Gå till innehåll

m0jjen brottas vidare med reefer 625 XXL


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Haha ja, va ska man säga. Fick mitt tritontest, allt va golden. Fick varningsflagga på 2 poster. Kalcium på 408 (inte speciellt nämnvärt i min mening) och fosfat. Bifogar bild från tritontestet:

 

po4.jpg.dbdd30b8b60072e0014f53bc241dc44e.jpg

 

Det är alltså 0.0000000... Jag trodde jag övermatade och hade en okej mängd fisk. Får väl gå från 20 till 30 st o mata för 50 istället för 40 helt enkelt :-?

 

Innan jag tillför mer organiskt kommer jag att dosera 1 ppm no3 och 0.02 ppm po4 dagligen i någon vecka och utvärdera. Vi får la se, kanske resulterar det i något! :)

Ändrat av m0jjen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags att uppdatera lite! :)

 

Full bild på karet

 

FTS1.jpg.2efc36888bad2649832eee87c567936a.jpg

 

Ny leksak. Rätt fascinerande att följa dygnskurvan för KH, har lärt mig en mängd saker de senaste veckorna!

 

20181217_144606.jpg.1bd7bf183210f62e7ba5a85d269d604c.jpg

 

All cyano är så gott som borta. Det jag ändrade i stora drag var vattenbyten slaviskt om 10% varje vecka. Dosering av KH2PO4 0.04 ppm dagligen och matning i kopiösa mängder. Feta fiskar, glada koraller och glad akvarist!

 

Fick ett tritonsvar i helgen som bara gav gröna ljus bortsett från fosfat på 0.077, vilket inte gör mig något då jag vill ligga runt 0.05-0.07! :)

Ändrat av m0jjen
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Livet tuffar på. Jag har ändrat lite kring hur jag belyser karet. En Giesemann stellar är på plats tillsammans med mina radions. Främsta anledningen är att över tid skulle jag behöva en radion till eller komplettera med T5 för att minska skuggning som jag redan nu såg fanns.

 

Förlorat 2 acros, dock inget som jag stressar upp mig över då båda var vilda och inte riktigt har gillat sin nya plats här i världen.

 

20190211_170322-01.jpeg.6a936e27d6bb62c7dc399549b8f8cb83.jpeg

 

20190211_170335-01.jpeg.9d4e4d1e764008ac9e49a3ff8ecf8498.jpeg

 

Främsta svårigheterna / utmaningarna jag har i nuläget är att börja begränsa mina glasrosor. Har en gigantiskt mängd små som tidsnog kommer att ta över. Har testat 2 filfiskar men båda fattade tycker för mina betydligt dyrare LPS koraller så de fick  återvända till butik.

 

Den andra utmaningen är att få bättre polypexpansion och färg på mina acroporor. Vissa ligger väldigt bra till medan andra är väldigt tråkiga i båda avseendena.

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minutes ago, Maglofster said:

Snyggt! Jag har också beställt en Stellar som jag ska köra ihop med mina Kessil 360, har på tok för mycket skuggningar redan.

Kul! Måste verkligen slå ett slag för den nya generationens hybrider. De flesta har redan nån form av LED armatur de vill bruka. Så dessa lösningar är perfekt om man inte vill slå till på en komplett hybridlösning som ATI eller dylikt. Grym finish o lätt att handskas med :) Jag tror du blir nöjd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, m0jjen sa:

Kul! Måste verkligen slå ett slag för den nya generationens hybrider. De flesta har redan nån form av LED armatur de vill bruka. Så dessa lösningar är perfekt om man inte vill slå till på en komplett hybridlösning som ATI eller dylikt. Grym finish o lätt att handskas med :) Jag tror du blir nöjd!

Kul att höra. Jag hade faktiskt första generationens ATI hybrid en gång i tiden och den gillade jag skarpt, förutom den USLA styrningen/appen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minutes ago, Maglofster said:

Kul att höra. Jag hade faktiskt första generationens ATI hybrid en gång i tiden och den gillade jag skarpt, förutom den USLA styrningen/appen.

Aldrig ägt en ati, kan tänka mig att de är brutala. känns sådär o byta från 23000:- radions som man inte ens får halva nypriset för till en ny 20000+ ramp :) Därav öppnar ju dessa hybridvärlden för många :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Lasse said:

Se här

 

MVH Lasse

Ett liknande exempel med samma funktion. Jag övervägde även den innan jag valde Stellar. Valet blev rätt simpelt, när det kommer till design är Stellar överlägsen i finish o utseende i min mening. Även frugan godkände den haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Michael Hansson said:

Följer den pH kurvan slaviskt eller den följer lite "rundat?

