Gå till innehåll

Min hemmagjorda "core 7"


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej vänner

 

Det verkar som det börjar blåsa lite vindar åt andra hållet, att fler o fler kör med Balling igen o kalkreaktor minskar?? Bara en känsla, och kanske triton är en av anledningarna med deras framgångsrika marknadsföring och utvecklandet av en del nya koncentrationer, nämligen den 7 ggr starkare Balling-lösningen Core 7. Det hela har i o med det blivit lättare.

 

Deras gamla flaskor som fortfarande finns är ju en klassisk Balling(som alla andra flaskor med) beträffande koncentrationen av Kh/Ca. Det kan man utläsa av doseringsanvisningarna, samt det faktum att NaHCO3 har en maxlöslighet, så det går inte komma så mkt högre. (Har dessutom mätt på lösningen...). Så det enda,  som ni ve,t skiljer mellan dessa klassiska Balling-fabrikat av olika märken är ju hur mkt annat i form av spårelement man lagt till samt kanske Mg-dosen.  Ngt recept kan möjligen medvetet ligga en smula lägre i KH/Ca per liter för att underlätta lösningen av NaHCO3, som tex Stigs genomtänkta recept (rätta mig Stig om jag minns fel), men det är marginellt, då man ju ändå styr doseringen från de tre(4) kanalerna utifrån det faktiska KH-värdet i karet.

 

Nu då till dilemmat: Många kar är stora o drar mkt Balling, och det är tråkigt att blanda Balling!, dessutom lite halvjobbigt med KH-dunken då lösligheten är maxad så man får röra rätt länge,samt om man av lättjeskäl väljer färdigblandade koncept blir det ganska dyrt.

Detta kan man lösa som jag TROR  Triton gjort genom att byta ut NaHCO3, mot Na2CO3. Na2CO3 har dubbelt så hög alkalinitet per tillförd molekyl, jämfört med NaHCO3. Dessutom är lösligheten för Na2CO3 högre. Räknar man in både den högre lösligheten SAMT det dubbla bidraget, är det enkelt att tillreda en Na2CO3-lösning som  innehåller 3.5 ggr högre KH än motsvarande mättade NaHCO3-lösning. Om vi nu då tar 2 sådana flaskor, dvs vi doserar dubbelt så mkt dessutom, så kommer vi höja KH-dosen per ml jämfört med Balling Classic, med x7. Ja, alltså just den faktor som triton valt. Går faktiskt komma ännu lite högre, rent teoretiskt skulle vi kunna blanda som starkast en "core 8".  Calciumkloriden har en max löslighet på cirka 1000g/l, och i nuvarande Balling Classic blandar man ju ungefär 72 g/l. Höjer vi denna dos x 7 klarar vi det inom lösligheten hur lätt som helst. Man får räkna om receptet lite för det krävs bara en molekyl Na2CO3 per CaCl2 molekyl. I en klassisk Balling går det 2 st NaHCO3 per CaCl2-molekyl.

Sen har jag lagt på lite MG till detta mitt eget "core 7", och där räknar jag med en förbrukningsrelation Ca/Mg som är 90/10. Det är en lägre Mg-dos än det klassiska Balling-receptet, och det är också en ngt lägre dos Mg än även Stigs recept. Tittar vi på relationen Mg i koralldjur är den ju ännu lägre, så jag tror en del Ballingblandningar faktiskt har lite för mkt Mg. Det är ju enkelt att stöddosera det separat, bättre det än att få för mkt Mg. Jag adderar MgCl2 till "Kalciumdunken" och drar av motsvarande mängd CaCl2. Detta recept jag räknat fram är därför helt balanserat, dvs det blir inga restjoner, och det går lika många Ca+Mg-joner som det går CO3-joner, dvs receptet är enligt förbrukningsprincipen: per varje förbrukad Ca eller Mg molekyl går det en carbonatmolekyl. Receptets Mg-dos kan justeras ner ytterligare eller helt tas bort, om man vill ha ett helt rent recept. Nedan är de två recept jag således räknat fram.

