Gå till innehåll

För stor skummare?


Ted

Rekommenderade inlägg

hej alla,

En stilla fråga - kan man ha för stor skummare? Ja säger vissa - nej säger andra - men vad säger ni?

Tex kan en skummare som går upp till 1000 liter var för stor för en tank som är på 250 totalt - Med normal belastning. Vad säger ni?

Kan man se på "skummet" som hamnar i koppen om skummaren är rätt dimensionerad?

 

Ge mig era åsikter!

 

T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle vattnet kunna blir för näringsfattigt för t ex mjukkoraller med en alldeles för stor skummare om man inte matar extra mycket för att kompensera?

 

Annars tror jag att kapaciteten som tillverkare anger är väldigt godtycklig (och säkert överdriven). Dessutom kan rekommendationen skilja rejält beroende på vilken typ av djur man vill hålla: Tunze rekommenderar exempelvis numera en "1000 liters skummare" till ett 300 liters kar om man har stenkoraller och hög belastning.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

funderat lite på samma sak i dagarna då jag just nu kör en Red Sea C-skim 1800 i ett 240 liters akvarium utan sump och den skummaren specas till just 1800 liter Fish only...

-lite fysik kring detta är väl att om man har en 240 liters burk med låg belastning så kommer inte skummaren att kunna bygga upp en adekvat skumpelare pga för låg belastning och därmed "tomskumma" till ingen nytta?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Utmaningen med en kraftigt överdimensionerad skummare kan bli att det inte finns tillräckligt med organiska molekyler för att ett stabilt skum ska kunna uppstå. Ibland syns detta genom att det bara "kokbubblar" uppe vid ytan inne i skummarkroppen. Man kan i viss utsträckning justera detta genom att leka med luft/vatten relationen men det är i regel bättre att ha en avvägd skummare för den biologiska belastning man ämnar ha i karet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har en fundering på om nitrat nivån sjunker så den närmar sig noll skummar man för mycket.

Samt då motsvarande att om man hela tiden har ökande nivå av nitrat, så är inte filtreringen tillräcklig, eller dålig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, den kan ej bli for stor. 

Det er som HP i en bil, det er bra at ha, men man behöver inte köra på 9000 värv jämt. 

 

Så har du låg närring kan du sänke vattennivå i skummeren och få fordel af högra PH. 

 

Det er samme med macroalger, her styr man dom med belysningstiden/intensiteten. 

 

 

*inlägget har modererats*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som OR20 skriver. En skummare kan vara för stor. Då får man problem med ostabil och faktiskt mindre skumning.

Det är ju också olika på olika koraller hur kraftig skumning man bör ha. Skivanemoner och knappar vill generellt sett ha svagare skumning än vissa Acropora som verkar trivas i mycket starkt skummade kar.

En medeltal kan vara att skummaren bör dra ungefär akvariets volym i luft per timme för "normal" skumning i ett "normalt" matat kar.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
On 4/13/2021 at 12:06 PM, stigigemla said:

Som OR20 skriver. En skummare kan vara för stor. Då får man problem med ostabil och faktiskt mindre skumning.

Det är ju också olika på olika koraller hur kraftig skumning man bör ha. Skivanemoner och knappar vill generellt sett ha svagare skumning än vissa Acropora som verkar trivas i mycket starkt skummade kar.

En medeltal kan vara att skummaren bör dra ungefär akvariets volym i luft per timme för "normal" skumning i ett "normalt" matat kar.

Jag har hört detta men jag flrstår inte hur det skulle funka. Måste det inte vara så aty det är koncentrationen av proteiner och andra skummbara partiklar som avgör? Den borde ju vara oberoende av hur stor skummaren är. 
 

Det jag funderar på är ifall det kan vara så att en stor skummare fungerar så bra att den drar ur nästan alla sådana molekyler för fort ich skummet därefter kollapsar medan en mindre skummare kan ha nått slags steady state.

