken brukar man inte "mineralisera" osmosvattnet. Det beror på att mängden vatten som avdunstar beror på temperatur och luftfuktighet och det varierar ju oberoende av vad som händer i karet. Vi vill ju tillsätta de ämnen som förbrukas i karet.

Jag har läst många böcker om saltvattensakvaristik + en hel del på nätet och aldrig sett någon artikel som beskriver en sådan metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotech själva säger följande

 

Citat

As often the tap water quality is not sufficient for the aquaristical use, it is often necessary to use a reverse osmosis unit or an ion exchanger.
In this case all minerals and trace-elments will be eliminated from the water.
By adding 1 table spoon Mineral pro per 10 l water this will be remineralized, that means that the essential minerals and trace-elements will be readded to the water.

 

Det är klart att du kan använda detta för göra ett bra sötvatten av RO vatten också men de menar att det skall användas till saltvatten. för min del är det lite kaka på kaka eftersom du remineraliserar ditt vatten med råge när du blandar in din saltblandning i RO vatten.

 

Se på doseringen - den är en tesked på 10 liter vatten - det vill säga det är ett starkt preparat. Skulle nog kunna sätta en slant på att det är deras premix som de har hittat en ny användning för :9

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kanske anser att det är nödvändigt att mineralisera RO vattnet igen. Jag personligen tycker inte det är nödvändigt med detta tillägg. Men det skadar givetvis inte - några spårämnen kommer ju med - speciellt om mam använder RO vatten som top off. Att använda det för RO vatten som man skall använda för att tillverka saltvatten med anser jag dock vara helt onödigt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder det alltså till att remineralisera osmosvattnet som fyller på avdunstat vatten. Tillsätts alltså inte i nyblandat saltvatten vid vattenbyten.

Det är säkert bra. Då är det en annan typ av mineralsalt inte ett NaCl-fritt salt som kan användas i Ballingrecept för att motverka jon-obalansen.




/Johan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...