Gå till innehåll

Ponnapontus

Rekommenderade inlägg

Nu är min döda sten utlakad och visar inga nämnvärda fosfat nivåer. Jag har förberett vattnet och det har mognat ngt veckor.

 

jag har ett Nano på 30l död sand och maco rocks ca:3kg

 

min förväntning är att kunna få igång alvariumet med bakterie startkultur. Min fråga är om det finns någon som har erfarenhet inom liknande uppstarts sätt??//Pontus

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pontus, 

 

Jag startade mitt 250 liters med hjälp av Red Sea Mature Kit. Har fungerat mycket bra och karet är nu 4,5 månad gammalt. Korallerna växer och fiskarna trivs. Det som krävs är tålamod, tålamod och åter tålamod. Jag har aldrig startat med levande sten men helt uppenbart så tar allt mycket längre tid med startkultur på flaska. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora skillnaden mellan levande sten och död sten är att den levande lever. 

Och det är inte bara bakterier utan olika smådjur som kontinuerligt rensar stenen.

Bakterierna fungerar bra för att ge stabilitet vid uppstarten men redan efter ett år (eller kanske tidigare) kommer du se att stenen minskar sin renande funktion.

Den blir tät.

Jag skulle försöka få tag på en färsk levande sten på något kilo så sprider djuren sig från den på en månad ungefär.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...