 

Anledningen till att jag funderar är att jag nyss skaffade min första skummare som nog är för stor. Det jag märkte var att det första dygnet så fick jag ett tjockt bra skum med en supermörk skimmate. Nästa dag så var den i koka vattenläge 10 cm under avrinningen, detta utan att jag hade ändrat inställningarna sedan föregående dag. Kan det vara så att den sugit ut allt som gick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att folk får problem med att sina skummare sedan svämmar över så fort de matar skulle i så fall bero på att de helt enkelt har finjusterat sin skummare till en alldeles för låg nivå (för att man tror att den alltid behöver dra ut något) istället för att justera den till en nivå där den fungerar efter matning men sedan inte gör så mycket en del av tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Oscarhaglund said:

Jag har hört detta men jag flrstår inte hur det skulle funka. Måste det inte vara så aty det är koncentrationen av proteiner och andra skummbara partiklar som avgör? Den borde ju vara oberoende av hur stor skummaren är. 
 

Det jag funderar på är ifall det kan vara så att en stor skummare fungerar så bra att den drar ur nästan alla sådana molekyler för fort ich skummet därefter kollapsar medan en mindre skummare kan ha nått slags steady state.

 

Anledningen till att jag funderar är att jag nyss skaffade min första skummare som nog är för stor. Det jag märkte var att det första dygnet så fick jag ett tjockt bra skum med en supermörk skimmate. Nästa dag så var den i koka vattenläge 10 cm under avrinningen, detta utan att jag hade ändrat inställningarna sedan föregående dag. Kan det vara så att den sugit ut allt som gick?

Det är precis det du beskriver som han säger. För låg koncentration av organiska ämnen gör så att skummaren går ojämnt. 

Merparten av tillverkarna är riktigt kassa och deras uppskattningar på hur stort kar skummaren är lämplig för är totalt värdelösa. Således är det ovanligt att skummaren blir överdimensionerad om man följer deras riktlinjer då de verkligen är glädjekalkyler.

 

Kollar man på ATB och royal exclusive ist så är deras angivelser sanningsenliga och köper man en för stor skummare funkar den helt enkelt inte.


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, MichaelE said:

Det är precis det du beskriver som han säger. För låg koncentration av organiska ämnen gör så att skummaren går ojämnt. 

Merparten av tillverkarna är riktigt kassa och deras uppskattningar på hur stort kar skummaren är lämplig för är totalt värdelösa. Således är det ovanligt att skummaren blir överdimensionerad om man följer deras riktlinjer då de verkligen är glädjekalkyler.

 

Kollar man på ATB och royal exclusive ist så är deras angivelser sanningsenliga och köper man en för stor skummare funkar den helt enkelt inte.


 

Men spelar det egentligen någon roll om den går ojämt? Mer än att man har en skummare som tar för mycket plats och så länge man har ställt in den för när det faktiskt finns nått att skumma istället för att ställa in den för när det inte finns något (med översvämning som resultat så fort man matar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två utmaningar med att ha en för stor skummare. Dels så blir det ojämnt både vad gäller DOC i vattnet men också vad skummaren drar ut. Vi vill ju ha så jämt som möjligt. Risken med detta är att man försöker justera detta genom att t.ex. höja uppsamlingshöjden på vattnet i skummaren och att man då får översvämningar när det börjar dra ut saker. Den andra utmaningen är att det inte blir lika effektivt även över tid då du inte har tillräkligt med DOC/luft för att få det att gå över kanten på skummarkoppen. Detta gör att skummaren också går sämre än vad en mindre hade gjort rent tekniskt. Man kan justera skummaren lite baserat på pumpens varvtal (DC pump), luftintaget om man har en ställskruv och genom att minska stigröret i skummarkoppen (finns ett nytt företag i USA som presenterade en sådan lösning på senaste MACNA). Det enklaste är dock att köpa en anpassad skummare för den belastning du har. 

 

Ett varningens finger är att man måste titta på hela filteranläggningen. Enligt t.ex. Royal Exclusiv så har ett rullfilter en effekt som motsvarar ca 6-700l akvarium. Mao om man har en skummare som är korrekt anpassad för 1300l och ett rullfilter så kan man ha ett kar på upp till 2000l. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...