 

Mvh

/micke

 

Nu minns jag inte exakt hur det såg ut. ungefär som en motvänd försenad PH kurva skulle man väl kunna säga. När PH:t gick upp gick KH:t ned, efter en stund :) Kan inte visa någon graf i på det i nuläget då jag kör min kalciumreaktor 24/7 och låter alkatronic stänga av den när den slår i mitt angivna tak som är 8.2, detta gör att jag har en kh på 8.1 - 8.25 dagligen och variationen blir som mest 0.15 per dygn.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite svårigheter att ställa in min skummare, under det första året har det i regel producerats väldigt våttskum och jag har inte kunnat komma ifrån det. Min slutsats är att den är överdimensionerad samt att min clarisea tar väldigt mycket av det organiska som skummaren skulle kunna ta bort redan innan det kommer fram dit.

 

Levande består idag av 19 fiskar fördelat på 730 liter (inkluderat fraggkaret som delar sump)

 

2x Snowflake clowner

7x Anthias 

1x Salarias

3x Kirurger (small/medium)

1x Hökfisk (långnosad)

3x Gyltor

1x Goby

1x Mandarin

 

Majoriteten av fiskarna är små för sin respektive sort och kommer växa över tid och därigenom belasta karet mer. Jag själv anser att detta är en relativt hög belastning men jag kan ha helt fel där. Näringen i karet brukar i regel nå extremt låga nivåer om jag inte doserar inorganisk näring eller övermatar. I nuläget finns 2 fiskar i karantän i form av en pincett och n gramma loreto dessa kommer öka på belastningen och öka det organiska avfallet i karet men jag tror samtidigt inte att de kommer vara avgörande för hur skummaren och karet mår.

 

Jag tycker det är rätt diffust men som tidigare nämn anser jag att karet är rätt bra belastat när det kommer till fisk, kan man som jag gör anse beståndet som högt eller finns utrymme för 2-4 medium/small fiskar till för att tillsätta ytligare belastning?

 

En annan faktor jag observerat är att min orp är relativt "hög". I regel mäter jag 420-460 mV under ett vanligt dygn. Vid vattenbyte sjunker dock värdet till 350 mV men det klättrar snart nog upp igen till 4xx mV. Efter att ha läst lite kring vad värdet kan indikera har jag kommit fram till tre saker, 1. Smutsig probe (inte fallet) 2. Dålig kalibrering på proben (Eventuelt möjligt) 3. Låg mängd DOC i vattnet (mycket möjligt). Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har länge känt ett gnagade över mitt kar. Det är något jag inte känt mig helt nöjd med. Det är den så vanligt förekommande "2-ö-scapen" jag fabrikerade när karet skulle startas. Har alltid kört levande sten vid start på gott och ont. Nu har jag dock bestämt mig för att fasa ut min levande sten i förmån för död marco rock. Jag har under ungefär en veckas till scapeat, funderat, limmat, knackat o petat på min nya marco rock och börjar känna att jag är faktiskt väldigt nöjd.

 

Målsättningen var MYCKET yta för SPS. Mindre formationer som lätt kan tas ut för eventuella invasiva koraller o snabbväxande (milka, montipora, seritopora etc). samt många skuggade ytor för LPS koraller, jag har ganska välbelyst akvarium vilket märkt på många eller alla mina LPS.

 

Funderingen jag har nu är hur gör jag lättast bytet av sten? Det kommer rubba balans oavsett hur jag går till väga. Det finns lite olika alternativ i min mening.

 

1. All sten får gå i baljor som "seedas" med bakterier av olika slag. Har 4 olika preparat i nuläget. Det går att mata behållarna snålt för att ge bakterierna något att hållas med. Detta skulle kanske ske under 1-2 veckors tid. Stenen är helt fri från organiskt innehåll o bör därför inte släppa någon näring. Efter att tiden i baljorna är förbi flyttas nya scapen över till karet, all "gammal" levande sten flyttas till fraggakvariumet och sumpen i ungefär 1-2 månader tid för att den nya ska få chans att mogna.

 

2. Scapen får direkt flytta över till det primära akvariet. All levande sten får flyttas till fraggkar och sump och alla bakterietillsatser tillförs i akvariumet

 

3. All ny sten får gå i fraggkaret och sumpen. Alla bakterietillsatser tillförs i akvariet

 

Alternativ 2 och 3 kan även "kombineras" med att nya stenen får gå i baljer innan de händer.

 

All sand jag har kommer att behållas men sugas rent under kommande vecka i bästa möjliga mån. Det kommer finnas både näring och "stabil fauna" i den gamla stenen / sanden vilket i min mening kommer skynda på mognande av den nya stenen relativt mycket

 

Någon som gjort något liknande eller kan tipsa om det hur man bäst går till väga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver sätta den nya stenen tillsammans med den gamla ett tag för den behöver ympas med maskar, copepoder och annat.

Annars kleggar den igen på ett år eller lite mer. Smådjuren rensar stenen hela tiden.

Det finns ett antal trådar på reef2reef om kar med död sten som kraschat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, stigigemla said:

Du behöver sätta den nya stenen tillsammans med den gamla ett tag för den behöver ympas med maskar, copepoder och annat.

Annars kleggar den igen på ett år eller lite mer. Smådjuren rensar stenen hela tiden.

