Gå till innehåll

Näringsexport i kallvatten


Slanten

Rekommenderade inlägg

Ska vi prata näringsexport och vattenrening för kallvatten? Hoppas att nån har lite tankar om detta.

För att vi ska tala om samma sak antar vi att temperaturen i vattnet är 10-12 grader och matningen av akvariets innevånare är kraftig.

 

Makroalger:

Jag har ett "refugium" med makroalger som växer så det knakar. Tillför järn i form av droppar. Jod kommer via vattenbyten. Försöker hålla KH och calcium/magnesium på bra värden också.

Algerna växer så de knakar, men det räcker inte med tanke på att jag matar med 7-10 räkor nästan varje dag.

 

Skummare:

För tillfället är den nog lite felinställd, men även om den går för fullt gör den nog mest nytta för gasutbytet.

 

Biobollar av plast:

Gör dessa nån nytta? De ligger mellan bafflarna i sumpen. De kanske står för en viss nitrifiering? Ammonium -> nitrit.

 

Svavelfilter:

Jag ska koppla in detta när tid finns. Det tar väl ett tag för den att komma igång. Gissar på att det är ca 2hg media. Den kommer stå bakom kylarens varmluftsutblås, så den blir varm. Kommer detta göra nån skillnad för att reducera nitratkonsentrationen i vattnet?

 

Fosfatabsorberare, typ rowaphos:

Detta i kombination med svavelfiltret.

 

Marco rocks:

Fick precis en galen idé. Kan detta vara nått att fylla sumpen med? Det borde bli som kalla "levande stenar" efter ett tags inkörning?  Både nitrifiering och denitrifikation.

 

Biohome Ultimat Filter Media:

Såg detta i Lasses tråd där @Stefan molin tipsade om filtermedia. De är väl också som små levande stenar med speciella spårämnen för att göda bakterierna. Är de lika bra som priset indikerer eller är de "dyra levande stenar"

http://www.ebay.com/itm/1kg-2-2lbs-BIOHOME-ULTIMATE-FILTER-MEDIA-PLUS-FREE-FILTER-STARTER-BALLS-/222282917566?hash=item33c11826be:g:nUAAAOSwTA9X157m

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra ämne! 

 

Svavelfilter för nitratreducering har vi haft i lite olika former. Bäst fungerade det när vattnet värmdes upp mot 18 grader innan det gick in i filtret. Eftersom det är såpass lågt flöde genom ett svavelfilter tror jag på uppvärmning före. Svavelfilter med 12 grader tror jag går väldigt långsamt. Låg bakterieaktivitet vid temp runt 12 grader. Därför gissar jag att kolkälla är ganska verkningslöst. Men vi har inte testat fullt ut med kolkälla i våra kallvattenssystem så jag kan bara gissa. 

 

Makroalger känns som det bästa, iaf i teorin. LED värmer inte så farligt och alger såsom Ulva sp kan bli bra foder för algätande djurHoppas att vi kommer få plats och möjlighet att testa det mer framöver. Och algerna kan växa så det knakar även vid låga temperaturer, så de passar ju egentligen bäst i kallvattenskar där bakterier inte är lika aktiva. 

 

Vi fäller ibland fosfat med lantanumklorid i det kalla systemet där vi har mest fosfat. Det är mer om fosfaten är rejält hög. Vi tillsätter direkt i stor skummare. Fungerar som åtgärd mot väldigt hög fosfat, för att sedan köra vanlig fosfatremover. 

 

Där var lite tankar och gissningar från min sida :) 

 

/ David 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Stefan molin

Intressant produkt och en kul kille att lyssna på. Hur har du placerat dem? I ett ytterfilter, som han tycker, eller på nått annat sätt? Tycker du att du ser nån effekt?

 

@Sjöfartsmuseet Akvariet

Visst fick ni mätbar effekt på svavelfiltret? Hur mycket media hade ni och hur stor vattenvolym? Tror också att det bör vara varmt i filtret. 

Jag har testat vodkadosering i mitt lilla 100 liters för säkert fem år sen. Vad jag minns tog det ett tag innan bakterierna drog igång och det var under sommaren, så temperaturen var runt 14-15 grader. Men det fungerade. Vintertid tror jag att det blir värre. Så det är nog ingen lösning i långa loppet. 

