Gå till innehåll

Reefer 450


Christian_N

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Äntligen är jag på banan igen! Efter ett rätt rejält bakslag där dom flesta koraller dog efter flytten så börjar det se bättre ut. Har börjat med några Milka och Hysterix för att få igång förbrukningen på Ca, Mg och Kh och det närmar sig. Snart kan jag köra igång med Core7 och börja sätta i lite annat fint med. 5a0fe56aa4522_2017-11-1021_39_16.jpg.f39177c0df41bad1394498586047f52f.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då var jag igång med Tritons Core7 ”Other Method” och jag har börjat lågt. Doserat 1ml ur varje flaska en vecka och såg en tendens till att det höll på att sticka iväg i Kh och trodde jag skulle få stänga av doseringen nån dag. Men jag hade is i magen och mätte både före och efter dosering före 8,1 efter 8,2 och nu verkar korallerna vara på gång för nu ser jag att kurvan är på väg neråt. För igår efter dosering så låg förbrukningen på 8,0. Tänker vänta till söndag och se hur det ser ut om jag ska öka på doseringen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu har ju mitt kar tuffat på ett tag. Kör med Core7 för fullt nu och fyllt på med lite mer koraller. Det blev faktiskt en lampa till då jag tyckte att jag hade lite mörkt i karet :) Jag går i tankarna på att köpa mig en algreaktor då jag brottas med lite höga värden på nitrat och fosfat. Om någon har erfarenhet av det så får man gärna dela med sig! Slänger med en bild hur det ser ut i dagsläget. 

 

613A0B08-31E3-4350-904A-B5EC879526C0.jpeg

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det blev ett inköp av en algreaktor! Köpte den som 40-års present till mig själv :) Köpte först modellen som heter MR220 men insåg snabbt när jag fick hem den att den blev alldeles för stor! Så jag tog med mig den ner till Kungsbacka och bytte mot den minsta modellen. Hade jag inte haft min Rollermat så hade den stora passat mycket bättre. Men som ni ser på bilden så är det bra trångt i sumpen! 

 

BE5CFF29-760B-4CC6-9344-A2D98DD9740F.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian_N sa:

Det blev ett inköp av en algreaktor! Köpte den som 40-års present till mig själv :) Köpte först modellen som heter MR220 men insåg snabbt när jag fick hem den att den blev alldeles för stor! Så jag tog med mig den ner till Kungsbacka och bytte mot den minsta modellen. Hade jag inte haft min Rollermat så hade den stora passat mycket bättre. Men som ni ser på bilden så är det bra trångt i sumpen! 

 

BE5CFF29-760B-4CC6-9344-A2D98DD9740F.jpeg

Ser bra ut! Jag har spetsat in mig på en sådan jag också. Vilken pump kör du till den? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Datzun sa:

Ser bra ut! Jag har spetsat in mig på en sådan jag också. Vilken pump kör du till den? 

Ja.. jag är nöjd! Nu hoppas jag bara på att få ner mina höga värden. Dom har verkligen dragit iväg det senaste. För tillfället så kör jag med en liten pump på 1200L/h. Den ska räcka gott och väl men har ändå beställt en ställbar pump där jag kan reglera flödet lite bättre. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Matarpumpen är nu utbytt på algreaktorn till en styrbar Jebao DCP-3000. Känns som att algerna fick lite bättre skjuts när jag fick lite mer flöde. Kör den för tillfället på 1500L/h. Vilket är rekommenderat maxflöde för den modellen jag köpt. Jag gick medvetet på en lite större pump i fall man kan ha behov av den till något annat i framtiden. 

Ändrat av Christian_N
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland har man tur!!

Igår så höll jag på med karet, sumpen och skummaren. Allt flöt på och fungerade felfritt som det brukar. När jag öppnar till sumpen på eftermiddagen så har skummaren lagt av. Det visar sig att pumpen gett upp. Som tur är har jag vid ett tillfälle varit förutseende och köpt en extra pump för just att en sån här grej ska hända :) Byter pumpen och allt funkar som det ska igen. 

