Gå till innehåll

Problem med Sps


Danijel

Rekommenderade inlägg

Mina koraller har mått bra fram till nyligen , senaste typ två veckor. Alla värden är bra Ca 450-440 Mg ca 1500 KH 7, nitratet lite högre än tidigare selifert mellan 5-10.Det jag har ändrat är att jag ville buffra upp KH så jag har köpt Grotechs KH  och har även köpt deras mineralsalter för osmos vatten , innan körde jag ren osmos vatten som jag fyllde på med. Har även höjt ljus styrkan på min AI prime lampa till 80% på blå ljusen  har haft 55 på det vita ljuset även på Uv, rött 25 grönt 20.Nu till min fråga om man kan se på bilderna där det är en hysterix som blivit ljus i basen på stammen men även i mitten på vissa äv grenarna. Har även en acro som jag tror är en valjda dock ej säker där topparna är ljus gula alla andra lps och en mjukkorall mår bra , har en acro hyachintus som ser bra ut. Kan det vara ljuset , eller bränt dem med tillsatserna eller svängningen med KH där jag vid första gången jag höjde den fick upp till 10 från mina 7. Ser inga djur heller under dagen i allafall

/Danijel 

IMG_3072.JPG

IMG_3075.JPG

IMG_3077.JPG

IMG_3079.JPG

IMG_3080.JPG

IMG_3081.JPG

IMG_3082.JPG

Ändrat av Danijel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plattmaskar ger sig i regel på acroporor och då vid basen. De där ser ut att vara svajigt KH eller något annat ämne. Hur håller du KH kalcium och magnesium på jämn nivå? Hur ser de värdena ut?

Näringsvärden? Du råkar inte ha gjort ett tritontest eller liknande och har fått utslag på tungmetaller? Hade väldigt liknande problem när jag hade ten och koppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du haft svängning på 3 enheter i KH har du nog boven där. Det rimmar också med att andra sps ser ok ut. Vissa tål en del svängningar andra tar månader på sig att reparera sig även vid mindre svängningar.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med Mg gör jag ingenting då det är stabilt och det verkar hålla i sig 1450-1500 och det räcker med battenbyten.Även KH hat varit stabilt runt 7 ville öka till runt 8 för att ha marginal. Måste ha doserat för mycket och KH gick upp till ca 10 om det ni är KH som spökar dem delar som är vita är dem döda eller kan dem återfå sin färg , vad skall jag göra?

/Danijel 

Ändrat av Danijel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...