 

Man kanske kan ha en stor, grund odling av Ulva sp och enkel rörhinna, Enteromorpha intestinalis, med kraftig LED-belysning som lyser nattetid. Jag tänker mig så stor bottenyta som möjligt och max 10 cm vattendjup. Bafflar som styr vattnet fram och tillbaka för så hög exponering som möjligt.

Jag gillar verkligen tanken med att utnyttja naturens egna arbetssätt för att ta hand om näringsämnena.

Kan detta vara lika effektivt som en vertikal ATS eller är de bättre? 

Algfilte.jpg.5b37db7c3ca3c7cba9c0b90b0701ccc6.jpg

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas , jag har det till ett 300l sötvatten , i ett eheim ytter filter , det är 2st seriekopplade 2260 , 1 med blå filter matta och det andra med 15 kg /18L biohome ultimate , det har i princip skött sig självt i 2 år nu ,har tvättat filtermattan en gång under den tiden , jag får se vilken lösning det blir när jag gör om mitt refugium , men det räcker egentligen med ca 1kg per 100l , men till sötkaret ville jag ha ett helt underhållsfritt filter ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letade lite bland gamla loggar från det akvariet och lyckades faktiskt hitta det mesta! Loggar är fantastiskt bra :D 

 

Vi körde 25kg svavelkulor i ett torn med flöde nedifrån och upp, dvs ingen intern cirkulation, bara genomflöde. Systemet var då på runt 8000L och temp på 11-12 grader. Så filtret var en smula överdimensionerat tror jag. Men använde saker som vi hittade på museet och körde igång. 

Vi körde invatten genom ett plastat rör(för golvvärme)i många varv i en tunna med kranvatten och två doppvärmare. På så sätt fick vi upp temp till runt 20-22 grader i tornet. Detta påverkade inte temp i akvarierna eftersom det var så lågt flöde. Vi låg på ca 30L/h när det var igång. Och sänkte NO3 från över 30 till under 3 på runt två månader. Och pH i utvattnet låg runt 7,2. 

 

Sen flyttade vi filtret fram och tillbaka till ett större kallvattenssyetem så det blev lite hoppigt i anteckningarna. 

 

Har inte riktigt tänkt färdigt när det gäller algfilter. Och tyvärr inte testat något riktigt ATS. Finns ju en variant där algerna åker runt, som ett manet-akvarium också som jag vill testa med Ulva. 

 

/ David  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ämne är intressant, älskade att läsa om erat svaveltorn @sjöfartygsmuseet akvariet. En fråga, vad är en rimlig nivå att ligga på i no3?Jag förstår att alger växer vid högre halter, men är det förutom det nåt som tar skada av för höga nivåer? Mätte östersjövattnet färskt från havet och det gav inget utslag på saliferts nitrattest, antar att alger och bakterier tar hand om det så fort det finns tillgängligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Kirderf sa:

Detta ämne är intressant, älskade att läsa om erat svaveltorn @sjöfartygsmuseet akvariet. En fråga, vad är en rimlig nivå att ligga på i no3?Jag förstår att alger växer vid högre halter, men är det förutom det nåt som tar skada av för höga nivåer? Mätte östersjövattnet färskt från havet och det gav inget utslag på saliferts nitrattest, antar att alger och bakterier tar hand om det så fort det finns tillgängligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi fick en del mätningar från en station vid kosterfjorden utanför Strömstad. Men just nu hittar jag inte omräkningen till ppm, så jag vågar inte säga vilka värden det låg på.. Ska leta lite mer. Återkommer med det! 

I vilket fall som helst känns det ju bra att få kontroll på näringsvärdena och inte bara låta dom stiga. Jag kan tycka att en rimlig nivå hade varit max 30 i nitrat, kanske lägre ändå. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående mätningarna från kosterfjorden 92-95. Från djup 0,5, 2, 5, 10, 15, 20, 30 och några få från 240 meters djup. 

 

Om jag har tolkat Lasses omräkning rätt så kommer nitrat aldrig upp över 1 ppm under de tre åren jag har fått data ifrån. Fosfat varierar en del men ligger oftast under 0,05, förutom några mätningar från 240 meters djup. På 240 meter låg det runt 0,13-0,30 ppm fosfat.

 

Tack @Lasseför konverteringsmallen!  

