Gå till innehåll

Margareta

Rekommenderade inlägg

Det spelar nog ingen roll. Har du levande sten behövs inga fler bakterier, men de gör säkert ingen skada heller.  

 

Fast 40kg till 170 liter låter väldigt mycket. Jag hade nog bara använt ca 10kg. Fiskar och koraller behöver utrymme, och det samlas lätt detritus under stenrösen (vilket motverkar hela syftet med LS som vattenrenare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Margareta , det kan inte bli för mycket levande kultur , fördelen med att ha gott om sten är att man kan välja och vraka mellan stenarna , och personligen föredrar  jag gott om sten i ett kar som täcker nästan hela botten ytan , tycker det ser lite skumt ut med stora sand ytor och några stenar i, om du ska ha sand i behöver du bara bestämma om du ska ha sand eller inte ,det är både för och emot , när du inreder karet behöver du borr maskin buntband och såg om du ska dela eller forma stenen , och vill du ha sten upp mot någon sida i karet tex baksidan , du kan du limma dit några glasremsor med distanser  , gärna med en större klick silikon mot sidan i karet då är det lätt att ta bort om man ångrar sig sedan , det går även att bygga en ställning av pvc rör , sedan är bara att borra några hål i stenen och trä i buntband och fästa på glasremsan , då är det ingen risk att det rasar , det är bara fantasin som sätter gränsen , 

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stefan molin sa:

Hej Margareta , det kan inte bli för mycket levande kultur , fördelen med att ha gott om sten är att man kan välja och vraka mellan stenarna , och personligen föredrar  jag gott om sten i ett kar som täcker nästan hela botten ytan , tycker det ser lite skumt ut med stora sand ytor och några stenar i, om du ska ha sand i behöver du bara bestämma om du ska ha sand eller inte ,det är både för och emot , när du inreder karet behöver du borr maskin buntband och såg om du ska dela eller forma stenen , och vill du ha sten upp mot någon sida i karet tex baksidan , du kan du limma dit några glasremsor med distanser  , gärna med en större klick silikon mot sidan i karet då är det lätt att ta bort om man ångrar sig sedan , det går även att bygga en ställning av pvc rör , sedan är bara att borra några hål i stenen och trä i buntband och fästa på glasremsan , då är det ingen risk att det rasar , det är bara fantasin som sätter gränsen , 

mvh stefan

Tack Stefan! Jag tycker också det är fint med mycket sten, då påminner det om ett riktigt rev. Älskar att dyka! Tusen tack för tips om hur kag kan ta i sär och också få upp stenen på baksidan. Det är precis så jag vill ha mitt kar :-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...