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu ligger man i solen och vet att karet i stort sett klarar av sig själv :) Har inte varit hemma på en vecka nu. Men jag har min automatiska matare, min temp slår på/av automatiskt med min styrning jag satt i, min algerreaktor håller mitt No3 och Po4 under kontroll, min ATO har i stort sett 70L att ta av och mina LED-lampor med styrning som fungerar felfritt. Riktigt nöjd med att jag kan lämna karet och vet att det fungerar. Och allt detta utan en Apex- eller Ghl-dator. ;) Även om jag sneglar på en GHL Profilux 4. Men det är egentligen inget större behov av det. 

 

Sen har ju faktiskt morsan och farsan tagit en titt på det dom gånger dom tagit in posten men allt funkar ju. Sen kliar det ju lite i fingrarna att man inte kan pilla något med det just nu. 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, irwin_fletch sa:

En alkatronic på det och du kan vara borta ett halvår om någon fyller på mat och balling =)

Det hade ju varit nåt också! Kanske kan vinna en till nästa år. Kör ju med Tritons Core7 så dom står sig rätt länge :) istället för balling. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Dags för en liten uppdatering! 

 

Karet tuffar på.. har börjat få ner både nitrat och fosfat nu. Det känns riktigt skönt i alla fall. Har tidigare legat väldigt högt i nitrat, över 50 med Red Seas No3 Pro test. Men algreaktorn har gjort nytta för mig i alla fall! Nu är Nitrat nere på 8 och Fosfat ligger på 0,04! ÄNLTIGEN! Det har tagit sin tid. Får se om man kan klämma in några fler fraggar framöver. Men funderar på att lägga i lite mer sten så man kan få plats med mer. 

 

Slänger in senaste mätningen jag gjorde också om det kan intressera någon. Hade tyvärr ingen bra bild denna gången men kanske hinner uppdatera med en imorgon. 

 

Kh: 7,7 °dH

Ca: 425 mg/l

Mg: 1310 mg/l

No3: 8,00 mg/l

pH: 8,6 

Po4: 0,040 mg/l

Salt: 1,0260 psu

Temperatur: 25,4 °C

 

 

Ändrat av Christian_N
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Det kanske är dags för en uppdatering snart i den här tråden! Bra längesen jag skrev något! 
Karet rullar på.. dock tappade jag sugen lite förra sommaren men det har fått kommit tillbaka igen. Så nu läggs det faktiskt mer tid på att få ordning på det igen.
Nya LED-plattor är beställda till mina Coral Box Moon LED. Mest för att jag tycker att dom har gått ner i färg det senaste. Men vad kan man förvänta sig efter 13 timmars drift dagligen i tre år, snart 14.000 timmar. 

Funderar på att göra mig av med min Seriatopora Caliendrum då jag tröttnat på den och att den breder ut sig lite för mycket. 
 

Återkommer med bilder när jag är på plats för att fota 😃

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det här med bilder på karet sket ju sig. Men det kommer!

däremot kan jag hinta med bilder på min nya belysning. Bestämde mig för att byta ut mina 4 Coral Box Moon Led mot en Giesemann Aurora Hybrid. Känns som att jag har gjort mig ett bra köp. Vilken skillnad i ljus. Dock är den vit och det gillar jag inte så nu ligger frågan ute hos olika företag som sysslar med foliering då jag helst vill ha den svart. Hoppas på ett överkomligt pris 😃 Fick även mitt set för att kunna ha den stående på karet istället för att ha den hängande i taket över karet. Se bild för hur fästen ser ut. 

3B391F89-DFFA-44BE-B74A-07004B051071.jpeg

FB494B6E-0F8A-422A-8242-430DB98C7F25.jpeg

Ändrat av Christian_N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tillbaka offerter från två företag för foliering av belysning. Första svaret var från ett i Lidköping minst 2000:-. Andra svaret var från ett företag i Falköping 870:- + moms. Så valet faller på Falköping, även om det är lite resa så blir det billigare. Så snart kan jag få upp den nya belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen kom jag iväg med belysning till företaget som ska foliera den. Ser fram emot att se slutresultatet. Killen som skulle göra det sa att det blir nog en utmaning men en rolig sådan. Speciellt eftersom den har lite utformade spår. Bild kommer under nästa vecka när jag hämtat den. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...