Gå till innehåll

Stenssons 576 liters


Stensson

Rekommenderade inlägg

Ja färgerna är riktigt schyssta.  Blir fina bilder med D&D Coral Color Lens.

 

Har testat 2 little fishes variant för över 1 år sedan.  Rätt säker att den skall bli lila när den är mättad

 

Gav inte ett dugg vad jag kunde mäta mig till. Dagsfärsk bild

Fortfarande kritvit i behållaren. Kan ju tycka att den borde på något sätt bli lila efter flera månaders test samt 1 år i behållare.

 

Har inte så långt till att ta till borrmaskin för uteluft. Det har bara inte blivit av. Borra genom fönsterkarmen när frugan är o handlar kanske. 

Dra in kall luft vintertid till skummaren. Kyler man inte ned karet en hel del?

 

 

 

20210315_165555.jpg

cdx1.jpg

Ändrat av Stensson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gjorde en borrning i fönsterkarmen för 2 veckor sedan för att ta in uteluft till skummaren.

Ph ligger nu på 8,11.

Upplever absolut ingen förändring i karet. Ingen ökad förbrukning på kh.

 

Upptäckte för 3 veckor sedan att jag hade väldigt hög Nitrat.

Mätning med Red Sea´s pro test ger mig någonstans mellan 16 - 32 i nitrat. ( High range)

Har doserat 15 ml av nopox dagligen. Ser ingen förändring överhuvudtaget.

Skall det ta så lång tid innan man ser en förändring?  

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-03-15 at 17:09, Stensson skrev:

Fortfarande kritvit i behållaren. Kan ju tycka att den borde på något sätt bli lila efter flera månaders test samt 1 år i behållare.

 

Den media som jag använder färgskiftar inte, bevakar via min PH probe för tillfället. Om jag ser att pH sjunker för lågt så byter jag. 

 

Men, även den media som skiftar till lila kommer strax därefter skifta tillbaka till vit igen. Vet inte vart jag läst det, men vet att det stod så någonstans 😊

 

Vad gäller ute-luft till skummaren så kan det vara en bra idé, särskilt om man bor dåligt ventilerat eller med många familjemedlemmar (djur och folk och fä) som andas. Men, det är också viktigt att luftslangen inte är för lång. Ju längre slang desto svårare är ser för pumpen att suga in luft och det kommer också påverka prestandan. 

 

Sen är ju 8.1 inte dåligt, särskilt om det inte är din peak på dagen 😊👍 mitt pH är som högst tidig kväll, runt kl 19. När gjorde du din mätning? Och med vad? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätningen gjordes vid 12 tiden tror jag. Kalibrerad ph-mätare ( kollat av den mot 3 punkter så den borde vara ok)

Billig mätare dock så vi får väl se hur länge den fungerar. 

Skall försöka komma ihåg att mäta vid 7 tiden i morgon och se om det blir lite högre.

 

Har 3 meter slang till skummaren. Deltec 1350 eller 1351.  Men tänkte uppgradera framöver om jag hittar något billigt. Kan vara precis på gränsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Har gjort ett försök på en Chelmon igen.

 

Hämtades på korallfisken för prick en vecka sedan.

Var en ny import så ingen fisk jag vill ha i main karet direkt.

 

Så den fick gå i fraggkaret.

Naturligtvis ät den inte, pickar på lite sten bara.

 

I Torsdags så fick jag hem lite blackworms tänkte att levande foder skulle trigga den.  Fryst mat var den helt intresserd av ,Testade även mussla men ingen reaktion.

Fick den att ta 2 st endast. Blackworms lever inte så länge i salt så triggningseffekten var ju så där

 

Såg att den skakade på huvudet så den hade såklart parasiter.

gjorde att sötvattens dopp på 5 minuter.

 

En timme efter så började Chelmon att äta. Både blackworms samt artemia. Den verkar ta den frysta artemian bättre än blackworms. 

Den har dock en knöl på sidan under "skinnet"  så framtiden för denna är lite oviss.

Skaffade en putsarräka  i går som får gå i samma kar och uv är naturligtvis igång. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Chelmon äter som en gris. Den får gå i fraggkaret tills vidare.

