Gå till innehåll

Biologisk bekämpning Caulerpa Racemosa


j0nas

Rekommenderade inlägg

Någon som har personlig erfarenhet av betare som ätit racemosa? Har sjöhare och en kirurg, ctenochaetus bitonatus, som inte rör dem. Har läst en del utländska  forum där åsikterna går isär om de ens är möjliga att äta pga av gift som algen producerar.

 

Vet att standardtipset är sänkta näringsvärden men vill inte vandra den vägen igen. Tveksam till om det är problemet heller. Precis ute ur lång svacka med nollad fosfat och cyano, ligger idag på gränsen men har bra tillväxt på både sps och lps. 

Rensar manuellt vid vattenbyten men det håller dem bara i schack.

 

 

WP_20170821_19_44_55_Pro.jpg

WP_20170821_19_44_20_Pro.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för tipsen!

Kanske var emerald crab du läste om Kim? Stöter jag på en så provar jag. Har dock aldrig sett i butik. 

En stor hepatus kanske kan hålla rent från nya alger men tror inte de rår på "fullväxta" alger. Jag kämpar på med manuell rensning men känns inte som att jag kommer gå vinnande ur kampen. 

 

Har identifierat om algen till C. nummularia. Tror dock inte det spelar någon roll för angreppssättet ☺ 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för nitratvärde? Inte för att jag förespråkar att nolla nitrat - tvärtom - men enligt min erfarenhet så är det makroalger som först drabbas vid nitratbrist och spårämnesbrist som jod och järn. Brist på fosfat verkar de dock inte bry sig så mycket om - detta enligt min erfarenhet. Men det är en farlig väg att gå - så du måste vara på din vakt. Tror att mitraxkrabban också kan vara effektiv. Min håller exempelvis kulalger (som är en typ av makro) i schack och jag har inte fått någon Chaeto att etablera sig i visningsdelen fast både delar och ev sporer från Chaeto kan komma från mitt refugium. Har också en diadema sjöborre - den skulle jag också kanske pröva

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
On ‎2017‎-‎09‎-‎16 at 11:13, j0nas sa:

Har inte hittat någon lämplig betare ännu men idag så ser de ut såhär. Bra eller dåligt? De opåverkade områdena ser tyvärr grönare ut än någonsin. 

 

Det var bra. När jag som vanligt vid vattenbyte var och drog i algerna så släppte de i stora sjok, utan att brytas av. Det finns såklart kvar mindre partier och jag har inga illusioner om att de inte kommer tillbaka.. Men för stunden så är det ok iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...