Gå till innehåll

Reefer 350, 7 månader sedan uppstart


Johan83

Rekommenderade inlägg

Hej alla! 

 

Detta är min första post här. Har dock varit flitig besökare på forumet sedan jag började med saltvatten för ett knappt år sedan och fått massor med bra tips och information härifrån.

 

Till en början gick allting väldigt bra. Höll ganska stabila låga näringsvärden (nitrat 2-3 och fostat 0,04-0,06) och koraller (mestadels sps-fraggar och några lps:er) mådde bra och växte dessutom i ganska snabb takt. Efter ett tag började problemen dock. Först kom ett dino-utbrott (orsak okänd, då jag inte hittade några tydliga förändringar i vattenvärdet osv.) som var ganska svårbekämpat. Tillsatte dinoxal men fick inte riktigt bukt med dinon ändå så valde att suga ut all sand. Satte i ny "död" sand och dinon kom tillbaks direkt. Dessutom gissar jag att jag sabbade bakteriefloran och att nitrifikationsprocessen mer eller mindre börjar om från 0 med nya sanden. Så nu började det komma märkbara nitrit-nivåer osv så ingenting mådde bra. Fiskarna klarade sig men snäckor och dylikt dog som flugor och flera koraller likaså. Det stabiliserade sig efter några veckor, och började med dinoxal igen. Denna gången gick det bättre och dinon försvann helt efter någon vecka. Precis som dinon försvunnit, kom cyano-utbrottet. Inte haft någon synlig cyano tidigare så förstod inte riktigt vart den kom ifrån heller. Vattenvärdena såg bra ut nu. Körde med red slime remover och fick bort den. Allting höll sig stabilt under ett tag, men nyligen var jag på semester i en dryg vecka och när jag kom hem var det cyano precis överallt. Visade sig vid tester att jag nollat både nitrat och fosfat. Är detta något som triggar cyanon? Hade automatisk matning när jag var iväg men matade nog lite mindre än vanligt och reef energy osv tillsattes inte alls, så kan detta vara orsaken till att näringsvärdena nollats? Hur som helst, har kämpat med cyanon sedan dess. Suger ut så mycket jag kan fysikt och behandlar med red slime remover. Tycker jag får bort det mesta men när jag slutar medicinera så kommer det tillbaks bara efter 1-2 dagar. Har fått upp nitrat till cirka 10 och fosfat på 0,05...Har väldigt hög cirkulation (finns det risk att man drar på FÖR mycket?) Finns det något annat att ta till eller andra värden man skall fokusera på?

 

Sedan har jag märkt att efter de första 2-3 månaderna när allting växte jättefort, så har allting stått mer eller mindre still. Även de koraller som klarat sig och som mår bra nu har inte vuxit överhuvudtaget. Kan detta vara kopplat till att cyano osv stört dem?

 

Finns det något annat jag bör kika på när det kommer till hur korallerna växer?

 

Märkt att nitraten gick upp fortare än jag trodde. Finns det något annat jag bör göra för att hålla nere nitrat till kanske 5?

 

Värdena nu är:

Ca: 450

Mg: 1380

KH:10-11

PH: ganska stabilt 8,3

NO3: 10

PO4: 0,05

 

Använder Aquaforest balling-variant, samt deras tillsatser.

Kör biopellets, kol och fosfatremover, samt UV

 

Maxspect ethereal belysning och maxspect gyre som streamer

 

Jättetacksam för tips och idéer. Började helt från 0 för mindre än ett år sedan utan någon som helst erfarenhet...

 

 

 

 

 

P1260445.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan , det är den i mitten , grön i centrum och bruna tentakler ,https://www.google.se/search?q=palythoa&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwi3irDf_qTWAhXENpoKHfWXCegQ_AUICSgA&biw=1362&bih=650&dpr=1

är du allergisk ta inte i den utan handskar ,

 

Det är ett ganska vanligt problem att ett nytt saltkar funkar perfekt första halvåret och upp till nästan ett år , allt funkar och det växer så det knakar och sedan börjar det spöka , 

det finns lika många sätt att driva ett kar som det finns salt kar och alla har olika åsikter , men jag är för stora vattenbyten ,ofta och mycket ,  jag tycker att det är enklast och inte så dyrt heller faktiskt , har bara ca kar 250l nu , och så bra som karet ser ut efter ett 50% vattenbyte så tycker jag att det är värt det ,  fast en del tycker tvärt om

och all teknik som är till ett salt kar är ju enbart för att hålla nere på saltkostnaden

 

En fråga ,  är du nöjd med dina gyre pumpar och hur är ljud nivån , jag har bara hört en i verkligheten och den var inte för inomhusbruk ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det är alltså de gröna knapparna i sig som är giftiga. Är det några risker med dem för koraller och fiskar eller är det bara för egen del man bör se upp?

 

Har också jobbat mycket med vattenbyten, men byter kanske 10-15% / gång bara. Förespråkar du större byten? Och ungefär med vilket intervall?