Fyllt på fraggkaret med säkert nära 20 koraller.

 

Bland annat en liten låda kom idag från coraroc´s black week erbjudande. Trots en extra dag på terminal så verkar korallerna ha klarat sig.

Schysst med dokument på korallerna. skötsel samt cites ect.

Ändrat av Stensson
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Byggt ihop pelarna med stenen som puttrar i en  månad i källaren.

Blev bättre. En c7 skummare sattes in idag oxå får se om den gör jobbet bättre än Deltec 1351.

 

Revet har plats för en hel del koraller som tillsvidare puttrar i fraggkaret.

 

20211221_122623.jpg

20211221_120608.jpg

Ändrat av Stensson
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Stensson skrev:

Ahh ,ett ramverk av reglar 45x45. 

Håller upp 2 st 32" ;or  300w samt 2 st 54 w T5

 

luckorna nedtill är dämpade och köpte även till toppluckorna. men valde att inte  använda dem.

https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-m-daempare-f-horisontell-dr-vit-50462480/

mina är dock större.

 

 

20211222_112340.jpg

Snyggt! Vill göra något liknande. Ligger hela altet på karet så att säga, sitter inte i väggen eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Helt otroligt vad skit man samlar på sig.

Tillbringat söndagen med att röja i akvarierummet.

 

 

Lite har hänt sedan sist. Bytt led i fraggkaret

2 st T30 reef popbloom.

Funkar rätt så ok, men kommer att komplettera med lite egna leds

 

Försöker flytta upp lite koraller från källaren, men får inte nykomlingarna att trivas riktigt. Får skicka in ett prov o se vad som är galet.

 

Har börjat dosera med reef energy plus. Svårt att säga att det ger någon som helst effekt.

 

 

 

 

 

285986442_1021778655394550_8684747865193722350_n.jpg

s-l1600.jpg

s-l500.jpg

285385377_755964012240133_8196608060512755212_n.jpg

285489108_329929269305519_9018874721849800227_n.jpg

285674464_1046088679332548_960468388537737859_n.jpg

285465058_3106527949600497_7035597692346639929_n.jpg

285322346_714552816467018_6171854500590996464_n.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Midsommar porr för nerds. Gillar deras fragavdelning mer (senare i filmen) Men satan med en sådan butik runt hörnet så hade man fått ha två jobb för att att ha råd att köpa lite fraggar.

 

 

Ändrat av Stensson
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Po4 No3 höga värden. Nopox recept efterfrågas.

 

Har en hel del problem i det stora karet.

Sumpen läckte för ett tag sedan,så fick hiva ut den och byta till en mindre sump. Med sumpbytet så försvann algodligen med cheato då det blir lite väl meckigt att få plats med det.

 

Märkte att något var galet då kh bara steg och vägrade gå ned.

Har stängt av all dosering i + 2 månader och nu är kh nere på 9,3

 

Igår så köpte jag refill till redseas Po4 och No3. Var inte direkt förvånad över resultatet vid testning. Men jag toppade på båda highskalor.  Skulle påstå att jag tom hade behövt någon mer nyans på No3. 

Körde även testar på fraggburkarna i källaren. 2 ppm på nitrat och någon nyans av  vitt på fosfat. 0,00  0,01 någonstans

 

Bytte 100 liter under kvällen och avslutade med lite Nopox.  Jag kör 20 ml

Däremot så kanske jag bara har 2 dl nopox kvar i flaskan , och tycker kanske att det lite väl dyrt då detta kommer pågå ett bra tag.

Det fanns några recept på detta, någon som vet något som fungerar bra?

Har hittat 375 ml vodka,500 ml vinäger , 125 ml osmosvatten. Vinäger är det ättika man använder då? Vilken % skall användas?

 

Man kan fortsätta ha i aktivt kol gissar jag. Just nu tror jag att jag har Deltec Aqua Crown Special Carbon , lite osäker på om jag måste byta då den har fosfat remover i?

 

I fraggkaret  har jag 2 problem koraller där båda blir vitare och vitare. Tappar all färg.