OBS: Kontrollräkna o meddela om ni ser ngt fel. Detta är inte en artikel eller publikation av ngt recept, utan mina privata kalkyler. Finner de som anses kunniga att avgöra detta, receptet ej felaktigt, kan det bli en artikel från mig sen.

Till denna kan mans en addera spårelement. Jag har ideer på det med, men väljer bort det just här.

 

OBS: Nedanstående recept är alltså 7 ggr starkare än en vanlig Balling. KH-dunken ger en lokalt ordentlig pH höjning så man får ej dosera för mkt i ett svep . Ni kommer troligen också se att det blir grumligt i akvarievattnet precis när KH dosen går ner. Det beror på en snabb lokal pH stegring, vilket i sin tur gör att en karbonatfällning snabbt uppstår, men den löser lika snabbt upp sig igen o saknar praktisk betydelse (samma fenomen vid dosering av kalkvatten).

 

"Hemmagjord Core 7":

 

Per 1 liter RO-vatten

 

Klassisk med magnesium

Behållare 1:

450 g Kalciumkloriddyhydrat

69 g Magnesiumkloridhexahydrat

 

Behållare 2:

181 g Na2CO3

 

Behållare 3:

181 g Na2CO3

 

Behållare 4:

170 g Natriumkloridfritt salt

 

 

Klassisk utan magnesium

Behållare 1:

502 g Kalciumkloriddyhydrat

 

Behållare 2:

181 g Na2CO3

 

Behållare 3:

181 g Na2CO3

 

Behållare 4:

170 g Natriumkloridfritt salt

 

 

//Jonas R

 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, petnym sa:

Oj. Nu blir inte Triton glada när du avslöjar delar av deras recept.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Fast jag avslöjar inget;-) har ju räknat ut det själv o vet inte/påstår inte (o garanterar ej)  att det är samma. Därför kallar jag det ”min egna”. 

 

Alla här, kontrollera gärna om ni tycker det verkar stämma:-)

 

Jonas

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Skulle nog inte våga köra med det - vid fel så skulle pH bli skyhögt

 

MVH Lasse

det är en bra poäng Lasse, men core 7 gänget kör med det , FAST, som du säger, doserar pumpen fel blir det ett större fel samt en icke gynnsam pH stegring. Triton har nån sorts maxdos per tidssenhet...men, fortfarande skall ju grejerna dosera rätt. Genom att dosera ofta o lite, tror jag det kan funka bra.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Lasse sa:

Jag vet inte om det är ren natriumkarbonat Triton har - jag har inte tillgångar till deras recept. De har heller inte dubbla mängden i förhållande till de andra delarna. 

 

MVH Lasse

Pratar om deras core 7 nu Lasse. vet ej heller, ingen har väl tillgång, men dom har två flaskor o ur dessa skall man få ut 7 ggr mer KH än från en ren NaHCO3-lösning. Om du mättar en lösning med bara Na2CO3, för du 4 ggr mer KH i den lösningen jämfört med mättad lösning med NaHCO3. Alltså är det omöjligt att med en flaska komma upp i ggr 7. Triton har 2 KH flaskor i core 7(lika dosering från båda), dvs jag gissar dom har 3.5 ggr KH halten i vardera. det är fortfarande samma dos från alla 4. 

Då skall man i en lösning lyckas få en KH halt som är 3.5 ggr högre. Och eftersom du som allra mest kan få ggr 4 med bara Na2CO3, så förstår jag inte hur det skulle kunna vara på annat sätt än att det är ren Na2CO3. Även om det i en flaska är rent NaHCO3 o Na2CO3 i den andra skulle det kunna i et sådant scenario bli max ett recept som är ggr 5, eller ggr 4.5. Dom har ggr 7.

 

De andra flaskorna är enkelt för där är ju lösligheten mkt högre, så där är det bara att gångra med 7. 

Eller hur tänker du Lasse?

 

Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, Lasse sa:

Jag hade fel - de har två flaskor alkalinitet men jag skulle nog inte spekulera i vad det använder.

