Gå till innehåll

Maglofsters långsamma retur till hobbyn..


Maglofster

Rekommenderade inlägg

IMG_1698.jpg

IMG_1701.jpg

Har installerat min algreaktor och hoppas att det kommer funka. Ser nästan lite mörkt ut på bilden, men det är duktigt med lysdioder så det kommer inte avgöras på ljuset iaf :) Har även beställt KN03 för att kunna hålla upp nitratet. Kommer komplettera med en plastback som jag ställer reaktorn i, i den kommer jag lägga en Apex leak detector som bryter stömmen till pumpen vid eventuellt läckage.

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

Häftigt!

Är det en egen idé?

 

Häftigt: ja!

Egen idé: nej.

 

Jag såg den där svindyra reaktorn från Pax Bellum eller vad dom heter, men den storleken jag ville ha skulle bli på tok för dyr. Så jag funderade lite på att bygga en egen variant. Googlade lite och såg att fler haft samma fundering. Så jag testar just nu en lösning bygg på en Deltec FR1020, en reaktor på drygt 20 liter, och runtvirad 100W 2700K ledslang från Kina. För att få chaeton att hålla sig på plats har jag dragit några grova buntband (utan att klippa av den överblivna plasten på buntbandet) runt röret i mitten av reaktorn. Chaeton verkar fastna i dessa buntband och sedan sprida sig uppåt och nedåt från denna mittpunkt.

 

Detta är väl lite overkill kanske, med en såpass stor reaktor, men jag tänker att det ger lite mer utrymme att åka på semester och sådant samt att om man vill köra Tritonmetoden framöver så är det väl bra att ha nästa 10% av karets storlek i "refugium".

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Kan du få tag på ledband med röda LED (helst 630 - 660 nm) och dra runt också blir nog resultatet ännu bättre.

 

MVH Lasse

 

Tack för tipset Lasse!

Ja, jag hade faktiskt gjort det, syns på bilden längre upp i i tråden. Men dom blev så himla varma (FÖR varma). Så jag tog bort dom och just nu är det enbart vita. Funderade på om det gick att hitta nån varian med blåa och röda blandat. Nån grow light. Men inte hittat en tillräckligt lång (20 meter).

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag gjorde jag rent min algreaktor för första gången samt sköljde igenom chaeton lite. Hittade borstmask, asterina och poddar som fick vara kvar. Algerna har växt rejält mot vad jag plockade upp på Triton för drygt två veckor sedan. Däremot behövdes det inte skördas något, halva reaktorn är fortfarande tom. Att den verkar göra jobbet tycker jag mig ha bevis på genom att mäta fosfaten. När jag började med reaktorn var fosfatvärdet 0,34 enligt min Hanna. Nu är det 0,11 och då har jag matat ganska kraftigt senaste dagarna.

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, osby0479 sa:

Hur många timmar kör du reaktorn?
 

 

Jag kör 14 timmar på och 10 timmar av. Jag tänder 2 timmar innan DT släcks och släcker 2 timmar efter DT tänts. Jag har ca 1 timma skymning och gryning på DT så jag tänker att det är bra att ljusperioderna överbryggar varandra för att få bästa stabilitet.

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Maglofster sa:

 

Jag kör 14 timmar på och 10 timmar av. Jag tänder 2 timmar innan DT släcks och släcker 2 timmar efter DT tänts. Jag har ca 1 timma skymning och gryning på DT så jag tänker att det är bra att ljusperioderna överbryggar varandra för att få bästa stabilitet.

Du resonerar ju sunt - eller har du läst min tråd :):)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat på tre veckor (Hanna low range):

Vecka 1: 0.34

Vecka 2: 0.11

Vecka 3: 0.00

 

Jag TROR att min algreaktor gör jobbet ganska bra.

Däremot går inte nitrat ner speciellt mycket än så länge. Ligger fortfarande nånstans mellan 100 och 50 enligt Salifert. Vad säger du @Lasse ?

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen har jag aldrig kommit överens med Salifert :) Testa ett annat märke. Själv har jag använt Red Seas Pro. Med hjälp av det kan jag få en någorlunda uppfattning - i alla fall om jag ligger under 4 eller över, men nitratmätning är lie av trolleri. Du har ju ett nytt system så du kan ha spår av nitrit i systemet - det påverkar din nitratläsning ganska rejält. har du 0,1 i nitrit så kan du läsa minst 5 till 10 i nitrat - bara på grund av denna låga nitrithalt. Lite beroende på vilket märke. Fauna Marin har en faktor på 50 enligt dem själva men det kan tydligen variera mellan märkena.

 

Se upp nu så du inte får fosfatbrist - i en lång tråd på R2R (två faktiskt) har vi diskuterat vad som startar ett utbrott av Cyanobakteriers mattor. Åtminstone jag hävdar med en dåres envetenhet att mattbildandet start beror på brist av något ämne - oftast N - men brist på alla ämnen som behövs för förökning och cellbyggnad kan skapa den här "jellyn" som utger basen av mattorna. Ganska ensam om detta just nu - och det är inga småpojkar som deltar - men vi får väl se :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Maglofster sa:

Fosfat på tre veckor (Hanna low range):

Vecka 1: 0.34

Vecka 2: 0.11

Vecka 3: 0.00

 

Jag TROR att min algreaktor gör jobbet ganska bra.