Värst är nog sunset montipora, som nästan är kritvit. Någon som har pejl på ev brist i karet?

Fraggkaret har cheato kammare. kanske kanske lite låg fosfat. Men jag tror snarare att det är någon brist i karet.

 

 

 

 

 

 

 

blå.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag svarar sist först. För låg fosfat är också en brist. Hos mig bleknar först Euphyllia.

Aktivt kol och fosfatreducering är inte så smart att köra tillsammans med NOPOX och liknande då de genererar en hel del bakterier som kleggar igen porerna i kolet eller järnhydroxiden.

Bleknande koraller är vanligt med mycket ljus + hög nitrat i kombination med lågt kH.

/Stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @stigigemla  Mina Euphyllia i fragkaret ser strålande ut, Växer inte men ser riktigt snygga ut.

Men näringsvärde  kan jag enkelt höja med lite mer matning.

Kh 7,8 , jag siktar på att hamna på prick 8. Men stressar inte med det i fraggkaret. Ljuset är mer eller mindre oförändrat.

Rutan på fragkaret får tunn film med alger på ett par dagar. Men efter mätning så har jag ju inte så mycket näringsvärden.

 

"Aktivt kol och fosfatreducering är inte så smart att köra tillsammans med NOPOX och liknande då de genererar en hel del bakterier som kleggar igen porerna i kolet eller järnhydroxiden"

Men det är det enda negativa? Säg att jag tar bort reduceringen och kör kolet för div andra föroreringar/ect, Eller är det helt onödigt.

Jag har ju även phytoplankton hemma. Men känns som det blir lite kaka på kaka samtidigt med nopox.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker oftast att ha fosfat nånstans runt 0,05 - 0,1 ppm och nitrat nånstans runt 2 - 10ppm och har märkt att det är där guldzonen är för det mesta i korallväg - sålänge alla andra parametrar är i fas. Du har råkat på båda ändarna av problemet i display VS fraggkaret. I fraggkaret skulle jag ha doserat upp fosfatet så du vet hur mycket som adderas. Matning går absolut men min erfarenhet är att det tar längre tid att hämta hem effekter på det mot att dosera upp det. Du riskerar också att dra iväg nitratet mer än nödvändigt. Mäter du sedan regelbundet så kan du få ett hum om hur mycket fraggkaret behöver i fosfat dagligen och det är bara ett plus att veta.

 

I displayen - orkar du med 100 % vattenbyte under en vecka eller två? Jag kör vodka för att hålla nere nitratet men koldosering tar tid innan det kickar igång oavsett. Typ 1 - 2 mån innan det börjar hända något. Det är ju förvisso inte så lång tid om man pratar om att låta förändringar ske långsamt, även mot det positiva. 

 

Hittade denna gamla tråden som kanske kan hjälpa:

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, stigigemla skrev:

Aktivt kol och fosfatreducering är inte så smart att köra tillsammans med NOPOX och liknande då de genererar en hel del bakterier som kleggar igen porerna i kolet eller järnhydroxiden.

 

 

Hur mycket sämre blir metoderna menar du kombinerat med det? Jag kör rowaphos+aktivt kol+ vodka och har inte upptäckt något anmärkningsvärt.. Det fungerar

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bytt 100 liter i helgen. Byter 50-100 liter ytterligare idag.

knappt 40%

Frågan är om det ens märks.Iom att jag delar upp det så pass.

Fortsätter att undvika att ta slamsugning av sand. Blir säkert bara mer problem just nu.

Beställde lite delar ,genomförning ect så jag drar i gång ett 45 liter cheato.

Ställer det lite högre upp än andra sumpen sedan  får en liten pump förse det med vatten.

Måste bara snickra ihop någon ställning. Blir ju inga vikter i det 20-30 liter som max.

Din vodka metod, kommer den från tråden, tänkte på receptet. 

skall gå igenom tråden. Tack.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Stensson skrev:

 

Din vodka metod, kommer den från tråden, tänkte på receptet. 

skall gå igenom tråden. Tack.