 

MVH Lasse

Det är ganska frestande att fundera för det finns inga trollformler här. Karbonat skall i o detta i en halt som är 7 ggr jämfört med mättad NaHCO3 lösning uppdelat på 2 flaskor. Jag skall tillverka lösningen ovan jag räknat ut o även mäta lite o jämföra med tritons kH core 7 flaskor. Titrera ut en viss mängd från deras flaska och mäta pH med. O göra samma på min. Jag återkommer;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill förtydliga att jag har inte provat receptet utan mest ville redogöra för hur jag försökt få ihop en egen core 7. KH dunkarna kommer ha mkt högt pH så för stora doser på en gång ellee en doserpump som ballar ur, är inte bra. Men det skriver ju faktiskt triton också om sin core 7. 

Men som sagt, jag tar inte ansvar för detta nya recept utan vill isåfall pröva det själv lite innan jag rekommenderar nåt. Såklart fritt fram att pröva ni med men på egen risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Eftersom jag inte vill vara skyldig och dessutom är lat så:

Om man har ett kH- värde på 7 och tillsätter motsvarande en halv kH varje morgon (har ingen doserpump) - hur mycket stiger då pH?

 

Nu förstår jag inte igen vad du menar. 

Du menar att kH förbrukningen är 0.5 per dygn o detta tillsätts varje morgon? 

Ellee menar du hur mkt pH stiger om man höjer kH från 7 till 7.5? Menar du isåfall den omedelbara pH förändringen eller den som infinner sig när ny jämnvikt med luft ställt in sig?

och om du menar den omedelbara så beror ju det på pH värdet innan du tillsatte kH. 

 

Förklara gärna mer hur du menar?:-)

 

Men får jag gissa så kanske du undrade hur mkt pH stiger om man höjer kH från 7 till 7.5 efter ny jämnvikt o genomluftning? Väldigt lite skulle jag säga. Typ 0.03 eller så,  lite beroende på CO2 nivåerna. För vid låga CO2 så har vi ju högre pH vid samma kH värde. 

Det finns ju en gräns över vilken ytterligare kH höjning inte påverkar pH mer. Kurvan kH /pH är ju inte linjär utan planar ut vid ett pH runt 8.3. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag menade hur mycket pH stiger vid tillsatsen så fort som det når en korall.

 

Vi kan väl säga att det är första gången  med det nya receptet och pH är 7,9 på morgon.

Du menar hur mkt pH stiger direkt om man höjer kH med 0.5 dKH med denna ”core7”?

sådan höjning är nog inte att rekommendera med ”core7”. Triton skriver en maxdos per tidsenhet då deras core7 också är väldigt basiska. När tritons core 7 doseras blir det grumligt i vattnet, läs fällning. 

Skall mäta lite o se

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt att det är dom jag tror Stig är ute o far efter, och som Lasse skrivit, att pH stiger för mkt även om man doserar rätt mängd! 

Som jag skrev, kör inte receptet förrän jag provat mer. Och för det andra, vet ej vad triton har i sin. Bara redovisar hur man kan få fram en 7ggr starkare i samma volym så att säga. 

 

Jag skall mäta lite o se. Jag tror man kan räkna naco3 som en en-värdig bas att den i detta sammanhang bara tar upp en vätejon när den när akvarievattnet eftersom den i sin nästa form som HCO3 kommer stanna där o ej ytterligare ta upp nån vätejon då ju HCO3 jonen ej så gärna tar upp vätejoner förrän man kommer en bra bit under 7.7 i pH. Men även om man räknar den då som en enprotonupptagare får jag en känsla av vid snabb överslagsräkning att pH kan höjas ganska signifikant även vid låga doser med denna ”min egna core7” kH lösning. 

Behöver som sagt testa lite praktiskt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter och har gjort en modifiering av "mitt" testrecept:

 

Jag inser att det kan bli som Lasse säger riskfyllt med enbart Na2CO3. Men vi måste upp i en alkalinitet på 3.4 Mol/l i 1 liter-behållare, för att få en "core 7".

Så jag gör så här istället:

jag maxar NaHCO3-dosen, dvs tillsätter först där som en vanlig balling, dvs 82gNaHCO3/l.

Då har jag cirka 0.98 mol/l där i alkalinitet. Nu tillsätter jag resten(2.42 mol)  i form av Na2CO3, för att komma upp till 3.4 Mol/l

Na2CO3 har dubbelt bidrag så det räcker med 1.21 mol/l. Det ger 1.21*106g/mol=129 gram Na2CO3.