 

Gyre-pumpen är jag jättenöjd med. Enkel att ställa in via controllern och går att skapa i princip vilket typ av flöde som helst. Dessutom så gott som helt tyst. Man får verkligen anstränga sig för att höra den.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan , jag byter 50% varannan vecka , men jag har 3st fisk i karet och kör helt utan teknik ,  1 pump doppvärmare och ljus det är allt , och jag har mest zoathis och anemoner , så jag är väl inte den bästa referens , men det funkar för mig , men  det uppstår någon form av brist efter ca 6-9 månader  för du är inte ensam om det ,

många använder detta idag ,https://www.triton-lab.de/ , men jag har aldrig provat själv , du skickar ett vattenprov och får reda på vad felet är , och så köper du de ämnen du ska dosera upp ,  men dom jag känner som använder det är nöjda , men som alltid när det gäller salt så är tillsatserna en kostnad , har för mig att min svåger nämnde något runt tusen lappen i månaden till hans kar ca 1000l  med sump , + alla andra förbruknings varor ,  

här är tråden om knapparna , 

det har väl varit några olyckor som jag känner till , men ingen med dödlig utgång som jag vet , fast nära , om du har barn i huset så är det något att tänka på ,

och  försöka absolut inte att ta bort dom från stenen , det är då olyckor händer  , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Stefan säger. Det är dom gröna med brunt. Dom tillhör palythoa släktet och innehåller palytoxin som är ett av jordens giftigaste. Tror det är 0.002 gram som räcker för att ha ihjäl en vuxen.  

Men lugn och fin. Sålänge den är i vattnet är den ofarlig. Rör den dock inte om du har sår på händer. 

Ta inte upp stenen ovanför ytan.  Och framförallt försök inte pilla loss dom. 

Bästa är att lägga stenen i en påse/hink och lämna till miljöstation och märk tydligt palytoxin.  

 

Det är inte farligt för fiskar eller koraller. 

Och det är igentligen inte farligt för sig heller. Om man är varsam och medveten om hur man skall göra. 

Så inget pill. Och låt den vara så e det lugnt. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ok, mer tur än skicklighet att jag klarat mig. Har varit nere med händerna och rotat runt en del och aldrig haft handskar eller dylikt...Men skall ta det försiktigt framöver...

 

Just nu kämpar jag för fullt med cyanon. Fosfaten stack upp till 0,09 så satte in fosfat-removern igen. Dock valde jag fauna marins variant som "garanterar" att den inte går under 0,04. https://www.faunamarin.de/en/ultra-phos-0-04-500ml-reduce-po4-to-0-04/a-53/

 

Dock mätte jag 0,0 idag med hanna checker bara några dagar efter att jag börjat med den. Gjorde visserligen ett vattenbyte på 10% tidigare under dagen men det borde väl rimligtvis bara dra ner fosfatnivån med 10%? Nitraten ligger kvar runt 10. Försökte suga ut så mycket cyano jag kunde vid vattenbytet men svårt att komma åt inne i sten osv...

 

Triggas cyanon av låg eller hög fosfat? Har läst runt en del, men tycker inte jag får någon konsekvent bild av hur det hänger ihop. Någon som har bra tips på hur jag ska bedriva min cyano-bekämpning? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, Johan83 sa:

Hehe ok, mer tur än skicklighet att jag klarat mig. Har varit nere med händerna och rotat runt en del och aldrig haft handskar eller dylikt...Men skall ta det försiktigt framöver...

 

Just nu kämpar jag för fullt med cyanon. Fosfaten stack upp till 0,09 så satte in fosfat-removern igen. Dock valde jag fauna marins variant som "garanterar" att den inte går under 0,04. https://www.faunamarin.de/en/ultra-phos-0-04-500ml-reduce-po4-to-0-04/a-53/

 

Dock mätte jag 0,0 idag med hanna checker bara några dagar efter att jag börjat med den. Gjorde visserligen ett vattenbyte på 10% tidigare under dagen men det borde väl rimligtvis bara dra ner fosfatnivån med 10%? Nitraten ligger kvar runt 10. Försökte suga ut så mycket cyano jag kunde vid vattenbytet men svårt att komma åt inne i sten osv...

 

Triggas cyanon av låg eller hög fosfat? Har läst runt en del, men tycker inte jag får någon konsekvent bild av hur det hänger ihop. Någon som har bra tips på hur jag ska bedriva min cyano-bekämpning? 

 

Cyano brukar väl gilla när fosfaten nollas och all annan balans rubbas.. 

 

Om fosfaten sticker upp när du tar bort removern så skulle jag inte plocka bort det en längre period. Testa att göra ett par tester till och se om den fortfarande visar noll. Du borde inte nolla fosfaten med ett sånt litet vb. 

 

När jag har haft cyano har lösningen varit att hålla sig till stabila rutiner. Inga drastiska förändringar eller drag och när jag gjort vattenbyte så har jag försökt att slamsuga/störa/ta bort så mycket jag kunnat. Till slut så har de tynat bort, men det kan ta ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har cyanon (som mestadels suttit på stenar) börjat minska ordentligt. Har fortfarande svårt att få upp fosfaten. Hanna checker fortsätter visa 0 men med Red Seas tester så skulle det kunna ligga på 0,02 beroende på ens färgseende :)

 

precis som tidigare så har det börjat komma alger på sanden i samband med att cyanon försvinner från stenen. Och jag är väldigt osäker på vad det är. har pratat med några som bestämt tror att det är dino, men påminner även om kiselalger, eller kan det vara att när jag stör cyanon på stenen så klättrar den ner på sanden? var svårt att få en bra bild på det, men det som ligger uppe på sanden är brunaktigt och lite åt det ljusröda hållet. cyanon på stenen har varit mycket mörkare. 

 

sen undrar jag också om dino-x. det står att man ska koppla bort kol,fosfatremover och uv. gäller detta under hela perioden man medicinerar, eller bara en kort stund när man tillsätter det? problemet är att om jag doserar under en veckas tid t ex, så kommer fosfaten sticka i höjden och då kommer massa andra problem...

P1260447.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...