Gå till innehåll

Mitt första Saltis Red Sea REEFER XL 460


Mathias Christofferson

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla!

 

Tänkte dela med mig mitt försök att kommaigång med att driva ett saltvattensakvarium för första gången. Har kört ett antal sötvatten innan och har kommit fram till ett vägval där jag nu har hoppa in i okända områden. 

 

Har beställt ett nytt Red Sea REEFER XL 460 Delux med Hydra 26™ LED belysning. 

 

Har inte koll på alla delar som kommer men beräknad leverans är nästa vecka. 

 

Har köpt utrustning för att filtrera RO vatten eller vad det nu heter till två st 200 liters tunnor så jag har vatten klart till leveransen.

 

sand och döda stenar är också införskaffade för starten. 

 

Tänkte dela med mig med bilder och steg för steg för detta projekt så långt det går. 

 

Dag -X (innan leverans) 

 

Mätte upp storleken på akvariet och vek en handduk för att bygga mitt rev, blev mycket vändande och många idéer men fastnade tillslut med lösningen som bilden visar.  Tanken är att få fram tre pelare så småningom behöver lite mer sten till detta men detta får duga som bas.

 

Alla synpunkter är välkomna :) 

 

 

 

IMG_5373.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till hobbyn! Verkar som att du har läst en del innan, det är bra! Man kan aldrig lära sig för mycket när det gäller salt, det kommer alltid nått nytt man inte har tänkt på, eller hört om tidigare. Du börjar bra med ett stort och fint kar med fin belysning därtill, det kommer att göra saker mkt enklare för dig då större kar ge mer marginal för misstag som kan tänkas göras när man är ny på allt.

 

Tänk bara på att ta det lugnt i början, speciellt om du hade tänkt börja helt och hållet med död sten. Då tar det ett bra tag innan allt kommer igång och man kan börja köpa koraller och dylikt. 

 

Ser ut som en schysst scape, och fiskar brukar gilla att ha lite pelare och hålor att kunna simma runt och igenom, plus att det inte lika lätt blir några zoner där vattnet bara står still. Tänk bara på att inte bygga alltför högt då när du väl har koraller kommer att växa upp till ytan fortare om du har för höga pelare. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tack för ditt svar. Jag har 10 kg levande sand införskaffat för att skapa en fin vit botten mellan stenarna. 

 

Sen kommer jag att köra Red Sea Reef Mature PRO Kit för uppstarten. Har förstått att det finns lika många uppstarten som det fina "saltisar" men fastnade för denna och har en kompis som startade på samma sätt med lyckat resultat.

 

Fråga, skall jag addera några levande stenar eller det räcker med sanden?

 

// Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första gången  när du inte har något djur eller sten i akvariet kan du blanda vattnet där. När du har något levande i akvariet behöver du blanda i ett separat kärl.

Men lägg i något kilo åt gången och rör om tills botten är ren.  Stenen lägger man i när man kommit upp till avsedd salthalt.

Sanden brukar man lägga i efter ett par veckor när karet stabiliserat sig lite. Och stenen måste i före sanden så att den sitter bra på botten och inte kan vältas av grävande djur.

Du bör absolut komplettera med någon - några levande stenar då de innehåller smådjur som rensar stenen undan för undan. På någon månad har de koloniserat den döda stenen och på någon månad till har de rensat från allt som dött när den torkades. Det kommer undan för undan lite skräp på akvariebotten som de kastar ut så man ser att de jobbar. Därför är det bra att vänta med den levande sanden (som inte brukar innehålla maskar och kräftdjur.) så att man kan suga ut skräpet med en hävert.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-09-18 at 06:54, Mathias Christofferson sa:

Hej, tack för ditt svar. Jag har 10 kg levande sand införskaffat för att skapa en fin vit botten mellan stenarna. 

 

Sen kommer jag att köra Red Sea Reef Mature PRO Kit för uppstarten. Har förstått att det finns lika många uppstarten som det fina "saltisar" men fastnade för denna och har en kompis som startade på samma sätt med lyckat resultat.

 

Fråga, skall jag addera några levande stenar eller det räcker med sanden?

 

// Mathias

 

Det finns flera här inne som det går bra för med Reef Mature. Man måste bara vara medveten om att det tar längre tid att börja den vägen. En fördel är att man ger sig själv mer tid att lära sig saker och se alla algfaser och förstå sig på dessa. Jag rekommenderar dock att även ha i några kilo levande sten också just som Stig nämnde att man får en massa smådjur som hjälper till att hålla rent och skapa en biologisk mångfald i systemet, vilket i längden gör det stabilare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar. 

 

Vill verkligen lyckas med mitt första projekt. Och få lära mig hur saker och ting hör samman i denna världen. Får nog dra igång ett sötvatten till sonen parallellt för han skall också vara med på denna resan men 4 månader orkar han nog inte med utan lite annan inspiration :) 

 

ja jag vet man skall inte svära i kyrkan :) 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då kom karet till slut.

 

har riggat med 450 liter Osmo vatten och förvärv detta för att kunna blanda saltet. 

 

Är nu inne på dag 3 av Red Sea starter kit. Tänkte publicera första bilden inne i akvariet som det ser ut nu.

 

lägger även in en bild på själva akvariet där det står innan det fick vatten i sig :)

8DECA9E2-7815-4CFF-8B3F-189F3A3EF3A2.jpeg

5F6CE674-3DFE-41D4-B880-7363B9A59B57.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sand innehåller förmodligen bara bakterier (såvida man inte plockat den själv). Om du skaffar lite levande sten däremot så kommer djur och alger från den att kolonisera resten av akvariet med tiden.

 

Städare kan du alltid utfodra med vanligt foder så länge. Sandvändargobies kommer troligen att äta upp det mesta av smådjuren som koloniserat sanden, det skulle krävas ett väldigt stort akvarium för att göra dem självförsörjande. Andra städare brukar klara sig på resterna från de övriga djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...