 

Så, ett mer pH vänligt alternativ till själva de två KH-dunkarna för en core 7 skulle kunna vara:

 

KH dunk 1:

129 g Na2CO3

82 g NaHCO3

 

KH dunk 2:

129 g Na2CO3

82 g NaHCO3

 

pH värdet i denna lösning tror jag blir enligt Hendelsohn Hasselbach formel(rätta mig om jag har fel, ifall ngn kemist finns här):

 

pH = pka -lg(co3/hco3)

pH= 8.9-lg(1,22/0,98)

pH=8.8, i denna lösning. Betydligt snällare.

 

Nu återstår att jag testar detta praktiskt, om det går att blanda så, att det går i lösning osv.

 

/Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löslighet fungerar inte riktigt så. Om jag kommer ihåg rätt bör det vara Na^2 x CO3 x en konstant för karbonaten och Na x HCO3 x en annan konstant för bikarbonaten.

Det blir att mixa och sedan se hur mycket vatten som behöver tillsättas för att ta bort grumlingen.

Det är i alla fall en reversibel process så fällningen skall lösa sig till 100%

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, stigigemla sa:

Löslighet fungerar inte riktigt så. Om jag kommer ihåg rätt bör det vara Na^2 x CO3 x en konstant för karbonaten och Na x HCO3 x en annan konstant för bikarbonaten.

Det blir att mixa och sedan se hur mycket vatten som behöver tillsättas för att ta bort grumlingen.

Det är i alla fall en reversibel process så fällningen skall lösa sig till 100%

Jag vet Stig, att löslighetskonstanterna kanske för det ena troligen kommer ändra sig när man mixar, så jag får prova som jag skrev.

Var enskilds löslighet funkar, Na2CO3 löser sig upp till 217g/l, och NaHCO3 är ju 96g/l. I mitt recept ligger jag under på båda, men jag misstänker(men är ej säker) som du att löslighetskonstanterna kommer ändra sig när man redan löst en annan kemikalie. Skulle det vara så, så får man helt enkelt hitta högsta möjliga NaHCO3-dos o sen "fylla på" med Na2CO3 så man når upp till att en liter får en alkalinitet på 3.4 mol/l, för att med två sådana flaskor nå upp till en core 7 koncentration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, det skulle faktiskt kunna vara tvärtom, att lösligheten ökar till o med vid denna mix! Skälet att Na2CO3 har en högre löslighet än NaHCO3 tror jag är att Na2CO3 tar oerhört lätt upp en vätejon, och löser ut som Na2 + HCO3. Ju lägre ph en lösning har från början, vilket bikarbonaten kommer bidra till, desto ännu större benägenhet för Na2CO3 att ta upp vätejoner..jag tror alltså inte att det kommer bli svårt att lösa ovan mängd Na2CO3 bara för att jag adderar bikarbonat.

Men hur lösligheten för NaHCO3 ändras vid samtidig förekomst av NaCO3 och därmed ett rätt högt pH, det vet jag inte innan jag provat. Det kan stupa på den punkten.

Skall prova i em o återkomma.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Lösligheten beräknas för jonerna fick jag lära mig. Och natriumjoner kommer ju både från NaHCO3 och Na2CO3.

Na2 joner finns inte efter vad jag vet.

Det finns ju dessutom en jämvikt HCO3 - CO3 - CO2 som är starkt pHberoende. 

Nu har jag provat. Det var som jag hoppades, mitt recept (det andra med både NaHCO3 och Na2CO3) gick i lösning! 

Jag testade, KH halten var som beräknat, 3.5 ggr högre, dvs två sådana, blir en core 7. Jag redovisar nedan liter mer mina resultat. 

 

Jag har bara rätt o slätt gått på löslighetskonstanten, och den kanske kan ändra sig i båda riktningarna när andra joner blandas ner som här. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag labbat en del kring detta recept jag räknat fram som en "egen Core 7" så jag vet om det funkar. Mitt korta svar är att jag tror faktiskt det gör det, se resonemang nedan receptet. 