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎09‎-‎10 at 10:20, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Letade lite bland gamla loggar från det akvariet och lyckades faktiskt hitta det mesta! Loggar är fantastiskt bra :D 

 

Vi körde 25kg svavelkulor i ett torn med flöde nedifrån och upp, dvs ingen intern cirkulation, bara genomflöde. Systemet var då på runt 8000L och temp på 11-12 grader. Så filtret var en smula överdimensionerat tror jag. Men använde saker som vi hittade på museet och körde igång. 

Vi körde invatten genom ett plastat rör(för golvvärme)i många varv i en tunna med kranvatten och två doppvärmare. På så sätt fick vi upp temp till runt 20-22 grader i tornet. Detta påverkade inte temp i akvarierna eftersom det var så lågt flöde. Vi låg på ca 30L/h när det var igång. Och sänkte NO3 från över 30 till under 3 på runt två månader. Och pH i utvattnet låg runt 7,2. 

 

Sen flyttade vi filtret fram och tillbaka till ett större kallvattenssyetem så det blev lite hoppigt i anteckningarna. 

 

Har inte riktigt tänkt färdigt när det gäller algfilter. Och tyvärr inte testat något riktigt ATS. Finns ju en variant där algerna åker runt, som ett manet-akvarium också som jag vill testa med Ulva. 

 

/ David  

 

Om man ska gå på era siffror blir det 1 kg svavel per 320 liter akvarievatten. Jag har endast 650 g i mitt än så länge otestade filter. Får dra igång det snart och se om det gör nån skillnad. 

Hittade en manual för en av Deltecs svavelfilter och de rekommenderade att aldrig gå under 17 grader i filtret.

 

Intressanta siffror från Koster! Det var förvånande lågt. Undrar hur "högt" det var då man talade om övergödning av haven...

Sådana siffror är ju för övrigt bara en hägring i fjärran. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Slanten sa:

@Sjöfartsmuseet Akvariet

Mäter ni nitrit eller ammonium och i så fall vad har ni för värden?

 

I regel mäter vi bara det i nya akvarier eller om det är något problem. Framöver ska vi mäta ammonium då veterinären gärna vill att vi gör det. Väntar på mätare till det. 

 

Vi mätte en del i svavelfiltret när vi startade det. Vi hade utslag på nitrit första 6 dagarna, sen låg det på noll efter det. Som maxvärde låg det på 0,2 ut från filtret. Vi mätte inte nitrat då vi hade nitrit eftersom det stör nitrittestet. 

Jag såg någon gammal mätning av ammonium i akvariet när filtret hade varit igång nästan en månad, då visade testet noll. 

 

/ David 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli intressant att se ammoniumvärdena! Vad är det för mätare ni ska använda? Låter inte som ett vanligt hobbytest.

 

Har ni nåt speciellt medium för nitrifieringen (ammonium -> nitrit -> nitrat) eller räcker alla fria ytor som ändå finns i akvariesystemet? Visst har ni ett sandfilter? Där borde väl en hel del av nitrifieringen ske.

Lite märkligt att nitrifieringen fungerar så bra, trots att dessa bakterier (nitrosomonas) egentligen vill ha betydligt högre temperaturer för att fungera optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Slanten sa:

Ska bli intressant att se ammoniumvärdena! Vad är det för mätare ni ska använda? Låter inte som ett vanligt hobbytest.

 

Tror inte den är så avancerad men det är den vår veterinär använder och han vill att vi ska göra det också. Den heter Fotometer Micro20+. http://www.makab.se/shop/checkers-testare/18-fotometer-micro20.html

 

/ David 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎09‎-‎10 at 10:20, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Har inte riktigt tänkt färdigt när det gäller algfilter. Finns ju en variant där algerna åker runt, som ett manet-akvarium också som jag vill testa med Ulva. 

 

Det lät intressant med en kreisel för algerna. Har du nån referens eller länk?

Min tanke är att ha en liggande kreisel med utloppet i centrum och inloppet snett in för att ge cirkelrörelsen. När man har utloppet i centrum kan man undvika att algerna korkar igen utloppet och det är lättare att tillverka, misstänker jag.

Menar du att Ulvan ska flyta omkring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Slanten sa:

 

Det lät intressant med en kreisel för algerna. Har du nån referens eller länk?

Min tanke är att ha en liggande kreisel med utloppet i centrum och inloppet snett in för att ge cirkelrörelsen. När man har utloppet i centrum kan man undvika att algerna korkar igen utloppet och det är lättare att tillverka, misstänker jag.