Det finns ett antal trådar på reef2reef om kar med död sten som kraschat.

 

Självklart är det tanken, jag kommer inte byta all sten i displayen direkt utan tanken är att byta ut ena halvan av och ta ut en av de två stenrösen och flytta in den nya stenen för respektive sida. Vet dock inte hur lång tid det kan ta för faunan att migrera till nya stenen men säg att en månad senare flyttas nästa sida ut i förmån för nya stenen och all levande sten stannar i systemet fast i sump / fraggkaret under ytterligare en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
Jag blir riktigt sugen på Stellar belysningen. Läste nånstans att det är/var krångligt att byta rören, svårt att få bort stänkskyddet...stämmer det eller är designen uppdaterad?

Mvh
Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Lasse said:

Jag skulle byta ut ca 1/4 varje månad - ev lägga en del gammal sten i sumpen tillsammans med en del ny prior till utbytet. 

 

MVH Lasse 

 

Något sådant som är tanken. All sten går med bakterier nu, ska mäta till helgen o se hur det ser ut. Tanken är, förutsatt att det ser bra ut. Kasta ned 1/3 av den nya stenen i fraggkaret. Byta ut högra ön mot ungefär 2/4 av stenen. Sista nya stenen är bara en liten bit så den kommer nog åka i där den får plats. Den sten som "tas bort" ska flyttas ned i sumpen.

Detta resulterar i att ungefär 2/5 av den orginella stenen stannar i displayen. 3/5 hamnar i sumpen. All ny sten kommer in i systemet. Förutsatt att stenen inte släpper något i baljorna. Anledningen till att 3/5 åker i först är att större delen av min nya sten är beroende av att högra ön försvinner där jag också har majoriteten av min gamla sten.

 

10 hours ago, Mazzi said:

Hej
Jag blir riktigt sugen på Stellar belysningen. Läste nånstans att det är/var krångligt att byta rören, svårt att få bort stänkskyddet...stämmer det eller är designen uppdaterad?

Mvh
Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Hörde det innan kör jag med. Skulle vara svårt att få bort skyddsakrylen/plexin. Dock måste de ha ändrat det till min för den går o dra rakt ut utan att man ska behöva lätta på skruvar som kommentarerna jag läst antyde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
  • 11 månader senare...
On 2020-02-22 at 04:09, frepet skrev:

Hej! 

 

Skulle vara kul med en uppdatering. :)

 

mvh

/Fredrik

 Varit sjukt dålig på att uppdatera! Här är anledningen:

 

received_201741614741352.jpg.e0af58dd18bf94f6f817d5160b40385f.jpg

 

Karet är sedan senaste inlägget flyttat till min nya mancave. All sten är bytt som tidigare diskuterades. Lät stenen jag bytte med gå i sumpen / fraggkaret o götta sig ett par månader vilket gav bra resultat.

 

Dock har jag sjukt envis cyano som inte verkar ge sig alls. Testat ökad näring (No3 dosering) och ökat från 2 ppm till 10 ppm. Matat mer, matat mindre. Våtare skum, torrare skum. Inget biter. Är till och med barebottom. Utöver det har jag fått AEFW. Vet inte vart ifrån då jag inte köpt något på väldigt länge.

 

Men det är hanterbart då jag dödade alla acropora fötter med kalkpasta o doppar alla acros var 7:e dag och har inte hittat mask de senaste 2 doppen.

 

Karet är väl ingen fröjd direkt även om korallerna verkar trivas bra just nu. Återkommer framöver när korallerna är tillbaka i displayen o allt börjar ta fart :)

 

Bild på karet innan jag rev ut alla acros

 

20201130_123913_resized.jpg.e4f1ecdbe6ea6859919578c1b3feb6e8.jpg

Ändrat av m0jjen
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, irwin_fletch skrev:

Grattis till tillökningen.

 

Ändå skönt att AEFW visade sig nu och inte senare när acro tagit fart. Snygg scape.

Finns det någon tanke med att inte köra chemiclean mot cyanon? Det är ju något som funkar även om det såklart kan komma tillbaka efter en tid.

Jo tanken finns väl men vill helst inte, håller just nu på med microbacter7 o hoppas på det bästa. Har både grön o röd cyano, grön i fraggkaret o röd i displayen. Ska kolla lite med microscop för o avgöra mer exakt vad jag har o göra med imorgon vid vattenbytet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

 

Har konstaterat att både gröna och röda är cyano (vanligt) och inte spirulina. Chemi-clean ska väl vara effektiv på den men inte spirulina om jag inte missförstått det hela. Ska ge det några veckor med bakterietillsatser (MB7). Någon som vet vart man lättast o snabbast får fatt i chemi-clean? Hittar massa från USA men är en viss väntetid o fraktkostnad därifrån.

 

Vet inte riktigt heller vad som orsakar cyanon. Matar enligt mig sparsamt, inga problem med näring verken upp eller ned. Doserade kolkälla o amino men har slutat med båda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...