Däremot går inte nitrat ner speciellt mycket än så länge. Ligger fortfarande nånstans mellan 100 och 50 enligt Salifert. Vad säger du @Lasse ?

Om du har så högt nitrat så är det svårt att mäta nedgången för testet är för trubbigt. Om algerna växer så konsumerar dom nitrat, det kan du va helt säker på, så detta är mer ett mätbekymmer. Det är dessutom så fint att makroalger tar mkt mer kväve jämfört med fosfor jämfört med tex bakterier. Kvoten N/P som makroalger tar upp varierar en hel del men ligger oftast runt 80/1.

Så har du förbrukat  0.34 ppm Fosfat på bara alger (ej säkert men vi antar det nu), så har du konsumerat mha algerna 0.0035 mol fosfat/l. Då har du förbrukat 0.0035X80 mol/l nitrat=0.28 mol/l nitrat. Det motsvarar 17.4 mg/l nitrat. Så hade tex 75 mg/l innan har du nu cirka 58 ppm nitrat. Dvs, du kommer inte märka det på ett test när du ligger i området 50-100...men sen när du kommer ner till 0-10, då kan du upptäcka denna konsumption med mätning, och där är enligt mig red seas test bättre och med högre upplösning, än salifert i detta område. 

 

/Jonas R

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Personligen har jag aldrig kommit överens med Salifert :) Testa ett annat märke. Själv har jag använt Red Seas Pro. Med hjälp av det kan jag få en någorlunda uppfattning - i alla fall om jag ligger under 4 eller över, men nitratmätning är lie av trolleri. Du har ju ett nytt system så du kan ha spår av nitrit i systemet - det påverkar din nitratläsning ganska rejält. har du 0,1 i nitrit så kan du läsa minst 5 till 10 i nitrat - bara på grund av denna låga nitrithalt. Lite beroende på vilket märke. Fauna Marin har en faktor på 50 enligt dem själva men det kan tydligen variera mellan märkena.

 

Se upp nu så du inte får fosfatbrist - i en lång tråd på R2R (två faktiskt) har vi diskuterat vad som startar ett utbrott av Cyanobakteriers mattor. Åtminstone jag hävdar med en dåres envetenhet att mattbildandet start beror på brist av något ämne - oftast N - men brist på alla ämnen som behövs för förökning och cellbyggnad kan skapa den här "jellyn" som utger basen av mattorna. Ganska ensam om detta just nu - och det är inga småpojkar som deltar - men vi får väl se :)

 

MVH Lasse

Du är inte ensam Lasse. Det finns en jättefin studie som jag referat här på SG som beskriver tänkbara mekanismer till varför låga näringsvärden kan trigga cyano. Som du vet hat jag sedan en tid sällat mig också till denna teori, så vi är faktiskt för en gång skull överens;-).

Teorierna, som är visade med en del eleganta försök, är att cyano har gener som kan slås på när dom upptäcker näringsbrist, och alltså öka sin sensitivitet och upptag för N o P när ngt blir en bristvara. Cyano måste ju liksom andra alger ha N o P för att överleva, men vid då tex N brist, så ökas deras förmåga till upptag av det lilla N som trots allt finns , samt också kanske att deras kvävgasfixerande förmåga ökar o triggas av N brist. Samma verkar kunna ske vid fosfatbrist enligt studien, där alltså fosfatbrist triggar en gen att aktiveras till att ta öka känsligheten för fosfatupptag, samt kanske också aktivera andra vägar för fosfatupptag. Detta kan ej andra alger, så cyanon vid näringsbrist vinner och får då även rätt snabbt en rent mekanisk fördel då ytorna blir fria från konkurerande organismer. I sådana när diskusioner håller jag såklart andra akvarister högt, men det är fortfarande amatörer (liksom jag)(inget negativt med ordet amatör här),  som mest kan dra slutsatser ifrån empiriska erfarenheter(bra det med). Det som ändå väger tyngre är den marinbiologiska forskningen, som tyvärr rätt ofta ligger en del utanför våra trådar på våra hobbyforum. Men ibland letar sig vetenskapen in där, och då blir det fina diskusioner och trådar. 

Tycker inte vi skall förminska oss själva(sverige), vi har "tunga" akvarister i vårt land med, faktum är att Sverige ligger i framkant, och det beror på oss. Jag tror gubbarna på andra sidan säger samma om oss, så det är ett ömsesidigt förtroende för alla vår kunskap.  

 

/Jonas R

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, jonasroman sa:

Det finns en jättefin studie som jag referat här på SG som beskriver tänkbara mekanismer till varför låga näringsvärden kan trigga cyano.

Jag vet - det var jag som letade upp den för 6-7 år sedan, :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Jag vet - det var jag som letade upp den för 6-7 år sedan, :)

 

MVH Lasse

aha:-) Hittade den själv i våras tror jag det var:-) lustigt om det är samma, men du får se om du känner igen den.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1151820/?report=classic

 

samma?

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IMG_0064.jpg

Har fått bra fart på algreaktorn. Fick skörda en rejäl boll med Chaeto. En full ICA-kasse ungefär. Tog fram en kökspincett och gick igenom bollen på jakt efter snäckor och borstmaskar. Allt sådan åkte sedan ner i DT.

 

IMG_0063.jpg

Chaeton blir som en tjock kompakt rulle, format av röret, tycker att det borde bli väldigt lite ljus till algerna längst in, men dom verkar växa fint.

 

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...