Gå till innehåll

Heniochus Acuminatus


Wotan

Rekommenderade inlägg

Hej

Har ju diskuterats lite tidigare om vimpelfiskars revsäkerhet. Har hittat en ganska billig Heniochus Acuminatus och man blir ju lite sugen. Någon som har egna erfarenheter eller andras erfarenheter att dela med sig el. andra allmänna åsikter... Sedan undrar man hur säkert det är att den har blivit rätt artbestämd, vet ej hur svårt detta är med dessa... En liten impuls jag fick som kanske kan sluta illa för annat i karet :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vimpelfiskar är alltid en chansning Heniochus Diphreutes skall vara revsäker medan H. Acuminatus inte skall vara det. De är svåra att artbestämma. Jag hade en H. Diphreutes som inte var revsäker men å andra sidan kanske det egentligen var en H. Acuminatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusig bild, det är detta jag menar :). Tyvärrr så blir det en beställning på distans så jag kan inte undersöka dem själv, man får ta och välja bort dem för tillfället...

Det är jäkla svårt att se skillnader alltså. Har försökt titta på Jockes beskrivning men misslyckats, man måste kanske se dem live. Dessa foton är ju tex lite svåra att se på...

http://www.wetwebmedia.com/heniochu.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en erfaren akvarisat sa till mig att fisken diphreteus eller va den hette...är revsäker förutsatt att den matas ofta..

i hans mega kar rörde dom inge akoraller eller rörmaskar 0sv

Så är det med rätt många fiskar, de är opportunister och är de mätta och belåtna på det som singlar ned från ytan så nöjer de sig, men så åker man på semester....:död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tändes hoppet igen av Ingvar :)... En undran är om din tankstorlek också kan spela in i deras beteende mot koraller, du har ju rätt så stor tank, eller?

Ja jag har 3000l men massor av lägre djur. Jag matar med foderautomat. Små mänger 8 gånger per dag, men även innan när jag matade en gång per dag så rörde de inget. Jag har fött upp dom sedan de var små, växer otroligt snabbt. De vill även ha en del grönt plockar på levande stenen (kanse småkryp) men äter med fötjusning Spirulin och även en del Juliam Sprungs alger. De är mycket lättfödda. Om du skaffar och det inte går så skicka dom till mig. De skall helst gå i stim och jag har bara 2 st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade också ett par acuminatus som aldrig rörde några koraller, dom nafsade lite på rörmaskarna men annars va det ingen fara, matar tre gånger per dag.

kanske är så att vissa individer är hyfsat reef safe och andra inte, men med den här arten är det nog ren tur om man får en som inte käkar upp halva revet för en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Vimpelfiskar är alltid en chansning Heniochus Diphreutes skall vara revsäker medan H. Acuminatus inte skall vara det. De är svåra att artbestämma. Jag hade en H. Diphreutes som inte var revsäker men å andra sidan kanske det egentligen var en H. Acuminatus.

Efter att ha letat igenom alla butikers lagerlistor under en lång tid funderar jag på om någon har sett Heniochus diphreutes i butik någon gång?

gallery8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...