 

"Min Core 7" med magnesium

Behållare 1:

450 g Kalciumkloriddyhydrat

69 g Magnesiumkloridhexahydrat

 

Behållare 2:

129 g Na2CO3

82 g NaHCO3

 

Behållare 3:

129 g Na2CO3

82 g NaHCO

 

Behållare 4:

170 g Natriumkloridfritt salt

 

Skälet att jag bytte ut så mkt av Na2CO3 som möjligt mot NaHCO3 var att få ner pH så mkt det går i denna lösning. 

82 gram NaHCO3 är nästan en mättad lösning. Började med att lösa ner den. Den löste sig såklart till slut.

Sen 129 g Na2CO3. Det är ju normalt sett inga problem att lösa, men var osäker på om det skulle bli annorlunda med redan löst NaHCO3. Det gick i lösning! Se bild.

 

Mätte nu pH på den färdiga core 7 KH lösning: Nästa positiva besked. pH 9.5 Helt ok. Tänk på att kalkvatten har pH 12 och det doserar vi ner ganska mkt av, och en lösning som bara hade bestått av Na2CO3 hade fått också ett pH runt 12, kanske rent av 13. 

Räknade jag på det borde pH värdet bli ngt lägre än 9.5 men det kan va felmätningar också, oavsett, känns helt grönt. Om ngn som har core 7 från triton så vore det spännande att se hur pH värdet ligger i deras KH-flaska. Gissar på nåt liknande. Skriv i tråden om ni vill. 

 

Så nu till sist, gjorde jag en lösning med KH 10 utifrån min nya core 7 (0.4 ml av den i 200 ml RO), o räknade då på att min core 7 skall vara 7 ggr starkare än vanlig Balling. Titrerade ut med salifert, o det stämde, landade på ett KH strax över 10 som beräknat! Så min blandning ovan hade ganska exakt ett KH-innehåll som var 7 ggr mer än en balling classic eller till o med ngt mer!. Stämde alltså som jag kan förstå det. 

 

Till sist, testar o doserar i karet. Vill se ph reaktionen o KH svar. 

 

Mätte först KH innan  karet:7.7

Bestämmer mig för att höja till 8 i ett svep. Räknar ut som om det vore en vanlig Balling o delar med 7. 

Doserar ner detta(20 ml "core 7")

Följande sker:

pH stiger tillfälligt endast med 0.03 enheter. Alltså ok.

KH steg efter doseringen med min ny lösning nästan exakt 0.3 dKH, som beräknat.

 

Så, det funkar, lösningen är 7 ggr starkare, receptet går i lösning, och ger inte en pH höjning i karet mer än ngr hundradelar om man doserar såpass mkt som 3 ml /100 ml vid ett tillfälle. Den gränsen stämmer för övrigt ruskigt bra med tritons rekommenderade maxdos per gång på deras core 7. Dom skriver tror jag 3-4ml/100l. Och KH lösningens pH är 9.5. 

 

/Jonas

PS: Bilden visar den färdiga KH lösningen enligt receptet ovan

 

Till sist: Vill nån prova mitt recept, helt ok, men jag tar inget ansvar. Känns om jag vill att nån mer kontrollräknar samt testar, även om jag fått allt till att stämma o det verkar funka, så vill jag testa mer o framför allt om nån annan granskar. Av säkerhetsskäl. En sak är säker...billigt blir det.

 

 

 


 

IMG_9598.JPG

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg: Jag räknade också på hur mkt pH höjs om man med denna min lösning höjer KH med 0.3. Experimentelt fick jag det till 0.03 och räknar jag på det blir det 0.04, så det stämmer bra o känns helt safe. Således skulle jag nog säga ungefär samma som tritons core 7, att upp till 3ml/100l i en dos, är inga problem. Och det är ju ganska mkt, så det finns knappast anledning att gå över den dosen. 3 ml/100l(alltså 3 ml från alla 4 flaskorna dvs egentligen 6 ml KH lösning) av denna "core 7" höjer KH´t i karet med 0.6dKH. Man brukat ju sällan höja så mkt i ett svep så det finns en säkerhetsmarginal här.

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...