Menar du att Ulvan ska flyta omkring?

Ingen länk, bara idéer :) Sett en typ av kreisel med nån typ av brunalger i spolhallen på Kristineberg för länge sedan. 

Sen har jag testat svensk Ulva sp. i en liten kreisel påkopplad på ett tropiskt akvarium. Det var för varmt gissar jag, så algerna tynade bort. Men tänker testa i kallt vatten med samma idé. 

Ja, de kan flyta omkring. 

 

När jag skriver kreisel nu så menar jag ingen "äkta" utan bara att flödet är som i en tvättmaskin så algerna är friflytande i mitten, gärna med snurr :) 

Finns en del exempel på Chaetomopha sp som kört i såna refugium. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej , i torsdags dök det upp en paket från UK 10 kg Biohome Marin , och nästen gratis 1900kr , för den senaste tiden har det ju gått mer bakåt än framåt med karet ,så i torsdags kväll var det på plats i sumpfacket , jag tittade väl inte så noga i går men lite mer i dag , och det var något som inte stämde , all cyano är borta  tänkte först att det måste komma under dagen men inte ett spår av cyano , enigt uppgift så ska det avger det lite spårämne magnesium hela tiden , om det stämmer vet jag inte men än så länge är jag nöjd ,och någon fisk skulle ju inte utökas i karet ,men  jag fick rädda ett gäng fröknar från Gustavsbergs hissen , om det kommer att fungera lika bra som det som är till mitt sötvattenskar så är jag nöjd , men när jag köpte Biohome ultimate till det karet så var det Danmark enda stället i Europa och priset var nästan 400kr kg så det drog i väg när jag beställde 15 kg , men så här i efter hand  var var vart enda öre , och kommer det att fungera lika bra i salt karet kan jag inte vara allt annat än nöjd , och förhoppnings vis kommer det att bli en svensk leverantör ,då kanske det blir något billigare ,  nu behöver det bara några veckors inkörning så får vi se hur det blir 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det verkar som att den tropiska algen Chaeto inte tål nitratkoncentrationer över 50 mg/l. Se denna tråden. 

Jag misstänker starkt att flera av våra inhemska tångarter också uppvisar ”nitratintolerans”. När mitt stora system var nystartat växte alla tångarter fint och villigt, men när tiden gick ökade nitratkoncentrationen stadigt pga kraftig matning. Nästan samtidigt slutade skräppe-tare, havssallat och nori att växa och började lösas upp. Tyvärr kollade jag aldrig nitrat-värdet, men gissar att det låg runt 50 mg/l vid tillfället. Nu är det över 100 mg/l.

 

Är det nått som ni upplevt på @Sjöfartsmuseet Akvariet eller känner till?

 

Ska försöka få ner nitrathalten under 30-40 mg/l i akvariet igen och se om skräppetaren klarar sig bättre denna gång.

Jag tror att en god hypotes är att hålla sig under 20-30 mg/l för att inte få tångkrasch. (Precis som David redan påpekat :) )

 

Ändrat av Slanten
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Slanten

En annan gissning kan vara att något annat ämne såsom järn, mangan eller jod tagit slut i vattnet när algerna börjar ge upp. 

 

Vi har Chaetomorpha i två system med över 50 i nitrat. Ska ta en närmare titt imorgon. Och Jens kan säkert ge desto fler observationer om de svenska arterna. 

 

/ David 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järn doserar jag och det ligger på 0,05 - 0,1 mg/l. Det är åtgång, vilket tyder på att det konsumeras. Då borde de andra nödvändiga ämnena finnas tillgängligt. Vattenbyten på 20% var eller varannan vecka borde hålla spårämnena på rätt nivå. Fast där kan man bara gissa. Om jag inte får ordning på detta kanske det blir ett Tritontest. 

Om en sänkning av nitrathalten inte ger önskat resultat är det naturligtvis nått annat. Men om ett kraftigt vattenbyte ger resultat kan det å andra sidan lika gärna vara spårämnesbrist. 

 

Alger växer trots allt i vattnet. Rödslick, grönslick, karragentång, kalkalger och blåstång (fast den växer knappt)

 

Ska bli intressant att höra era observationer av Chaetomorpha och de kalla arterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...