Gå till innehåll

Salarias fasciatus död direkt?


warliy

Rekommenderade inlägg

Halloj,

 

Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra.

 

Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När en fisk dör såpass fort vill man lätt ge sig själv skulden, men eftersom den var nyinkommen även i butiken kanske den redan var skadad på något sätt. Fiskarna kan t ex ha blivit nerkylda, drabbats av ammoniakförgiftning eller utsatts för mycket högre salthalt alldeles för fort. Detta kan ha inträffat under transporten mellan fångststationen, exportören, grossisten, akvariebutiken eller det egna karet, men som kund kan man ju bara styra sin egen insats i kedjan.

Ibland ser jag lappar uppsatta i butiksakvarier att en fisk är reserverad eller såld till en kund. Det kanske är ett bra sätt att reservera en fisk, skulle den sedan dö de första dagarna i butiken betalar man förstås ingenting.

 

Om clownerna varit extremt aggressiva kan det förstås ha stressat en redan medtagen fisk, särskilt om karet är litet och saknat gömställen, men knappast under natten (möjligen på morgonen).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...