 

 

Nee jag kör bara vodka som den är. Absolut. Kör enligt följande recept i denna tråd https://www.ultimatereef.net/threads/increasing-carbon-source-dosing-vodka-a-complete-guide.283967/

 

Doserar idag för att hålla det stabilt på 8 ml/ dygn. Kom upp i 14 ml/dygn som mest innan det vände. Viktigt att man kör lugnt i början pga bakterieblomning som kan uppstå som tar upp mycket syre. Tråden jag länka till är väldigt detaljerad. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På två månader så har jag gjort av med 22 kg salt. Så lite nytändning är det allt.

Fick hem prylarna från företagsakvarium samt salt.

Saltet har förresten gått upp rejält i pris. Minns när aqua forrest reef salt kosta 600 spänn. 900 kr nu o bara 22 kg.

Har måttat under karet och det såg inte bra ut.

 

Under karet så finns redan nu en sump samt 30 liters jäshink för auto top off samt 50 liters blandningshink för salt.

Ett kar till på 50x30 cm fick inte plats så som jag vill ha det.

Saknades ett par cm på bredden i utrymme.

 

Har nu precis fått hem filur från Ikea. Såg ett par stycken som hade tipsat om det här på Guiden. 😍 . Typ rea oxå. Ökar då på Topoff med 12 liter ish. Sedan var den exakt samma nyans som mina Ikea köksluckor under karet.

så jag har precis fått klartecken att ha den utanför karet, lite utanför soffan, där kärleken inte ser den. Hade den vart grön och hon fortfarande inte hade sett den så hade det inte funkat. Men samma nyans är tydligen melodin. Och helt klart den e snyggare än en jäshink samt plus för att den är smalare.

 

Helt plötsligt så har jag mer utrymme under karet som jag inte riktigt vet vad jag skall fylla det med.

Låter helt fantastiskt, men blev faktiskt lite jobbigare. Bara mer kostnader och projekt. 😝

 

Jag har ett par paket på ingång

 

Reef Factory PH meter WIFI.  Fick den i sent i april.

Kalibrering i ph4 samt ph 7. var tänkt att ha för ett försök att övervaka ph (kalkwasser) i fraggkaren. Men den visade att vattnet hade ph 9,2

Köpte mer kalibreringar och även för ph10.. mätningen var inte i närheten av 10. och inte heller har jag ph 8,5 efter kalibrering i nya lösningar.

 

Så detta är en retur hos deras support som nu är i Tranås igen.  Om den fortfarande inte fungerar så skickar jag tillbaka till företagsakvarium och begär pengarna tillbaka.

Funktionen är annars samma som Apex, men otroligt mycket billigare.

Nu är jag ju bara intresserad av ph för tillfället. Sedan har ju apex mer kostnader / funktion

Missade den utgående versionen av apex här på guiden med någon dag, annars hade jag nog köpt den. 

 

Vad har jag mer på ingång.

jo, en pocket våg ,mköper in billig från amazon + kalibreringsvikter.  tot 350 kr. Min tidigare våg, är lite osäker på att den visar rätt.

Pulver för att höja nitrat och fosfat från perfectaqua  KH2PO4 samt KNO3. Hade redan K2SO4 , men detta höjer väl endast kalium ?

Skall köra Lasses femtielva metod o dylikt.

 

Sedan köpte jag även parvise par meter. Oöppnad ännu. har haft lite andra problem ett tag nu som måste adresseras.

Iom att jag vill veta vilken par jag har för särskilda koraller då de sitter i 3 separata kar. samt ev ett fjärde så kändes det som en liten säkerhet framöver.

 

 

 

Flaskor från Opella så jag kan ha stamlösningar.

KETOTEK temperaturregulator från amazon. Har någon diy kina pryl just nu som triggar fläktar . Denna ser snyggare ut. Ser identiskt ut som aqua medics variant. Bara billigare.

Finns för övrigt något likande på https://www.hembryggeriet.se/ dock inte i lager just nu.

 

 

En hel del text och raljerande.

Men jag har varit så taggad ett tag på att få ordning på det stora karet.

Karen i källaren har i princip skött sig själv.

Har ett enormt saltsug nu. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...