Gå till innehåll

Mikroliv/makroalger vid uppstart.


Qurex

Rekommenderade inlägg

Köpte min första levande sten i söndags. Stoppade ner denna i mitt första saltvattenskar i måndags. (Stenen hade precis kommit till affären och låg då fuktig i kartong) ny sten har jag hört ska vara bra så jag satsa på det. Stenen packades i en plastsäck och kartong som jag tog hem. Dagen efter stoppades den i karet när jag fått rätt salthalt och temperatur. (Den låg fuktig i påsen ett dygn.) Tycker inte jag ser någon form av liv förutom kalkalger och så. Hade trott att det skulle finnas iaf nån typ av småkryp?

 

Sen läste jag i Daniel Knops bok att det är bra att ha i lite makroalger vid uppstart, men det har jag inte hört/läst någon annan stans. !?

 

Någon som bor i huddinge (sthlm) trakten vill dela med sig av småkryp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så det är bara att vänta? Läste att man kunde ympa in med mer mikroliv om man hade tillgång till annat inkört akvarium från sanden och liknande. Men är det bäst att vänta med detta? Man är ju mest nojig att man gjort nån riktig tavla så man går runt och väntar helt i onödan. :tears_of_joy:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan gott och väl ta 1-2 månader innan du ser levande småkryp som stjärnor, kräftdjur och annat lika väl som att det kan ta 2 dygn :)

Störst chans speciellt i början har man nattetid med svag eller röd ficklampa.

 

Och för att svara konkret på frågan så ja, det är bara vänta du ska/kan göra första 2-4 veckorna. Det finns mycket dött i och på din sten just nu, det måste få brytas ner och bakterierna som står för kvävecykeln måste få etablera sig. Du kommer troligtvis ha både ammonium och nitrit i början, helt naturligt.

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...